Estivuz

Trådstartare
Jag undrar vad era erfarenheter kring sulömhet är? Om en häst haltar och rör sig ojämnt på mjukt underlag men springer helt rent på halt/hårt/lutande asfalt?

När brukar era hästar vara som mest sulömma?
Jag funderar eftersom pålle har visat sig vara en riktig piphäst som typ dööör av smärta bara man petar på honom.

Sv: Sulöm??

Är det inte tvärtom? Min har tunna sulor och staplar på grus, men på mjukt underlag går det bra.

variant på sulöm ;) Min lilla tjej - russ fick igår konstaterandet av hovslagaren att hon troligen har varit öm efter att ha fått på sig snösulor bak. Höger bak har hon haft en anings puls i sen i torsdags - två dagar efter skoning (skoddes tisdag). och var stod emot mer än vanligt på träningen som fick abrytas tidigt. Inte halt men varmare i högerhoven. Vi misstänkte hovböld men hovslagaren hittade inget. han slog på skon igen fast satte inte några sömmar vid det ömmande området. vi får se om det blir bättre.

Hårt och plant så blir det kanske inget tryck upp i sulan liksom utan hovväggen håller upp runt om, mjukt så buktar/sjunker det upp och hovväggen ner så att blir tryck upp i sulan, om nån förstår vad jag menar:D
Inte så lätt att förklara hur jag menar.

Min var ohalt på rakt spår hårt underlag men halt på böjt spår mjukt underlag när han var sulöm. Underlaget packade sig i hoven o tryckte, både i ridhuset och i hagen.
Metacam o sulor så försvann det men det tog några veckor. Vi hade ett par hästar i stallet som blev sulömma samtidigt pga hagmaterialet som packades som betong i hoven när det var lite blött men inte genomblött.

Och min kompis häst som fick grav sulläderhudsinflammation båda fram med stora blödningar i sulorna var ohalt i ridhus och på gräs, men kunde inte ens gå på grus och asfalt.

Hmm.. var svaret till mig? Jag förstår precis vad du menar, men min undran till ts var om han/hon kollat om det verkligen är sulan som är öm, det kan ju också vara strålen som ömmar.

Mitt fullblod var helt ohalt på stallgången, men stapplade ute i mjuka hagen. Det visade sig att det var ena strålen som gjorde ont.

Precis, han borde vara mer halt på hårda underlaget tycker man.
Men men, efter en stund på linan igår var han helt ohalt. Ingen gammal häst som saker och ting borde värma ur på.

Böjde båda fram, halt på båda första stegen, men hoven som han haltade på innan på ´mjukt underlag var nu halt även på hårt efter böjprov.

Så är väl adrenalinet som funkat som smärtstillande.

Måndagsexemplar till häst. Blir tokig.

Jag tycker det inte riktigt låter som sulöm, utan öm stråle.
Sulöm borde mrakas på hårt underlag (grus) oxå.
Men strål öm, märks bara när nått kommer åt strålen - sten eller ett mjuk underlag som "fyller upp" hoven och sätter tryck på strålen (som den iofs bör göra, men det är en annan historia).
Nu när det regnat så Äckligt mkt senaste halvåret så är det många fler hästar än vanligt som fått strålröta bland annat och är hästen en piplisa så kan det möjligen vara en beguynnande strålröta som man inte riktigt känner lukten av eller ser.

Eller så är det nått vajsning med senor (?) som får jobba lite mer flexande på mjuk underlag iom att han reagerar på böjprov på hårtunderlag oxå.

Hur vet du att det sitter i hoven? Du kan inte framkalla hovhälta via böjprov.

Den borde rimligtvis vara halt på båda fram om det hängde på sulkvalitén o sen inte på mjukt underlag alls.

Hur vet du att det sitter i hoven? Du kan inte framkalla hovhälta via böjprov.

Den borde rimligtvis vara halt på båda fram om det hängde på sulkvalitén o sen inte på mjukt underlag alls.

Vet inte om jag var otydlig i mitt tidigare inlägg. Eftersom han vid böjprov visade hälta så har det ju mest troligen inte med hoven att göra.

Jag tyckte mest det konstiga var att han bara haltade på volten när jag longerade och inte på det hårda underlaget. Men som sagt, adrenalinet förmodligen eftersom han efter en stund var ohalt vad jag kunde se.

Han går ju redan i sjukhage så får fortsätta med det och lite promenader nu några dagar så får jag kolla igen efter helgen.

Min ena häst har relativt mjuka sulor, och får därför ganska lätt stengallor eller små hovbölder om han trampat på en sten.

Det visar sig precis som du beskriver, halt/oren om han har lera eller sand packat i hoven, syns inget alls om han travar på en hård grusväg. Allra värst är han i boxen med hoven hårdpackad med sågspån, om jag kratsar hoven så är det plötsligt inga problem.

Så visst kan det vara symptom på ömma sulor att de är bättre på hårt underlag än mjukt.

Liknande trådar

Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 352
Senast: Ida94
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 098
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 002
Senast: Jamtland
·
Hästvård I början av december förra året visade min häst en mindre hälta på höger fram i endast höger volt på hårt underlag. Inga...
Svar
4
· Visningar
2 330
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka