Sula på en hov vid olika stora framhovar

Rodluvan

Trådstartare
Jag skulle gärna höra andras åsikter och erfarenheter om det som står i rubriken.

Hästen min är, enligt uppfödaren, född med olika stora framhovar. En är lite mer bockhov-liknande medan den andra är låg och platt. Hovslagare, veterinärer, equiterapeuter mm har alltid sagt att det inte går att göra något åt saken.

Tog upp en ny equiterapeut i veckan som sa att om man inte kan sänka den höga hoven så får man istället höja upp den låga hoven med en sula. Först kände jag mig väldigt negativ till det, men är det inte så man gör med människor som har olika långa ben? Alltså lägger en sula i ena skon. Equiterapeuten menade på att hästen aldrig någonsin kommer kunna bli helt rak annars för den har ju framknäna på olika höjder osv osv.

Har inte pratat med min hovslagare, utan skulle bara vara kul att höra andras åsikter och erfarenheter som sagt! :)

Hur gammal är hästen? Om den är född med och har gått många år med sin snedhet kan det vara riskabelt att plötsligt korrigera.

Det är lite mer komplicerat än att bara spika på en tjock sula på ena benet. Du bör diskutera det med båda veterinär och hovslagare som är duktiga på biomekanik.

Du ska inte lyssna på din equiterapeft, det låter som rena galenskapen det hon föreslår.

Att en hov är mindre än den andra beror ofta på att den lilla hoven är mindre belastad, dvs där finns någon form av smärta.
Jag vet att alla veterinärer och hovslagare säger att de kan vara födda med olika stora hovar, men min erfarenhet säger att det alltid är ngn form av smärta när ena hoven är mindre.

Att börja mixtra och ändra vinklar skulle antagligen göra att hästen blev mer halt och få långvariga problem. Bara för att "det ska se likadana ut" Bättre att gå till botten med problemet.

Jag vill bara tillägga att det är väldigt vanligt att hästars framhovar ser olika ut, i olika omfattning. Jag fick en gång förklaringen - som jag köper - att det blir så för att de oftare står med samma fot fram respektive bak när de betar, redan från fölåldern. Då blir den ena (den som står bak) kort i tån och högre i trakten medan den andra (den som står fram) blir längre i tån och lägre i trakten.

Jag skulle nog vilja prata med både en och två veterinärer och hovslagare om råd först eftersom jag alltid lärt mig att man inte ska korrigera ben och sånt när hästen är vuxen, man kan bara anpassa för att underlätta vardagen för hästen.

Skulle också vilja veta hur gammal hästen är, för som de flesta redan har sagt så kan det göra mer skada än nytta att ändra vinklar mm på hoven allt för drastiskt. Oftast blir den halt högt upp pga du ändrar vinkeln för snabbt på bogbladen.

Finns något som heter "High and Low syndrome", och då blir det precis så som du skriver, ena hoven blir mer lik en bokhov medan den andra är platt. Så att den har olika hovar behöver inte bero på smärta nånstans :up:

Du bör självklart forska vidare i dedär med kunniga veterinärer och hovslagare. Min förra häst med olika framhovar visade sig ha en lös benbit i en framkota - avlastade benet tillräckligt lite för att vi inte skulle se det, men tillräckligt lång tid för att hoven skulle ändra form. (Upptäcktes när hon var 6år då hon faktiskt blev ojämn i rörelsen) Hon stog också med ett ben framåt och ett bakåt som ameo beskriver, vid bete och när hon åt från backen. Det skadade benet avlastades då.

Samtidigt har jag haft en kompis med 2 hästar som varit sneda/haft ojämna framhovar som varit uppkollade, de har blivit skodda med olika höga sulor med gott resultat, efter veterinär och Hovslagaregatan råd. En av dem var en vuxen dressyrhäst som gick höga klasser och därmed också belastades endel, men varit ojämn i hovarna hela livet.

Tack för alla svar! :)
Då var det som jag trodde från början ändå. Han är 8 år gammal så det går ju inte göra något åt bockhoven för det är ju alldeles för sent. Jag blev bara lite fundersam över om det inte går att göra motsatsen när equiterapeuten berättade om det.

Vill även förtydliga att hästen inte är halt/skadad utan han är "bara" oliksidig, vilket såklart är förståeligt då han belastar ena sidan mer än den andra. Han står, precis som @ameo skrev, till allra största delen med den platta/låga hoven framåt när han betar osv. Jag har haft ute både equiterapeut och sadelutprovare som har berättat om hästar med olika stora framhovar som har belastat ena sidan mer än den andra, men som det inte har varit något fel på. Sadelutprovarens egna häst med samma problem tävlar/tränar på medelsvår nivå i hoppning och har gjort ett antal år om jag förstod rätt. Så jag hoppas att det är så i vårt fall också! Kommer dock åka och göra en "koll" efter sommaren så man verkligen är säker på att det inte ligger någon dold skada bakom.

Ts : det stämmer som @ameo är inne på att hästar kan få lite olika "storlek" på hovarna (läs :en hov kan tex flyta ut mer än den andra ) pga "höger eller vänsterhänthet" hos individerna sen föl.
Finns en hel del veterinärt och forskningsmässigt skrivet i ämnet .

Man ska inte till varje pris sträva efter att hovarna i sak ska ha samma storlek. Däremot behöver ju hästen underhållas så att den ändå hamnar i balans.

Bockhov tendens på en hov, är dock inte alls samma sak som det som diskuteras ang lite olika storlek på hovarna utan en helt annan sak .

Jag tycker din Equiterapeut är väldigt "modig" som vågar påstå hur en sådan häst kan/bör korrigeras ....

Du bör konsultera veterinär och en verkligt duktig hovslagare som har bred erfarenhet av "special korrigeringar" osv i frågan . En bockhov på en så pass gammal häst kommer aldrig gå att få bort utan bara måstas underhållas på ett för hästen så hållbart sätt som möjligt .

Senast ändrad:
Det räcker med att jämföra med oss själva, det är väldigt ovanligt med människor som har två lika stora fötter... Jag har en dotter vars fötter är på millimetern lika stora, men det är verkligen ett undantag. Jag själv har en halv storleks skillnad mellan höger och vänster.

Det räcker med att jämföra med oss själva, det är väldigt ovanligt med människor som har två lika stora fötter... Jag har en dotter vars fötter är på millimetern lika stora, men det är verkligen ett undantag. Jag själv har en halv storleks skillnad mellan höger och vänster.
Sant !
Däremot växer ju inte våra fötter och behöver verkas regelbundet pga tillväxt och balans .

Tar upp tråden igen då jag har en följdfråga till det här med olika stora framhovar. De olika stora framhovar betyder att min häst även har större bog/bogblad på den sidan där den större hoven är (höger sida). Detta gör att sadeln lutar lite åt vänster och det känns som om jag sitter med ett kortare stigläder på höger sida.

Min sadelutprovare och min vanliga equiterapeut har sagt att man självklart ska sträva efter liksidighet, men eftersom oliksidigheten i detta fall kommer från hovarna så kan det vara i princip omöjligt att få hästen liksidig. Ska jag bara acceptera att hästen alltid kommer att vara oliksidig? Ska jag rida med olika långa läder (fastän dem egentligen är lika långa) eller ska jag länga det ena så dem känns jämna? :confused:

Tar upp tråden igen då jag har en följdfråga till det här med olika stora framhovar. De olika stora framhovar betyder att min häst även har större bog/bogblad på den sidan där den större hoven är (höger sida). Detta gör att sadeln lutar lite åt vänster och det känns som om jag sitter med ett kortare stigläder på höger sida.

Min sadelutprovare och min vanliga equiterapeut har sagt att man självklart ska sträva efter liksidighet, men eftersom oliksidigheten i detta fall kommer från hovarna så kan det vara i princip omöjligt att få hästen liksidig. Ska jag bara acceptera att hästen alltid kommer att vara oliksidig? Ska jag rida med olika långa läder (fastän dem egentligen är lika långa) eller ska jag länga det ena så dem känns jämna? :confused:

Jag tycker det låter märkligt. De får inte större bog eller bogblad av att de har olika stora hovar.
Och vad gör sadeln framme på bogbladen?

Nej, jag tycker du ska sträva efter att hitta jämnvikt. Man bör inte sitta och medvetet snedbelasta. Det kan ge förslitningsskador och göra hästen låst/skev etc.

Att de har olika stora hovar tycker jag ofta beror på att de snebelastar och har ett osunt rörelsemönster. Har de inte en skelettal avvikelse som ger denna snedbelastning skulle jag fundera kring hur jag kunde få hästen att belasta mer liksidigt för att slippa förslitningar, spänningar/låsningar och smärta.
De flesta hästar har ett sk stödben som de hellre lägger vikt på(på en frisk häst är det endera framben). Precis som vi människor har. Det går att hjälpa dem ändra om sitt rörelsemönster och lära dem belasta mer liksidigt. I många fall kan man då se att hovarna ändrar storlek och blir jämnare.
Har den bockhov hade jag kikat om det kan ha att göra med problematik högre upp. Det är väl inte alltid det är så. Men jag hade iaf kollat om den inte står och hänger i knäna tex. Och om man kan hjälpa den med det i form av annan träning och ev behandling.

Oavsett: Nej, jag hade inte suttit och ridit på en redan skev häst i utrustning som ligger snett.

Jag tycker det låter märkligt. De får inte större bog eller bogblad av att de har olika stora hovar.
Och vad gör sadeln framme på bogbladen?

Nej, jag tycker du ska sträva efter att hitta jämnvikt. Man bör inte sitta och medvetet snedbelasta. Det kan ge förslitningsskador och göra hästen låst/skev etc.

Att de har olika stora hovar tycker jag ofta beror på att de snebelastar och har ett osunt rörelsemönster. Har de inte en skelettal avvikelse som ger denna snedbelastning skulle jag fundera kring hur jag kunde få hästen att belasta mer liksidigt för att slippa förslitningar, spänningar/låsningar och smärta.
De flesta hästar har ett sk stödben som de hellre lägger vikt på(på en frisk häst är det endera framben). Precis som vi människor har. Det går att hjälpa dem ändra om sitt rörelsemönster och lära dem belasta mer liksidigt. I många fall kan man då se att hovarna ändrar storlek och blir jämnare.
Har den bockhov hade jag kikat om det kan ha att göra med problematik högre upp. Det är väl inte alltid det är så. Men jag hade iaf kollat om den inte står och hänger i knäna tex. Och om man kan hjälpa den med det i form av annan träning och ev behandling.

Oavsett: Nej, jag hade inte suttit och ridit på en redan skev häst i utrustning som ligger snett.

Blev lite galet där. Jag menade mer att han har ju alltid belastat den ena hoven mer (står i princip jämt med den framåt när han betar osv), vilket jag antar har påverkat hela hans muskulatur. Så sadeln ligger ju rakt över hästen, men hästen "lutar" = det känns som om jag lutar och jag försöker sätta mig rakt = jag hamnar mer på höger sida av sadeln och vänster stigläder känns längre än höger.. Svårförklarat, men så har jag förstått det när equiterapeuter och sadelutprovare förklarat det för mig, haha.

Kan man verkligen få hästen till att belasta det andra benet mer även ute i hagen osv? Känns ju inte som om 1 timmas ridning gör så mycket när hästen snedbelastar övriga 23 timmar i hagen :confused:

Blev lite galet där. Jag menade mer att han har ju alltid belastat den ena hoven mer (står i princip jämt med den framåt när han betar osv), vilket jag antar har påverkat hela hans muskulatur. Så sadeln ligger ju rakt över hästen, men hästen "lutar" = det känns som om jag lutar och jag försöker sätta mig rakt = jag hamnar mer på höger sida av sadeln och vänster stigläder känns längre än höger.. Svårförklarat, men så har jag förstått det när equiterapeuter och sadelutprovare förklarat det för mig, haha.

Kan man verkligen få hästen till att belasta det andra benet mer även ute i hagen osv? Känns ju inte som om 1 timmas ridning gör så mycket när hästen snedbelastar övriga 23 timmar i hagen :confused:

Jo det går att få dem att helt ändra rörelsemönster om de inte har skelettala avvikelser som gör dem sneda alt om de inte har fullgod funktion i muskler och senor/ligament pga skada/defekt.

Jag vet dock inte om jag velat rida på en så sned häst. Den hade jag försökt hjälpa bli mindre skev avsuttet.
Att rida på en sån känns som att be om skador ärligt talat. Mer som om en fråga om när och inte om följdproblem kommer.

Är den sned och olika lång i kroppsdelar sida mot sida?

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 604
Senast: super
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 451
Senast: Grazing
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 191
Senast: lundsbo
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 362
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar