Sugen på tornespel

Spirit

Trådstartare
Finns det någon förening i skåne där man kan få testa ev. börja rida Tornespel?
Jag har en travar valack som är lite tittig men gillar att visa upp sig samt är själv fasionerad av riddartiden.
Rider i övrigt Akademisk ridkonst regelbundet för tränare.

tacksam för svar.

Sv: Sugen på tornespel

Jag får kolla om det finns nån sån klubb nära mig...jag vill oxå prova :)

nu suger jag på geografi men det finns ju sällskap spridda över mer eller mindre hela landet =)

Hittar ingen klubb i närheten där jag bor :(

Hörduu Spirit!

Du har ju tom en häst i stallet som gått massor av tournerspel och umgås med den som såg till att Silverfalken på Österlen bildades. En person som även är bevandrad i litteratur om ämnet.

Ett och annat tournerspel har man ju ridit i sina dagar.

Även om jag nog anser att "rennen" och "stecken" inte har mycket gemensamt med dagens tournerpelsformer tyvärr.

/Kung Tulle

har vi inte disskuterat detta förr? *ler*

/scorpan, som inte tänker disskutera vidare om dagens v.s dåtidens tornerspel

Godkväll!
Det finns ju en trevlig klubb i skåne som du kan hälsa på. Kolla på www.skanskabjornen.com.... jag är lite en aaaningens partisk men jag tycker att det är en väldans bra sajt -och klubb!
Vi håller på att lägga upp och planera vinterns träningar nu och kommer nog vara på ett par olika stället i omgångar eftersom vi är ganska så utspridda.
Det finns kontaktpersoner på websidan som du kan maila för mer info.

Jo det vet jag att jag har.
Hade nog sopat banan med konkurenterna men det är nog inte poppis från dom andra att bli slagen av en vacker liten vit sagohästs Welsh med en fullvuxen ryttare. *ler glatt*

Tänkte använda min stora & ståtliga svartskimmel "hälge" som charmar godis av allt och alla med sina mandelformade bruna ögon. *loooove*

som det ser ut för min del kommer jag vara hästlös kommande säsong - vilket suger rejält. Min medryttarhäst tillika ädla springare står fortfarande skada :cry:

Det kan inte vara kul att ha en sin ädla springare skadad. Har förstått att det är ganska tufft mot hästens ben att gå tornespel.
Jag är mest sugen för att det ser så kul ut och ryttarna verkar ha roligt.

Jag har inte kontaktat någon förening/sällskap än pga min häst går på lite trekvartsfart just nu, rids mycket lite, men håller på att sättas igång med hjälp av medryttare.
Han måste vara mer igång om jag skall börja träna han för att undvika onödiga sträckningar och skador.

Krya på pållen och ge den en morot från mig och Shakopee

jag har sysslat med tornerspel sen 1989 och ännu inte råkat ut för skador på hästarna pga tornerspelet. Lina står pga att hon blev sparkad av en sheiits i hagen som resluterade i en gaffelbandsskada och påföljande kotledsinflammationer som är det som spökar fortfarande.

Just nu ser jag mig lite om efter en häst att låna under säsongen 2005's tornerspel

Du vet att min kommer finnas till förfogande, du är välkommen att prova henne när du vill! :) Enda kravet är att du har henne i minst 10 månader från juni -05 till april -06 och att hon får mycket pyssel och bra mat och MASSOR med motion! :D

Instämmer, förresten, har aldrig hört att en tornerhäst blivit skadad på grund av tornerspel, det är inte med krävande än något annat. Visst, det blir mycket galopp, men en grundläggande träning med mycket skritt och trav utöver konditionsträning och muskelbyggande galoppövningar sörjer för en individ som tål att galoppera några vändor i full fart och sedan stå still i några minuter innan nästa start. Den enda gången jag är orolig är när det är kallt och spöregnar, då vill jag att pållan rör sig mellan starterna så hon inte blir onödigt kall över korset när schabraket blir blött och tungt...

Vem vet - kanske jag har möjlighet att ta henne under den perioden men då krävs det nog att jag bor på den sidan av stan också - jag har inte körkort du vet ;)

Yes, I know... Men du får väl se till att prinsen din fortsätter gå lärling hos Lasse! :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 872
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
1 911
Senast: Mia_R
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 977
Senast: Mia_R
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 631
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar