Sulor eller inte?

Sv: Sulor eller inte?

De har funkat på alla olika snötyper de senaste vintrarna har vi inte haft några "skånska" vintrar utan kallt och massor av snö och ändå inte tillstymelse till styltor på helsulor, hade så sent som i vintras 4 olika sorter på de olika hästarna alla funkade lika bra.

Styltor bildas ju bara när det är kramsnö lika med när det inte är så kallt behövs ju inte många minus för att det skall sluta stylta sig även på osulade hästar.
De där riktiga isstyltorna bildas ju vid nollgradigt och tösnö och det har vi gott om erfarenhet om här nere normala vintrar och det enda som funkar bra mot det är just helsulor, snösulorna är katastrof i sådant väder de har nästan högre styltor med dem än utan här.

Sv: Sulor eller inte?

Fast grejen är att här bildas INTE bara styltor när det är kramsnö. Utan när de gräver i hagen får de brutala isstyltor även i minus 20 och 'kall snö' (ej kramsnö). Shettisen trodde jag på allvar skulle bryta benen i vintras, trots snowgrips kom han varje dag på 1 dm isstyltor med 'rundad nederdel'. Fram. Bak har jag sällan styltproblem, därför jag tror det är hovform och hur de 'beter sig' (gräver t ex) i hagen som spelar in när det inte är kramsnö.

Mina med hela sulor har alla varit ponny eller haft hovar av ponnysize (som störst ettor fram). Och gemensamt är att de haft väldigt 'runda' framhovar, om det kan spela in. Snowgrips har styltmässigt funkat kanon på dem - dock har de fått sultryck (plattfötter) och därför fått gå med hela. Och fått styltor..

Hufgrips har funkat olika, från superbt till inte alls, vilket jag också tror beror på häst och hovform.

Liknande trådar

Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
6 137
Senast: Sel
·
Hästvård Min häst går med ringskor och tjockare plastsula efter en skada på strålbenet förra året. Skadan i sig är läkt och hästen är under...
Svar
19
· Visningar
2 677
Senast: Korven
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 434
Senast: pews1972
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 469

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka