Sulömma hästar

L

lindner

Vi har den här sommaren haft stora problem med hovarna på våra hästar, troligen pga vätan, de har blivit så otroligt tunna och ömma i sulorna att vi fått lov att slå på de tjockaste sulorna vi kunna hitta. Detta är visserligen fullblod och angloaraber, men ingen utav de har behövt gå med sulor tidigare. Vi har även satt de på Biotinkur men enligt veterinären kan det ta upp till ett halvår innan man märker någon större skillnad.
Var mest nyfiken på om det är fler än vi som haft det här problemet i sommar och vad ni isåfall gjort åt det.

Sv: Sulömma hästar

Har också provat sula i sommar. Skillnaden var väldigt liten men förmodligen var sulan inte tillräckligt tjock? Problemet kom när vi skulle sko om, då ömmade min häst ännu mer när skon skulle tas bort.
I helgen trampade hästen av skona och kunde knappt gå så sulöm blev hon.
Fick tag i en hovis akut som kom och skodde men utan sula, dessa måste beställas.Jag vet inte vad som är bäst med eller utan sula?

Vi har fått sätta sulor på en,mycket öm i sulorna och mjuk. Det är en häst med mycket fullblod i.

Har också provat sula i sommar. Skillnaden var väldigt liten men förmodligen var sulan inte tillräckligt tjock? Problemet kom när vi skulle sko om, då ömmade min häst ännu mer när skon skulle tas bort.
I helgen trampade hästen av skona och kunde knappt gå så sulöm blev hon.
Fick tag i en hovis akut som kom och skodde men utan sula, dessa måste beställas.Jag vet inte vad som är bäst med eller utan sula?

För hovens och framför allt strålens bästa bör man ha hästarna skodda utan sulor men i sånna här fall går det bara inte. på den hästen som först blev halt pga sulömheten fick vi sätta på de tjockaste plastsulorna vi kunde hitta (5mm tjocka) medan nästa häst klarat sig bra med tunna plastsulor, vi hoppas slippa sätta på sulor vid nästa skoning om hovslagaren låter bli att hugga utan bara jämnar till med raspen.

inte haft några problem, men så använder jag keratex hoof hardener också. det är oslagbart! hovarna blir hårdare efter bara en veckas använding. rena undermedlet!

sulor är ett elände tycker jag...

ok, vart får man tag på det medlet? är beredd att prova allt vid det här laget, det verkar som att det fuktiga vädret gör hovarna alldeles för mjuka. har även märkt att de trampar av skorna väldigt lätt..

Hej!
det nämns en del om hul ni behandla sulömma hästar med sulor & olika medel...
jag skulle vilja höra era åsikter om symtom till ömma sulor.

tänker på sådant som öm ländrygg, snubblingar, går ifrån dig i hagen trots lätt arbete, återkommande hältor i vissa ledavdelningar, blödningar eller röda fläckar på sulan, nickningar.

har ni fler tips på att upptäcka eller antydan till att hästen behöver skydd åt sina sulor? kan tänka mig att det kan vara skillnad på fram & bakhovar.
visitertång med en tryckmätare önskas!

Vi har våra hästar barfota och har i år märkt både pulskänningar och ömma hovar. I beteshagarna har klövern varit ovanligt välväxt, och vi gissade på att det var det som orsakade problemen i hovarna.
Fick tips om Probimin för att hjälpa hästarna igenom detta och på två dagar försvann pulsen och de är nu helt obekymrade om hovarna som vanligt.

Så, ni kanske ska fundera på varför hästarna är "sulömma" istället för att bara slänga på sulor, och kanske testa om Probimin kan hjälpa :idea:

jag är definitivt ingen vän av sulor men har märkt att detta behövs ibland!
hovarna blir "vattensjuka" under & strålröta är nästan oundvikligt! som jag ser det, en ond cirkel!
-skulle däremot kunna se det som ett period eller tävlingsbeslag.

varför frågan kom upp av mig var just att jag jämför olika hästar med problem. & har dom ont i hovarna så for dom garanterat ont någon annanstans!!!

har en EXTREMT platfotad travare med KÄNSLIGA! sulor & han är konstaterad att han är behov av sulor & inte någon foderstats ändring (tål inte ensilage)då detta besvär är året om bla. (sprang barfota hos vet. då han blev böjd bak & FES IHOP FRAM!!! på den släta RENA! asfalterade gången, kollade efter skräp men fan inget! alldeles rent!)

För att jämföra med en annan travare som har en helt annan foderstat(tål ensilage), inte lika plattfotad som visar olika besvär olika farter & jobb. olika jobb ändrar dennes mentala inställning till jobb. Hästen är kollad ett antal gånger hos vet. & equiterapeut med & utan prob. i dagsläget är hästen fräsh, men ändå visar denne ömhet i ländrygg, snubblingar/bockningar, går ifrån dej efter en period av lättare snabbjobb. & vid TUFFARE! (sjö av svett under hästen på stallgången)men långsammare jobb i backe där denne tycks gilla det & söker sig inte ifrån en i hagen utan kommer fram trots att han vet att det är jobb på gång.

detta likartade beteende visar båda hästarna, den förstnämde har återkommande hälta i framknäna vilket den andra inte har utan där visar det sej som ömhet i ryggen. skillnaden mellan dessa hästar är att den ene är kvadratiskt byggd med energiskt symaskinssteg & den andre är lång som en måndag med elefantkliv.
jag skulle kunna tänka mig att olika exteriörer ger olika symtom.

Vidare nämns i boken hästmassage -callum, att hästar som tävlar barfota & tränas hårt får ont i ländryggen. dessa besvär nämns även i andra böcker som en orsak till ömhet i frambenets olika ledavdelningar, som anses är en orsak av ömma hovar.

Hästar med besvär kan ju liknas ett flipperspel där kulan studsar hit & dit! & besvären flyttas från hov -> knä -> rygg -> Kota....osv.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301
Hästvård Min häst skos var 8:onde vecka. Funkar bra, skorna sitter bra, inga tappskor, inge ömmande eller liknande. Han hade uträknad foderstat...
2
Svar
28
· Visningar
2 916
Senast: Dopy
·
Hästvård Jag har en 3-åring hemma på prov som har varit oren på hårt/grusigt underlag med hypotes sulömhet. Vill gärna bolla lite! - Gick oskodd...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 051
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 076
Senast: Mickizz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar