Sulor eller inte?

Corax

Trådstartare
Förra året efter snösuleborttagning blev min häst så öm i fram att jag kände att helsulor var enda alternativet just då.
I år har samma sak uppenbarat sig. Kiropraktorn upplevde henne väldigt tung och trött i fram här om dagen, vilket hon inte brukar vara. Hon har även fått lite gallor i båda fram (går bort vid ansträngning). Hon blev av med sulorna för tre veckor sedan.
Först blev jag väldigt orolig och trodde att hon inte klarat av den träningen hon går i men sen slog det mig att det förmodligen är att hon är öm.
Jag har inte upplevt det så farligt när vi har varit ute men klart hon ömmat om hon trampar på en större sten. Sen har vi heller inte ridit ut så väldigt mycket än.
Men vägen till hagen består av vass singel... :crazy:

Frågan är vad jag gör.
Ska jag ha is i magen och låta henne gå utan tillsvidare eller ska jag slänga på helsulor i år igen.
Hon gick inte med dem hela året utan de togs bort efter sommaren och då upplevde jag inga (större)problem.

Hästen är en tävlingshäst (dressyr)på åtta år. Det är en hel del tävlingar inplanerade framöver och jag är osäker på hur stor risken är för andra skador om hon fortsätter gå med ömmande framfötter...

Sv: Sulor eller inte?

Tycker du besvarat frågan själv!:) Varför inte sulor? Vissa hästar är bara ömma, kanske bara är så hon är och jag tycker att det är bra att du redan kommit underfund med det!

Ja, jo, det har du rätt i. Men jag tänkte på det där med att hon stärker och blir tåligare i sulorna om hon Inte har heltäckt.
Det är lite som pest eller kolera.
Men det kanske inte är värt den perioden med spänningar och allt som kommer med den.

Kan du inte anpassa ridningen till vidare och bara hålla dig till mjukt underlag? Som du säger så blir ju sulan starkare om den inte stängs in men rider du på mycket grus så är det förstås bäst att skydda med en plastsula.

Skippa snösulor nästa senvinter när det är risk för att det slår över till lera så slipper du ömfotad häst med förstörda sulor och ev hovbölder.

Det är mitt tips;)

Hon har haft de vanliga svarta de två senaste åren. Innan dess hade hon silikon nått år.
Tänkte du på nått speciellt?
Jag vet ju att hon är känslig för slarvar hovslagaren med de 'vanliga' så blir hon påverkad direkt.

Norpan;
Hon går på grus/singel-väg varje dag även om det inte blir så mycket. Både till hagen och till ridhuset.
Hur menar du med 'senvinter/lera'?

Då kanske det vore bra med sulor en skoperiod tills hästens sulor hunnit återhämta sig.
Snösulor funkar för de flesta hästar bra så länge det är snö men när snön försvinner kommer det in lera och grus mellan hästens sula och snösulan och nöter ner sulhornet. Ibland syns ett tydligt dike efter själva "slangen" som ligger innanför skon och kan svikta rejält om man trycker på den med fingrarna. Den har då tunnats ut och hästen blir ömfotad.
Vissa hästar klarar inte snösulor alls pga trycket, tex hästar med platt sula.

Hon har haft de vanliga svarta de två senaste åren. Innan dess hade hon silikon nått år.
Tänkte du på nått speciellt?
Jag vet ju att hon är känslig för slarvar hovslagaren med de 'vanliga' så blir hon påverkad direkt.

Vilka är de vanliga då? ;)

Jag tänkte på om du haft hela sulor, eller grips-varianten, alltså den som ligger som ett rör innanför skon?

På plattfotade och/eller tunnsulade hästar kan nämligen det röret frampå vårkanten nöta mot sulan när det kommer grus emellan. Resultatet blir vääldigt tunn sula fram i tån innanför skon - och en rätt ömfotad häst. Gjorde den tabben med mitt fullblodssto.

Tänkte eftersom det kommit just samma tid två år i rad och du ser ett samband med snösulorna om det kunde vara det?

Dvs jag hade precis samma tanke som norpan.

Med 'vanliga' snösulor så menar jag snow-grips. :)
Dvs de rörformade.
Jag förstår att det kan nöta när det blir lera och nu föll det sig ju så att hon gick med dem längre än nödvändigt i år.

Ponera att det är snösulorna som är boven... om man slänger på helsulor en period så blir väl sulan bli 'tjockare' och klarar av mer belastning sen?
Eller bör man låta 'naturen ha sin gilla gång' sas?

Som det känns nu så blir det sulor på helst igår.

Senast ändrad:

Jag har sett det på en del hästar, alltså att de har en rand efter snösulorna.
Men hästen har ändå rätt skålade hovar och inga synbara märken fanns efter sista skoningen.
Nu kan det ju vara så att hovslagaren verkade ner sulhornet. Han har under vintern uttryckt sig om att hon har tjocka sulor pga inget slitage tack vare gripsen.

Det har iaf funkat för mig att sula på för att låta sulan vila när det hänt ngt som gjort de ömma, och sen sula av igen.

Tänkte jag kan uppdatera denna tråd såhär på fredagskvällen.

Hästen fick sulor och det blev en markant skillnad på en gång. Vid nästa kiro-besök fick vi tummen upp.

Hon har fått gå med sina sulor sedan dess men nu börjar det ju nalkas vintertider igen.
Naturligtvis klurar jag på hur jag ska göra.

Hur effektivt är helsulor när det är snö egentligen?

Bak får hon i alla fall snow-grips om det nu behagar komma nån snö...

Hur effektivt är helsulor när det är snö egentligen?

Mellan halvbra och skitkasst beroende på häst.

Jag har hört ett par och hovis har hört ett par som kört helsula + snowgrip/hufgrip ovanpå med gott resultat. Jag är tveksam, men vi ska testa om så krävs.

För hel sula + ringskor = skitkasst, rena gjutformen för styltor. Är man hemskt ambitiös kan man olja eller (BÄTTRE) stryka sterarin (gnugga med en ljus) på de hela sulorna och insidan av skokanten så fastnar snön sämre, men..

Dock, varken på L eller 2 tidigare jag haft har det funnits andra alt än hela sulor, och det GÅR att leva med. Men som sagt, beroende på häst funkar det styltmässigt mellan halvbra och skitkasst är min erfarenhet.

Störst besvär ger mig dock shettisen, små, djupa hovar där hufgrips inte hjälpte alls utan han ändå fick över decimeterhöga monsterstyltor.. Så honom vetesjutton hur jag ska göra med i år - trolla kanske..

Ju mjukare sula ju bättre resultat, på K hade jag nån fjollig variant modell tunnare och fladdrigare än glasslock, de kastade ut snön fint.

Jag hade helsula förra året som var en "snowgrips".
Minns inte vad den hette, men det var som en uppbuktning mitt på sulan vilket gjorde att det inte blev klampar.

Jag hade den under en hov, och snowgrips på de andra, fungerade lika bra.

Synd att du inte minns vad den hette. Skulle vilja få tag på såna! min häst har samma problem som ts.

Alexandra_w och andra "helsulare": Har ni aldrig haft problem med röta under? nu kom ju iof min hästs röta från dålig skoning, men den grodde ju så bra under sulorna i somras:crazy: håller på och behandlar nu igen då det exploderade iom leriga hagen. Har dock stängt av hagen så nu går de i torr men liten stenmjölshage. Sätter ni ngt mellan hästens sula och plastsulan? en hovis satte en gång tjära och hampatrassel och sen sula på, men det var på en annan häst.

Behöver sula sen så det blir knöggligt, men är rädd för rötan då igen....

När våra har hela sulor fyller hovslagaren mellanrummet med silikon. Det är en förutsättning för att det inte ska komma in skit emellan hästens sula och sulan.

Jag provade sula med 'boll' på, men den vek sig inåt halva perioden.

Men jag tror generellt hästens hovform, snö, sort av snö, om de gräver i hagen etc etc spealar in.

BÄSTA effekten har jag haft av pro pad sula, men L har för platta fossingar för det ska funka.

Ibland haft tjärdrev emellan, oftast inget. Inga problem med röta.

Min häst är också öm i sulorna fram, och behöver sulor. Annars blir han halt.
Hovis har föreslagit sulorna med utbuktning, till vintern. Så dom ska provas i slutet på månaden.

Alltså jag fattar inte att ni får styltor under helsulor har läst det innan också, jag har aldrig någonsin ens haft en tendens till styltor på helsulor på någon häst och då har jag genom åren använt väldigt många olika typer av sulor och som sagt på många olika hästar aldrig en tillstymelse till styltor på någon. Däremot funkar snösulorna inte ett dugg här styltar på nästan lika mkt som utan. Så när hästarna behöver snösulor så är det enbart helsulor som gäller här.

Tror det beror väldigt mycket på typ av häst (alltså hovform), snö/temp/hage och hur de beter sig i hagen (gräver, inte gräver etc).

Värst är styltorna när det är minusgrader och massa snö, då blir det ren is, och kastas inte ur. Bäst är det när det är milt och 'blötsnö', då kastas de ur. Antar det senare är mer 'Skånsk' vinter?

Liknande trådar

Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
6 137
Senast: Sel
·
Hästvård Min häst går med ringskor och tjockare plastsula efter en skada på strålbenet förra året. Skadan i sig är läkt och hästen är under...
Svar
19
· Visningar
2 677
Senast: Korven
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 434
Senast: pews1972
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 469

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka