Sv: Sulömma hästar
jag är definitivt ingen vän av sulor men har märkt att detta behövs ibland!
hovarna blir "vattensjuka" under & strålröta är nästan oundvikligt! som jag ser det, en ond cirkel!
-skulle däremot kunna se det som ett period eller tävlingsbeslag.
varför frågan kom upp av mig var just att jag jämför olika hästar med problem. & har dom ont i hovarna så for dom garanterat ont någon annanstans!!!
har en EXTREMT platfotad travare med KÄNSLIGA! sulor & han är konstaterad att han är behov av sulor & inte någon foderstats ändring (tål inte ensilage)då detta besvär är året om bla. (sprang barfota hos vet. då han blev böjd bak & FES IHOP FRAM!!! på den släta RENA! asfalterade gången, kollade efter skräp men fan inget! alldeles rent!)
För att jämföra med en annan travare som har en helt annan foderstat(tål ensilage), inte lika plattfotad som visar olika besvär olika farter & jobb. olika jobb ändrar dennes mentala inställning till jobb. Hästen är kollad ett antal gånger hos vet. & equiterapeut med & utan prob. i dagsläget är hästen fräsh, men ändå visar denne ömhet i ländrygg, snubblingar/bockningar, går ifrån dej efter en period av lättare snabbjobb. & vid TUFFARE! (sjö av svett under hästen på stallgången)men långsammare jobb i backe där denne tycks gilla det & söker sig inte ifrån en i hagen utan kommer fram trots att han vet att det är jobb på gång.
detta likartade beteende visar båda hästarna, den förstnämde har återkommande hälta i framknäna vilket den andra inte har utan där visar det sej som ömhet i ryggen. skillnaden mellan dessa hästar är att den ene är kvadratiskt byggd med energiskt symaskinssteg & den andre är lång som en måndag med elefantkliv.
jag skulle kunna tänka mig att olika exteriörer ger olika symtom.
Vidare nämns i boken hästmassage -callum, att hästar som tävlar barfota & tränas hårt får ont i ländryggen. dessa besvär nämns även i andra böcker som en orsak till ömhet i frambenets olika ledavdelningar, som anses är en orsak av ömma hovar.
Hästar med besvär kan ju liknas ett flipperspel där kulan studsar hit & dit! & besvären flyttas från hov -> knä -> rygg -> Kota....osv.