YorkWann

Trådstartare
Elvaåringen istallet har fått en ponny av mamma och pappa, ponnyn hade idag tappat en sko. Ramaskri.

Kommer till stallet och alla hästar är inne :confused: Hittar ponnyn i sin box med hela benet inlindat i bomull, lindor och skydd om vartannat. :crazy: Tror hästen är halvdöd och frågar vad som hänt??
Jo, skon såg så konstig ut, och så haltade han jättemycket. Svarade att det är ingen fara, han har tappat en sko och ömmar lite och ringde hovslagaren som kom och fixade det hela. :smirk:
Stackarn var helt indränkt i jodopax...

Sv: suck.

Tipsa föräldrarna om "Hästägarens handbok"! Där står mkt matnyttigt! :)

Såna har vi allt i vårt stall oxå, eller nästan såna iaf... Skulle kanske inte gå så långt men dom ringer nästan efter ambulans för ett litet rivsår... :confused:

"All vår början bliver svår" ...:D

Fast det är ju bättre att det överdrivs på det här hållet än på andra hållet - hade varit sju resor värre om de hade struntat i hästen.

Och så är det ju bra att de har hästen i ett stall där det finns andra vettiga hästägare som kan förklara saker o ting för dem :)

:rofl:

Låter lite halvsött tycker jag. Detr är ju bra att dom reagerar. men någon kasnke borde ta tag å hjälpa dom med lite basics om tappskor å sårvård å liknande. Tycker det är bra att dom bryr sig så mycket om ponnyn.

Om det ändå vore så, här finns dom som låter hästen gå med tappskor tills nästa skoning, vilket blev 6v förra gången pga att dom är så trötta på att ringa ut hovslagaren och sätta dit skon när hästen tappar den ganska snart igen..

absolut bättre att det är åt detta hållet än att de inte skulle bry sig!
Och sen hade det varit en sak om de hade lyssnat när mna försöker förklara saker och ting, typ om skoningar och sårvård :smirk:
Sen har väl alla varit nybörjare, men just med den här familjen tycker jag nog att de köpte häst lite väl fort, när de kunde såpass lite. Men alla är vi olika.

Jag vet hur det är! Denna häst ver min kompis som ägde förut, men blev tvungen att sälja den pga ekonomin. Då passade denna familj jättebra eftersom hästen skulle stå kvar i "mitt" stall så kunda jag ha lite koll och "utbilda" dom under tidens gång. Men nu lyssnar dom inte öht utan jag bara tjatar hela tiden.Hästen är inte vaccinerad längre, knappt avmaskad och skodd(med visst tjat från oss andra) Nu får vi också se hur den blir sönderriden i full galopp och massor av hoppning.. Sorgligt. Men det är ingen ide att lägga sig i, enligt dom kan jag iaf inte så mycket att jag kan fostra min egen häst..

Hänt att jag haft tappskor någon gång, men har faktiskt tränat ändå så farligt är det inte, mina är inte ömfotade på bra underlag, men naturligtvis har hovis kommit bara inom några dagar...;)

Smiliesen betyder väl att du inte menar allvar, eller...
Om inte ta på dig en sko och kör ett träningspass, snacka om snedbelastning.

YorkWann skrev:
Elvaåringen istallet har fått en ponny av mamma och pappa, ponnyn hade idag tappat en sko. Ramaskri.

Kommer till stallet och alla hästar är inne :confused: Hittar ponnyn i sin box med hela benet inlindat i bomull, lindor och skydd om vartannat. :crazy: Tror hästen är halvdöd och frågar vad som hänt??
Jo, skon såg så konstig ut, och så haltade han jättemycket. Svarade att det är ingen fara, han har tappat en sko och ömmar lite och ringde hovslagaren som kom och fixade det hela. :smirk:
Stackarn var helt indränkt i jodopax...

smaaart ;) Hehe..

har hopptränat någon gång med bara en sko fram, underlaget är så bra så det är ingen fara;) skojade inte:smirk:

Som alla säger visst är det bra att det är åt det hållet och inte åt det andra,men alltså,nog är det jävligt irriterande om dom nu är så jävla okunniga,alla är vi barn i början och jag är inget proffs själv men om skon inte sitter fast lr om den helt är lös så måste man väl helt klart kunna räkna ut varför hästen haltar...

Nä jag tycker det är skitjobbigt när folk sjåpar för myckew,linda benen för en promenad på tvåhundra meter och leta i pälsen för ett litet rivsår(och då menar jag verkligen leta) och sen rengöra med jodopax och helst täcka med något *suckar* ha skydd för att hästen slagit i EN GÅNG och fått ett litet skrapsår...

Jag tycker inte att detta är ett dugg gulligt,även fast dom bara vill väl så tycker jag det är störande...en häst är en häst är en häst!

Precis som du säger är vi alla nybörjare, och jag är lååångt ifrån proffs på något sätt. Men saken är ju den att dessa människor ska hantera min häst också, och eftersom de är HELT gröna så känner man ju siginte så säker, även om hästen min aldrig skulle göra något.

nej precis,jag menar inget illa mot dessa männsikor,men tycker att man kan ta reda på liiite mer innan man skaffar häst,det är ju ett väldigt stort ansvar och inte en leksak.

Det är mycket man inte vet själv,men grunderna förstår jag mig på iaf.

Bra att dom bryr sig om ponnyn iallafall!:D
Men dom kunde väl frågat någon lite mer van innan dom lindar hela hästen :p

bonde skrev:
Smiliesen betyder väl att du inte menar allvar, eller...
Om inte ta på dig en sko och kör ett träningspass, snacka om snedbelastning.
Du måste skämta???Snebelastning???Av att rida med en tapp sko.oj oj vilken djurpålgare jag är då som kan rida min med tappskor på bra underlag.det blir väl för sjutton inte snebelastning om man rider på mjukt underlag??Hästen sjunker ju ner en bit i underlaget??Eller fattar jag dig helt fel?

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 268
Senast: Karminnie
·
Hästvård Hejsan! Det började med att hon tappade en sko igår på v.b, tidigare när hon tappat skor har det gått att rida utan problem så syrran...
Svar
4
· Visningar
1 541
Senast: ufot
·
Hästvård Vår dotter är inne på sitt sista tävlingsår med vår fantastiska b-ponny och nu går året och hon har knappt hunnit rida igång förrän det...
Svar
1
· Visningar
915
Senast: Lotus
·
H
Hästvård Har tidigare postat en tråd om min Nordsvensk som blev plötsligt halt 22 juli. Vi misstänkte först hovböld men efter besök av veterinär...
Svar
4
· Visningar
1 632
Senast: Hallon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama