Sv: suck.

Men allvarligt talat, ok visst är det bra att de överdrev ändå istället för att skita i det men om en elvaåring ska ha ponny ska denna ungen ha någorlunda hästvana föräldrar enligt mitt tycke! :crazy:

charmant skrev:
Du måste skämta???Snebelastning???Av att rida med en tapp sko.oj oj vilken djurpålgare jag är då som kan rida min med tappskor på bra underlag.det blir väl för sjutton inte snebelastning om man rider på mjukt underlag??Hästen sjunker ju ner en bit i underlaget??Eller fattar jag dig helt fel?
Jo, det blir en stor snedbelasting.
Rörelsemönstret ändras markant om du bara har en sko, både pga. av tyngden och greppet i underlaget.

Har man en tapp sko, tar man av den andra skon på ben paret oxå.
Att rida eller iallmänhet låta hästen gå med bara 1 sko ger felbelastning, som i sin tur leder till skador! :idea:

lippan skrev:
Tipsa föräldrarna om "Hästägarens handbok"! Där står mkt matnyttigt! :)

Ja, det håller jag med om! En annan bok man kan rekommendera dem är "Hästhållning i praktiken" av Mats Mellberg. Jag själv använder den flitigt som ett uppslagsverk nästan :D

Skaffa inte häst eller ponny utan att kunna grunderna,:mad: gäller både föräldrar med barn och vuxna som nybörjare.Gör du det så skaffa dig en människa som jobbar i stallet som kan ta hand om hästar...men kan du inte ta hand själv om din häst ska du inte ha en häst...
Där har man lösningen....:smirk:
Varför tänker inte folk??

Ps; jodopax över hela benet aj aj kan ge frätskador...så mycket visste dom...

marinelady skrev:
Skaffa inte häst eller ponny utan att kunna grunderna,:mad: gäller både föräldrar med barn och vuxna som nybörjare.Gör du det så skaffa dig en människa som jobbar i stallet som kan ta hand om hästar...men kan du inte ta hand själv om din häst ska du inte ha en häst...
Där har man lösningen....:smirk:
Varför tänker inte folk??

Ps; jodopax över hela benet aj aj kan ge frätskador...så mycket visste dom...

Alltså, var detta till mig personligen? :crazy:

/Maria, som hållt på med hästar i närmare 20 år....

apocalypsze skrev:
Men allvarligt talat, ok visst är det bra att de överdrev ändå istället för att skita i det men om en elvaåring ska ha ponny ska denna ungen ha någorlunda hästvana föräldrar enligt mitt tycke! :crazy:

Precis!

........

jag ser hellre att man överreagerar och verkligen bryr sej, än att
man bara låter det vara. nog för att det vittnar om okunskap från
hästägaren men som sagt, hellre gå lite till överdrift...

*LUDDIGT*

Jag kan förstå hur man känner om det är en häst som varit väl omhändertagen förut och kommer till nån som inte kan så mycket. Jag lånade ut min gamla häst på foder till tjejen som hade varit skötare på henne. Mamman red oxå så jag tyckte inte det skulle vara nåt problem. Hästen hade bronkit och fick inte äta hö eller torr mat, det var de helt införstådda med. Tjejen hade varit med till skara på undersökningarna.
Det första jag får veta är att hästen får hö och de ger henne kraft och allt torrt. Jag säger åt dem och de ändrar på fodret. Kommer senare fram till att jag borde sälja hästen då jag skulle flytta och bara hade råd att ha en. Så jag sålde henne till dem. Denna lilla häst hade en speciell plats i mitt hjärta då hon var min första häst. När jag besiktade henne så la sej han som äger stallet sej i hela tiden. Vet visste vem jag var så han brydde sej inte. Stall ägaren sa att bronkiten mer eller mindre bara var påhittad. Även om hon inte hostade där så låg den latent. JAg tog med allt på besiktningen senskador bronkit rubbet. Idag, tre år senare är hästen död! Jag fick veta det av min mammas granne som jobbar med tjejens mamma. Anledningen till varför hon avlivades var för att de inte orkade behandla en hälta längre.

:rofl:
Men de är ju trots allt rädda om sin häst och det är inte att förakta...:D
De skulle ju ha kunnat vara såna som kan allt i och med att de köpte hästen med och såna människor är verkligen hemska..:crazy:

YorkWann skrev:
Elvaåringen istallet har fått en ponny av mamma och pappa, ponnyn hade idag tappat en sko. Ramaskri.

Kommer till stallet och alla hästar är inne :confused: Hittar ponnyn i sin box med hela benet inlindat i bomull, lindor och skydd om vartannat. :crazy: Tror hästen är halvdöd och frågar vad som hänt??
Jo, skon såg så konstig ut, och så haltade han jättemycket. Svarade att det är ingen fara, han har tappat en sko och ömmar lite och ringde hovslagaren som kom och fixade det hela. :smirk:
Stackarn var helt indränkt i jodopax...

Ojdå..Så kan det gå..De positiva är ju iaf att dom vill sin häst väl!:idea:

fälttävlansnörd skrev:
jag ser hellre att man överreagerar och verkligen bryr sej, än att
man bara låter det vara. nog för att det vittnar om okunskap från
hästägaren men som sagt, hellre gå lite till överdrift.

PRECIS! :crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 268
Senast: Karminnie
·
Hästvård Hejsan! Det började med att hon tappade en sko igår på v.b, tidigare när hon tappat skor har det gått att rida utan problem så syrran...
Svar
4
· Visningar
1 541
Senast: ufot
·
Hästvård Vår dotter är inne på sitt sista tävlingsår med vår fantastiska b-ponny och nu går året och hon har knappt hunnit rida igång förrän det...
Svar
1
· Visningar
915
Senast: Lotus
·
H
Hästvård Har tidigare postat en tråd om min Nordsvensk som blev plötsligt halt 22 juli. Vi misstänkte först hovböld men efter besök av veterinär...
Svar
4
· Visningar
1 632
Senast: Hallon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama