Sugen på att börja rida igen, kan jag?

A

anglabarnet

Jag är så sugen på att sätta mig på hästryggen igen, har inte ridit på flera år, eller 1 gång förra året på uteritt på en ridskola...

Kan jag rida c-d ponny om jag väger 65 kg?

Sv: Sugen på att börja rida igen, kan jag?

Jepp - de finns ponnyer du kan rida på om du väger 65 kg. De flesta större D-ponnyer + de "viktbärande" lite grövre mindre D-ponnyerna. Fast det finns ju "små storhästar" också! Såklart du ska börja rida igen!

Har precis fått tillbaka grannen upp på hästryggen efter 6 år med någon enstaka turridning. Hon tycker det är hur kul som helst att vara tillbaka i sadeln (speciellt som hon trillade av och skadade sig ganska illa sist hon red, och det var på den hästen) Men så klart tar det tid innan man kan känna sig säker igen.
Hon säger själv att hon tappat hur mycket som helst under de åren hon inte ridit och nu får hon börja om på nytt och plocka fram alla de gamla kunskaperna.

Angående ponnys så beror det ju helt på vilken typ av ponny du väljer. Det finns säkert någon C-ponny som kan vara lagom. Jag tror de flesta D-ponnys är lagom, sen beror det ju lite på hur lång du är med, vad som du själv tycker är lagom, men jag tror du kan hitta en fin ponny som passar bra.

Jag vet inte hur lang du är, men ska du rida c-ponny far det nog vara fjording för att det ska ga. Jag är 1,65, och jag kan rida d-ponnyer som är lite grövre, men en c-poony skulle jag inte sätta mig pa, skänkeln hamnar helt fel. Givetvis är det upp till en själv, men jag kunde nog tycka att 65 kg är lite mycket för en c-ponny ocksa, om den inte är otroligt stark.

ja bara de inte är det tunnaste "modellerna" och hästen har tillräckligt med muskler :) ska du börja på ridskola så har dom ju oftare lite grövre ponnyer och inte de tunnaste.

Jag skulle välja rätt c-ponny om jag vägde 65kg. Jag väger straxt under 60 och skulle inte sätta mig på vilken ponny som helst. Men jag menar en islandshäst har ju ponnymått och är ändå viktbärande. Sen finns det ju cob-varianter och även viktbärande ponnyer av andra raser.

Ofta påverkar längden också mkt. En för lång ryttare på en för liten ponny blir lätt ett väldigt obalanserat ekipage (dock inte alltid).

Jag tycker att du kan satsa på att rida någon cob, grövre d-ponny eller liknande.

Det beror på om det är en viktbärnande lite kraftigare ponny (:

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 469
Senast: Roxy
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
581
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 115
Senast: Emro
·
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 519
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024