*suck* vad är det nu då?

vinkelina

Trådstartare
Lilla heppan haltar framtill, rätt ordetligt. För två veckor sedan köpte jag en kärra och har kört henne en hel del. Trodde de var träningsvärk. Massör har varit ute förra tisdagen (hon kommer regelbundet en gång i månaden) och hittade inget närmevärt förutom att hon var stel i bogen. Vilat och skrittats efter massagen. I går red jag ett pass med mycket övergångar. Lite oren till att börja med (vilket hon brukar vara) gjorde mycket övergångar typ tre steg skritt, tre steg trav. Släppte och efter 15 min helt ok trav, kanske inte helt frammåt men var VARMT

Men så begärde jag galopp och då sket det sig helt, hon galopperade mera uppåt en framåt (galopp med frambenen) och sedan var hon oren igen. Skrittar dock friskt på när jag samlar upp högarna efter oss. Hittar ingen värme eller svullnad i frambenet. Pigg och glad häst.

Skoning idag utan problem, hovslagaren upplever henne stelare i höger sida (där hon markerar) När framhovarna fixas står hon och dreglar och med huvudet nästan i marken och darrande underläpp, som hon gör när hon är riktigt avslappnad.

Hur vet jag om det är överansträngning pga att jag kört för mycket (blev tyvärr för ivrig och hon är inte alls van) eller om det är nått värre. Tänker avvakta några dagar och se hur det utvecklar sig

vad är anledningen att du behöver massör en gång i månaden? Och vaddå "hästen är rejält halt" och lite oren "som vanligt" när du red men det värmde ur? Menar du allvar?

Hästar är glada för det mesta även när de är halta. vad stå och vila och slappna av med underläppen osv har att göra med sammanhanget fattar jag öht inte. Skulle det tala för att hästen inte är halt eller mår dåligt i kroppen på ngt ställe med ngn hälta eller vad menar du?

självklart kan ingen svara på vad som är fel här i tråden, men är hästen ofräsch så behöver ju en veterinär gå igenom den.

vad är anledningen att du behöver massör en gång i månaden? Och vaddå "hästen är rejält halt" och lite oren "som vanligt" när du red men det värmde ur? Menar du allvar?

Hästar är glada för det mesta även när de är halta. vad stå och vila och slappna av med underläppen osv har att göra med sammanhanget fattar jag öht inte. Skulle det tala för att hästen inte är halt eller mår dåligt i kroppen på ngt ställe med ngn hälta eller vad menar du?

självklart kan ingen svara på vad som är fel här i tråden, men är hästen ofräsch så behöver ju en veterinär gå igenom den.

Hon är 22 år gammal och stel i musklerna därav massage en gång i månaden. Detta gör att hon dessutom ofta är väldigt stel innan hon värmts upp.

Jag håller med mackan. Det kan väl inte vara normalt att en häst är oren varje gång man rider? Jag skulle föreslå en grundlig hältutredning på klinik.

Jag håller med mackan. Det kan väl inte vara normalt att en häst är oren varje gång man rider? Jag skulle föreslå en grundlig hältutredning på klinik.

Hon ÄR utredd på den punkten. Orenheten beror då på stelhet och gamla förslitningar. Genom att värma upp ordentligt blir musklerna mjuka och hon kan då jobba.

Det jag undrar över nu är om de kan tänkas bero på att jag kört henne för mycket (ovana muskler) vilket jag trodde till först. Blir det inte bättre inom en vecka ringer jag såklart veterinär men de som jag önskar undersöker henne är på semester nu.

Upplever att det kommer högre uppifrån

Jag kan ha fel, men jag tycker att det låter väldigt långsökt att en häst kan bli ordentligt halt av träningsvärk.

Dåligt musklad häst? till saken hör att vi inte varit igång 100% de senaste månaderna (jag har en underliggande sjukdom som gör att jag är inne i en värkfas) Köpte kärra för att kunna hålla i gång henne bättre. Tyngre modell på bilaxel. Första veckan då jag körde blev det 4 pass, alla med en del backar, mycket asfalt och vi var (tyvärr) alltid två i då jag inte ville köra själv i början. Hästen är 22 år och ojämt musklad speciellt i höger sida där symptomen nu visar sig.

Orsaken till att jag funderar om det är muskulärt är att det blev bättre när jag red och gympade henne i går, tills jag begärde för mycket. Även hovslagaren påpekade att hon var betydligt styvare i höger sida än i vänster.

Men då är ju frågan varför hästen är ojämnt musklad i ena sidan? Finns det något annat problem som gör att hästen musklar sig sämre där?

Hon ÄR utredd på den punkten. Orenheten beror då på stelhet och gamla förslitningar. Genom att värma upp ordentligt blir musklerna mjuka och hon kan då jobba.

Det jag undrar över nu är om de kan tänkas bero på att jag kört henne för mycket (ovana muskler) vilket jag trodde till först. Blir det inte bättre inom en vecka ringer jag såklart veterinär men de som jag önskar undersöker henne är på semester nu.

Upplever att det kommer högre uppifrån

men seriöst. om hon har FÖRSLITNINGAR och är 22 år och du ökar arbetet med att köra henne när hon inte är van, och uttöver det sen sätter dig på att rida och konstaterar att den är oren och tycker det är normalt för den "brukar vara så" osv, hur i helvete förlåt uttrycket tänker du öht? Förstår du ens vad en förslitning innebär och betyder? Jag är ledsen, det är sällan jag uttrycker mig så starkt här på forumet även om jag ofta är oerhört rak och kritisk i många svar. men jag upprepar frågan utifrån det jag skrev i ursprungsinlägget och det du spär på med att svara nu: VAD är det du undrar över som du tror ska lösa det hela på internet? Du måste självklart inse att din häst är gammal, inte fräsch, läs: har ONT, och nu fått ytterligare problem och ta tag i det veterinärt! Jisses. Förlåt men sorry - jag måste uttrycka det. Det här är nog det värsta jag läst på flera år!

att en 22 årig häst är ofräsch är inte på ngt sätt ngt representativt för den åldern. Din häst har ju etablerat konstaterade fysiska hinder i fråga om förslitningar. Jag är ledsen men ditt inlägg och hur du gått tillväga utifrån din brist på kunskap med hästen och dess tillstånd och kondition osv är så oerhört gravt drastiskt att jag blir mållös.

Senast ändrad:
men seriöst. om hon har FÖRSLITNINGAR och är 22 år och du ökar arbetet med att köra henne när hon inte är van,hur i helvete förlåt uttrycket tänker du öht? Förstår du ens vad en förslitning innebär och betyder? Jag är ledsen, det är sällan jag uttrycker mig så starkt här på forumet även om jag ofta är oerhört rak och kritisk i många svar. men jag upprepar frågan utifrån det jag skrev i ursprungsinlägget och det du spär på med att svara nu: VAD är det du undrar över som du tror ska lösa det hela på internet? Du måste självklart inse att din häst är gammal, inte fräsch, läs: har ONT, och nu fått ytterligare problem och ta tag i det veterinärt! Jisses. Förlåt men sorry - jag måste uttrycka det. Det här är nog det värsta jag läst på flera år!

Nej, ibland tänker man inte. Tror du verkligen att jag skulle ha jobbat henne så hårt om jag viste att det skulle slutat såhär? Nej. Vi skrittade 30 min/dag varannan dag med kärra på vilket jag trodde hon skulle klara med tanke på att hon joggats lättare 5 dagar i veckan utan problem.

Det jag funderar på är om träningsvärk hos häst kan ge hälta? iom att det dök upp i samband med att jag började köra så undrar jag om det hör ihop. Jag utesluter inte att det är nått annat och har henne under uppsikt (sorry, råkar bo långt från alla svenska kliniker utan här får man förlita sig på vanliga veterinärer som kommer ut. Finns ställen att åka till nån timmes resa bort, men upplever att kunskapen är lika på "klinik" som hemmaveterinär.)

Men då är ju frågan varför hästen är ojämnt musklad i ena sidan? Finns det något annat problem som gör att hästen musklar sig sämre där?

Problemet sitter på ryggen till hennes ojämna muskling. Jag är betydligt svagare i vänster sida pga sjukdom så kan ej jobba genom ordetligt.

Men LÄS det jag skrev! Du har ju missat precis allt i det jag skrev och att "du tänkte inte" är ju inte budskapet utan det jag säger är ju att tydligen har du inte förstått ett dugg!? Snälla! Varför frågar du nu om TRÄNINGSVÄRK på din häst osv utifrån det jag skrivit. Det blir absurt!

Din häst är konstaterad med förslitningar, går orent mer eller mindre statiskt även om det går att enligt dig "rida ur" osv. Och nu är den enligt din tråd jättehalt. Vad är din bild av vad det innebär? Hur ska du "rida igenom" den?

Men LÄS det jag skrev! Du har ju missat precis allt i det jag skrev och att "du tänkte inte" är ju inte budskapet utan det jag säger är ju att tydligen har du inte förstått ett dugg!? Snälla! Varför frågar du nu om TRÄNINGSVÄRK på din häst osv utifrån det jag skrivit. Det blir absurt!

Din häst är konstaterad med förslitningar, går orent mer eller mindre statiskt även om det går att enligt dig "rida ur" osv. Och nu är den enligt din tråd jättehalt. Vad är din bild av vad det innebär? Hur ska du "rida igenom" den?

JA, jag har en gammal häst. Ja hon är inte i toppskick mera. Genom att värma upp och rida henne rätt har hon inga problem med det. För underhållning får hon massage där låsningar fixas upp och som gör att hennes muskler mår bättre. Då man ser oss rida (efter att värmt upp) är det ingen som tror att hon är så gammal, de flesta gissar på 5 år. När jag är i skick jobbar vi aktivt. Dressyr, några enstaka hinder mm. Jag vet hur hon skall ridas för att må bra. Och det är inte ridningen som är problemet. Utan att jag kört henne och det troligen inte fungerade som jag tänkt. därför funderar jag på träningsvärk.

Vi skrittade 30 min/dag varannan dag med kärra på vilket jag trodde hon skulle klara med tanke på att hon joggats lättare 5 dagar i veckan utan problem.

Rent spontant. Nej, en frisk häst ska definitivt inte bli ordentligt halt av att skritta 30 min/dag varannan dag med vagn. Det låter HÖGST osannolikt att det är träningen som har orsakat problemet.

Dåligt musklad häst? till saken hör att vi inte varit igång 100% de senaste månaderna (jag har en underliggande sjukdom som gör att jag är inne i en värkfas) Köpte kärra för att kunna hålla i gång henne bättre. Tyngre modell på bilaxel. Första veckan då jag körde blev det 4 pass, alla med en del backar, mycket asfalt och vi var (tyvärr) alltid två i då jag inte ville köra själv i början. Hästen är 22 år och ojämt musklad speciellt i höger sida där symptomen nu visar sig.

Orsaken till att jag funderar om det är muskulärt är att det blev bättre när jag red och gympade henne i går, tills jag begärde för mycket. Även hovslagaren påpekade att hon var betydligt styvare i höger sida än i vänster.

och du undrar över att en 22 årig häst med konstaterade förslitningar och därmed SMÄRTA blir halt utifrån detta men hoppas på att det är träningsvärk. Jag blir helt matt. Upprepar frågan: förstår du vad diagnos förslitning innebär?

din redogörelse i fråga om kliniker och veterinärer osv fattar jag inte öht. du har en timma till klinik ? vad är det i sammanhanget? om du bedömer att veterinär kan göra samma sak på plats så det är ju upp till dig själv givetvis men självklart kvarstår faktum att du inte kan be om råd på internet och hoppas på att det är träningsvärk. Du måste ju självklart ta tag i det ffa kunskapsmässigt om vad det innebär att din 22 åring med förslitningar är ofräsch allmänt och utifrån det ev om den kan ridas/arbetas osv, hur exakt det isåfall ska ske.
Svar på din fråga: NEJ hästar blir inte halta pga träningsvärk. Någonsin. Att din häst utifrån det skulle bli som en femåring i fråga om fräschet bara den värmt ur är ju bogus det med. Det är nog snarare så att hästen är så pass knackig att i din värld känns den som en million om den blivit lite fräschare efter ngn uppvärmning. Det är därmed inte på ngt sätt sant utan snarare ett kvitto på hur blind och invand du blivit på just denna hästen i fråga.

Jag blir oerhört ledsen över din tråd!

Senast ändrad:
@vinkelina
Kan det vara så att du tycker om din häst så fruktansvärt mycket att du blivit lite "blind" och inte ser hur det faktiskt är med henne eftersom du så gärna vill ha kvar henne och rida osv?
Finns det någon i din omgivning som är kunnig och vettig som kan ge dig en mer objektiv bedömning av vad hästen orkar och behöver?

Rent spontant. Nej, en frisk häst ska definitivt inte bli ordentligt halt av att skritta 30 min/dag varannan dag med vagn. Det låter HÖGST osannolikt att det är träningen som har orsakat problemet.
Håller med, däremot innebär körning en del annorlunda arbete och antagligen vinklar och belastning i leder.

@vinkelina
Kan det vara så att du tycker om din häst så fruktansvärt mycket att du blivit lite "blind" och inte ser hur det faktiskt är med henne eftersom du så gärna vill ha kvar henne och rida osv?
Finns det någon i din omgivning som är kunnig och vettig som kan ge dig en mer objektiv bedömning av vad hästen orkar och behöver?

Jo. Man blir ju helt klart hemmablind. Rider dock lektion regelbundet. Har en jätteduktig tjej som medryttare som ridit i 30 år och omgiven av kunnigt hästfolk

Ring ut en veterinär som får kolla henne, träningsvärk är det sannolikt inte. Be sedan vet om ett lämpligt igångsättningsschema när ni vet hur det står till. Är du rädd om din gamling kan du ha många fina år med henne men om du inte skaffar dig kunskap om hennes behov och förutsättningar så kommer du snart inte ha någon häst alls.

Liknande trådar

Hästvård Mitt 16 åriga sto har under de senaste ca 3 veckorna känts lite olustig när hon skall ridas. Inget speciellt, men det där "hejhopp-nu...
Svar
4
· Visningar
2 536
Dressyr Jag behöver lite inputt och feedback från er duktiga dressyrryttare. Min häst och jag har kört fast litegrann. Hon är en genomsnäll...
Svar
13
· Visningar
3 518
Senast: Lager
·
Avel Efter en skada orsakad av yttre trauma behöver min häst tid och vila för att förhoppningsvis komma tillbaka till sporten och min tanke...
2
Svar
24
· Visningar
4 565
Senast: smulan87
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 653
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18