Sulor eller inte sulor, det är frågan

Rucksack

Trådstartare
Behöver tips från er som vet. Brukar ni ha sulor hela tiden, eller lägger ni på det om ni vet att en bana är extra stenig? Ska snart sko om och vet inte hur jag ska göra. Tack på förhand!

Ingrid

Sv: Sulor eller inte sulor, det är frågan

Jag lägger bara på sulor om det finns långa sträckor med krossten och jag tänkt rida för placering. Sulorna kommer på någon vecka före ritt och tas av några dagar efter ritt. Ibland lägger jag som alternativ equipack på hovens sula. Det brukar hålla en ritt men är meckigt att göra och dyrt.
Sulor minskar risken för stengallor men ökar risken för tappsko. Risken för hältor pga vrickning/stukning tror jag också ökar då hästen inte känner ojämnheter i underlaget på samma sätt om man inte skär till sulan så att strålen får markkontakt.
Jag använder bara sulor fram aldrig bak.
Lasse

Tusen tack för svar! Och då kommer jag osökt in på nästa fråga. På endurance.net gör de reklam för nåt som heter Vettec. Är det nån som har provat? Är det nåt att ha?

Equipack som jag skrev om tillverkas av Vettec.
Hoven måste rengöras med hovkniv och stålborste, tvättas med T-röd och torkas noggrant med hårtork. Man måste ha en speciell "pistol" som kostar en del och ett blandarmunstycke per hov slutligen själva massan som är dyr och räcker till max 4 hovar. Hoven måste hållas i perfekt horisontalläge när man applicerar. Massan härdar snabbt men är beroende av temperatur. Om det är mycket varmt måste man lägga tuben svalt ett tag före applicering och om det är kallt måste den ligga varmt ett tag. Kring 20 grader C är perfekt.
Helst ska lite av massan komma in lite under skon. Om hoven är lite platt behöver innerranden på hovsidan av skon slås in eller smärglas av lite vid skoningen.

Lasse

Aha, det är alltså samma grej. Låter minst sagt avancerat, men väldigt klurigt. Tack igen för utförligt svar! :bow:

Jag använder bara sulor under själva ritten. Sättar på dem precis innan och plockar själv av dem dagen efter ritten typ... Har vanliga plastsulor :)

Plockar av dem...? Är du hovslagare? Eller finns det nåt kanonklurigt knep för vanliga dödliga?

Att ta av en sko och sula och slå på samma riktade sko i de gamla sömhålen är ganska enkelt att lära sig. Be din hovslagare eller någon erfaren hästmänniska att visa dig.

Lasse

Hua! Det låter vådligt. Min inneboende Nasse tycker att det verkar fa-fa-fa-farligt, men jag inser att det naturligtvis är så man får göra. Det får bli årets projekt för mig. Årets projekt för hästen är att sluta bjäbba emot hela tiden, som den värsta tonåring!

Alltid sulor runt om på tävlingar. De ligger på en hel skoperiod eftersom att jag inte vågar ge mig in på det själv med min hästs problemhovar. Dessutom har hon sulor fram nu med eftersom att hon är hopplös att träna annars. Det är lite sådär "aj... Aj... AJAJAJAJAJ! Mina hovar går i tusen bitar!" att rida henne utan sulor. Det går men roligt är det inte.

Min kära häst har sulor året runt ;)

Som laslaw sa, det är enkelt att lära sig :) Jag är definitivt ingen hovslagare men kan slå på tappskor, sula om, och till och med sko om min egen häst. Men inför tävlingar och sånt låter jag proffsen sko :)

Övning ger färdighet ;)

Liknande trådar

Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 361
Senast: jemeni
·
Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
1 166
Senast: skiesabove
·
Skola & Jobb Jag funderar hit och dit om jag kan hitta en sysselsättning som jag skulle kunna roa mig med vid datorn i min ensamhet, istället för att...
2
Svar
25
· Visningar
1 502
Senast: Kakis
·
Fritid Jag ska för första gången vandra i Alperna, denna gång blir det i Cervinia, Italien :banana:. Ser så fram emot det! Jag har tidigare...
Svar
10
· Visningar
623
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30