Sugen på att köra in mitt hbl

S

sandystar

Vet att det finns flera här som är duktiga på att köra in hästar..
Och jag hoppas på lite goda råd om hur jag ska på börja min in körning då jag är helt ny på det här. :o
Hästen är hbl 4 år inriden och töm körd, lyssnar ganska bra på rösten.
Hoppas att ni har lite bra råd.. :banana:

Sv: Sugen på att köra in mitt hbl

Hej!

Om ni är många så skulle ni kunna börja lite försiktigt, men det är ju alltid bäst om någon/några som har stor erfarenhet av inkörning kan vara med.

Att tömköra är ju ett steg och jag tycker man ska lägga ner lite tid på detta då det är viktigt att hästen lyssnar både på tömtag och rösten! Om hästen har tillit till dig och är mycket van vid tex rösten kan man lugna hästen om den kommer i en knepig situation.
(Det vet jag av egen erfarenhet då jag körde en unghäst med vagn och efter några gånger var det något som skrämde hästen, vilket ledde till mycket bockande och sparkande! Men jag sa till hästen lungt men bestämt att hon skulle stanna vilket hon gjorde nästan på en gång! Nu var tydligen detta en ovanlig situation då de flesta hästar skulle ha fastnat osv eller inte stannat alls. Vi kunde fortsätta turen utan problem efter jag kollat allt.)

Att man är fler är ett nödvändigt måste i början. Allt kan ju hända och det är bäst om man alltid kan vara fler.

Att hon är inriden/tömkörd innebär att hon är van med sadel och tömmar. Men man måste vänja hästen vid en komplett sele, och en fördel är att ta delarna en och en. Bäst är att börja med en loksele. Den är ju större och man kan senare, när tiden är inne, koppla på en vagn utan draglinor och baksele. Om hästen inte accepterar selen kommer den heller inte att tycka det är trevligt att bli körd.

Lycka till!

M. v. h. Lisa

Liknande trådar

Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 349
Senast: Derivata
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: lirco11
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 163
Senast: Sassy
·
Övr. Hund Nu kan jag inte hålla mig längre! Nog måste det vara fler än jag som planerar för valp nästa år? Jag hoppas på en kelpievalp på våren...
2
Svar
26
· Visningar
4 968

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka