suck vad gör man när man testat allt, dåliga hovar

S

Sofi och Milla

Sofi har sådan otur med sina hovar, hovslagarna rekommenderade att ta av skorna inför sommarbetet och det har jag tänkt göra.
Hennes hovar är som tunnbörd, smular sönder vid minsta lilla, hon är full i sprickor. Har testat allt ifrån oljor till tillskott i fodret.
Det jag gör nu avrje dag är att masserar hennes ben före och efter ridning samt oljar in hennes kronränder, brukar och gnugga in lite blue lotion på benen efter ridning. Hon är inte varm om hovarna, inte heller halt och hon själv verkar inte påverkad över de dåliga hovarna. Veterinär har kikat på henne och enligt honom är hon utan anmärkningar. Jag motionerar henne regelbundet nu.

Har någon nått bra tips om vad man kan göra, kanske har ni hittat en lösning som fungerar som jag itne vet om, kankse nått nytt tillskott, ändringar i fodret eller vad som helst. Just nu äter hon havrekross och betfor samt mineraltillskott.

*HJÄLP*

alla råd välkommnas!

Sv: suck vad gör man när man testat allt, dåliga hovar

Låter som du testat det mesta. Bebisen i vårt stall med dåliga hovar äter biotin och det verkar hjälpa, men annars är oljor det enda jag kan komma på!
Det är krångligt med hovar, svårt att få dem bra när de en gång blivit skira!

Biotin kan man ge till en häst med dåliga hovar. Men det tar ½-1 år innan man ser resultat.

såg nu att du redan fått det tipset! :D

Det du måste se till är att du har en bra hovslagare som kan sin sak. Sprickor och dålig kvalitet på hornet beror ofta på att hovarna inte verkas/skos i balans. Som hästägare är det inte lätt att avgöra själv om man inte är mycket duktig på hovar.

Lägg gärna ut bilder här så får du säkert ett antal råd när man kan se hur hovarna ser ut.

Tack för tipsen, jag ska knäppa kort på dem idag efter jag varit hos henne.

Biotin kan hjälpa men det är en långtidsbehandling, man ser inte resultat
på en gång, hoven måste växa ner.

Massage av kronrand med mjukgörande salva dagligen. En balanserad foderstat med rätt mineralbalans och tillräckligt med protein.

Om du låter hästen gå barfota nu så skaffa en rasp och be hovis visa dig hur man raspar, så du kan hålla efter kanterna så de inte flikar sig. Fukt är bra (inte lera dock) så gräset brukar vara en bra fuktgivare.

Kladda inte för mycket med oljor, ska du smörja med något ta en veg. olja t ex olivolja. Det är fint att massera kronranden med också. Lycka till.
Jag lyckades ta ett fullblod med kexhovar, till fullt hållbara hovar med detta.

Ge henne en bakjäst om dagen och ge henne mer kalk, pensla hovarna dagligen med olivolja eller ullfett:bump:

Så ser du resultat, men det tar tid så ge inte upp:bump:

Bra att hon ska gå barfota:D ofta får de bättre hovar då, även om sommarbetes perioden är för kort tid för att få bra resultat så är det iallafall bra att hon får vara barfota ettt tag:banana:

Hade en häst tidagare som hade riktigt dåliga hovar men efter diverse kurer så fick han jättefina hovar!
Det vi gjorde var att ge honom ett bra biotin, finns många soter men de e oxå många som bara e skit tyvärr, pm:a gärna om du vill veta vilket jag gav, sen stod han med filtboots som var dränkta i vatten på nätterna och ibland i vattenbad i 20 min o dagligen så masserade jag kronranden med en blandning av olivolja o vaselin. Hans hovar blev helt annorlunda, inga fler tappskor, spruckna sidor eller dålig tillväxt längre sen!

Hennes hovar är som tunnbörd, smular sönder vid minsta lilla, hon är full i sprickor. Har testat allt ifrån oljor till tillskott i fodret.!

Kanske är det just detta som är problemet. Att du provar för mycket så att hovarna inte hinner ta del av det innan du byter. Biotin är det sen länge bevisat att det varken gör till eller från. Mitt råd är att helt ställa av hästen, hela sommaren minst, bara verka lite då och då. för mycket eller fel tillskott kan ibland ge helt motsatt effekt.

Hejsan
Jag tycker att du bör pröva Steel Joint om du inte redan har gjort det.
Mvh Zita 1

Kanske är det just detta som är problemet. Att du provar för mycket så att hovarna inte hinner ta del av det innan du byter. Biotin är det sen länge bevisat att det varken gör till eller från. Mitt råd är att helt ställa av hästen, hela sommaren minst, bara verka lite då och då. för mycket eller fel tillskott kan ibland ge helt motsatt effekt.

Jo det har jag förstått också, själv har jag bara haft henne i 3 veckor, det jag gör dagligen är att massera benen, oljar in kronränderna med olivolja. Sedan planerar att hon ska få gå barfota i sommar, så långt in på hösten som det är möjligt. (tack förresten du som gav mig rådet om rasp, har klurat på det där ett tag)

Innan jag fick henne så har det exprimenterats mycket med olika saker, men om jag förstod den ägaren rätt så har de väntat ut minst ett halv år innan de gett upp.

Jag är själv medveten om att detta kan ta tid, så jag fortsätter som jag gör, men det är ju det där med om det finns fler saker att ta till som man kanske kan få tips här. Biotin verkar ingen ha testat på henne, men ska få en lista nästa vecka på vad de har testat för metoder och vad de har gett henne som inte fungerat.
Vad jag vet så har de inte testat att massera benen och smörjt kronränderna med olivolja, därav anledningen varför jag har påbörjat detta.
Men som sagt avr jag ska försöka få till några bra bilder på hennes fossingar och lägga ut här.

Alla råd ni gett är mycket uppskattade!

Usch va jobbigt! Kan bara råda dig till Hoof Aid, funkar super tycker jag! Och med faktiskt relativt snabbt resultat.

Ordentlig barfotaverkning gjorde susen på min förra häst. Ett fullblodssto. Hon fick urstarka hovar av att gå barfota och verkas ordentligt. Många hovslagare är dock inte så bra på barfotaverkning, tyvärr... De gör för raka kanter etc.

Enzion är annars ett tillskott som många rekommenderar. Inget jag testat själv, dock, eftersom det för min häst räckte med 6 månaders ordentlig verkning.

Har du testat Enzyon ?

Ordentlig barfotaverkning gjorde susen på min förra häst. Ett fullblodssto. Hon fick urstarka hovar av att gå barfota och verkas ordentligt. Många hovslagare är dock inte så bra på barfotaverkning, tyvärr... De gör för raka kanter etc.

Enzion är annars ett tillskott som många rekommenderar. Inget jag testat själv, dock, eftersom det för min häst räckte med 6 månaders ordentlig verkning.
Vilka fördomar,skulle inte hovslagare kunna verka för barfotagång.:confused:
Tråkigt om du har den erfarenheten.Det är inte min erfarenhet.;)

Men suck... :smirk: Läs igen så ser du att jag skrev MÅNGA och inte alla... BIG DIFFERENCE! ;)

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 027
Senast: sandrafors
·
Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 707
Senast: axel
·
Hästvård Visst är det så att B-vitamin hjälper hovarna att växa lite extra? Finns det andra tillskott man kan ge? Det är nämligen så att min...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 892
Senast: Lindsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka