*suck* rävskabb...

lady_vip

Trådstartare
Misstänker starkt att 2 av mina jyckar har drabbats av rävskabb...

Förra veckan då vi stod och veterinärbesiktade en av hästarna så blev det kackel hos mina höns (frigående). Tittade lite slött mot dem och såg att några av dem sprang, men tupparna är ju som bara tuppar är men då såg jag.... En stor röd katt!!! Eller kanske det va en.... en... en... RÄV!!!!

Stackarn fick tag på bästa hönan (söt liten svart med tofsar på fötterna) och drog iväg, och jag efter!!!! Rävskrället var ju som sagt inte större än en bonnakatt och hade i stort sett ingen päls... När jag va så nära så jag kunde ha kastat mig över den slog det mig att den kunde nog bitas hyffsat hårt... :crazy:

Så jag samlade ihop mig och flög in (ja, flög, ibland får man superkrafter) och skrammlade upp vapenskåpet och tog första bästa och sprang ut till ammunitionsskåpet, missade dock det i adrenalinkicken och sprang ut utan patroner... :o Snubblade på rävfan efter 25 meter och siktade och insåg snabbt mitt misstag...

Aha, där sprang den... Säkert led den fruktansvärt och hade dessutom tagit den bästa hönan. Ni som inte känner Mickel borde få veta att han vet var maten finns, så mina hönor sinar nu när han har fått smak på det hela. :cry:

Kom på att, ja, vad har man eftersökshundar till :idea: Visst risken finns att de får skabb av att gå i spåret, men för eller senare kommer de nog träffa honom ändå, så jag tänkte förr låter bättre...

Ut med terriern i lina som fattade direkt (denna gången MED patroner), men efter ett tag var så uppe i varv så att hon glömde vad hon skulle göra och jag, spåret va helt väck. Jag känner rävarna här omkring och vet lite om vart de går, och det var inte där hon irrade rundor. Gick hem och funderade på om gammellabben skulle få prova, men bestämde mig för lilla W.

Hon spårade riktigt bra, men färskspår är inte lätt, dessutom blåste det en hel del, så efter ett tag så bröt jag och vi gick hemåt, släppte linan och hon gick strax framför mig. Helt plötsligt prasslar det till, då har jycken typ trampat på räven som hoppade rätt upp på henne och hon tog den i munnen. "SLÄÄÄÄÄPP", hon släppte och där sprang den, jag missade för den sprang ju som fasiken...

Någon räv blev det inte den dagen, men nu har jag 2 hundar som kliar síg och börjar få hudrodnader, jag har ju en stark tro på vad det är. Jag ringde min vet. samma dag de träffade Mickel och fick Sebacil som jag har tvättat dem i, men jag ska ändå dit på tisdag och tänkte be om att få spruta dem då, för de ska vara fit for fight den 1 oktober jakten börjar ju...

MEN läste nu på nätet att dessa sprutor inte rekommenderas, dock har alla jag känner med skabbhundar fått dessa Ivermectinsprutor och blivit friska, våra har också fått sprutor innan. Sebacil har jag dock inte hört mycket bra om, och det verkar ju inte hjälpa då jag tvättade dem från första kontakten med räv. Dock misstänker jag att de har träffat Mickel innan, kanske redan i somras eftersom skabb inte brukar bryta ut så snabbt....

Ahhh, virrigt....

//E
 
Sv: *suck* rävskabb...

Från räv till hund smittar skabb fruktansvärt lätt... Det är inte som hund till hund. Min ena hund knep en rävunge förra våren, men hon fick ingen skabb *pust* Rävungen klarade sig också för hon släppte ned den oskadd när han som var ute med henne sa loss.
 
Sv: *suck* rävskabb...

Jo, jag vet ju det. Som jakthundar brukar de drabbas nån gång i livet, och vi har en del rävskabb här nere, så jag ser det inte som någon katastrof, sånt som händer. Bara jag får spruta dem, det är det jag oroar mig mest för...

Det är ju så lätt hänt på nåt sätt att de tar en räv, jag har ju 2 som är helt rovdjurstokiga så de har jua tagit några stycken, men det har inte varti skabb på dem. Som liten blev jag anfallen av en skabbräv, då tog labben den och fick rävskabb, men blev sprutad och frisk på ett kick... Jag är faktiskt inte rädd att den tredje hunden har fått det, för som du säger det brukar inte smitta från hund till hund så lätt.

Men både W och terriern kan mycket väl ha drabbats, terriern gick i spåret när det va helt nytt och ja, W hade den i munnen...

//E
 
Sv: *suck* rävskabb...

Det finns ju tabletter också som man kan ge. Tror det är en tablett (ja, beror ju på hur stor hunden är) varannan dag i 2 veckor.
Sen har det också kommit något nytt som man droppar i pälsen (precis som tex expot). Men mina blev inte bra av det, så jag rekomenderar det inte. Veterinären blev snopen, för hon och andra trodde detta skulle vara ett bra nytt preparat. Men jag kommer inte vilja ha det mer.
 
Sv: *suck* rävskabb...

vissa veterinärer vill undvika att ge ivomec sprutan till hundar med långa nosar, tex collie, schäfer mm. Men de är så olika från veterinär till veterinär, av min erfarenhet så tycker ja att ivomec sprutan fungerar bättre än tabletterna (inteceptor) Dom är dessutom mkt dyrare än ivomec sprutan.
 
Sv: *suck* rävskabb...

Grana skrev:
Det finns ju tabletter också som man kan ge. Tror det är en tablett (ja, beror ju på hur stor hunden är) varannan dag i 2 veckor.
Sen har det också kommit något nytt som man droppar i pälsen (precis som tex expot). Men mina blev inte bra av det, så jag rekomenderar det inte. Veterinären blev snopen, för hon och andra trodde detta skulle vara ett bra nytt preparat. Men jag kommer inte vilja ha det mer.

Var det Stronghold du fick?
Har behandlat mina med det nu, men det kliar lika mycket ändå.

Vet bara inte hur nära in på man kan ge sprutan.
Veterinären vet heller inte riktigt när det är lämpligt med ett nytt gift efter det förra.

Däremot har jag hört bra reaktioner på Sebacil, men det är ju lite bök med tre hundar samtidigt...
 
Sv: *suck* rävskabb...

Mina två fick spruta när de smittats av rävskabb. Det hjälpte direkt o visade inga andra biverkningar.
 
Sv: *suck* rävskabb...

vi fick stronghold till våra shäfrar och det fungerade väldigt dåligt.
 
Sv: *suck* rävskabb...

Jag har för mig det jag fick som droppar hette advokato (vet jag tänkte på advokat :-) ..)
Och när inte det fungerade fick jag sebacil, för de visste inte riktigt hur det gick med att blanda dropparna och tabletter. Men jag säger som du, hur kul är det med sebacil när man har 3 hundar *pust*
 
Sv: *suck* rävskabb...

Vi har använt stronghold ett tag nu o det verkar fundera bra dock inte lika snabb effekt som ivomec så man får inte för bråttom. Om hunden inte slutar klia sig behöver det inte innebära dålig effekt av preparatet.
Det kan tex bero på att hunden inte alls hade rävskabb eller att den sekundära bakteriella infektionen man ofta får behöver behandlas.
PL
 
Sv: *suck* rävskabb...

De har varit i nära kontakt med en konstaterad "rävskabbshund".
Symptomen är klassiska.

Ingen har det minsta lilla sår, dock.
Så bakteriellt bör det inte blivit.

Vad räknas som bråttom?
De fick första bekandlingen för 2,5 vecka sedan, och andra behandlingen denna vecka.
Borde man inte se en förbättring nu?
Även om det vore annan ohyra så borde väl Stronhold ta död på de odjuren?

Grana.
Hur långt efter advokato-behandlingen badade du hundarna?
När såg du resultatet av Sebacilen?
 
Sv: *suck* rävskabb...

Att det inte syns några sår utesluter inte en bakteriell hudinfektion. Även med ivomec kunde det ta ett par veckor innan klådan försvann. Klådan kan även om alla skabbdjur är döda fortsätta tills huden läkt av o tagit hand om de döda skabbdjuren.
Behandling mot rävskabb med stronghold är två doser med 30 dgrs intervall.
PL
 
Sv: *suck* rävskabb...

Veterinären ordinerade 14 dagars intervall då det gäller rävskabb. (Kunde också ge det så tätt som med 11 dagars mellanrum.)
En månad gäller odjur utanpå huden.

Ska prata med dom igen på måndag, så får vi se om de har någon reservplan.
 
Sv: *suck* rävskabb...

Passar på att fråga dig Peter, är verkligen vätskande sår, ca 2x3 cm, helt hårlösa en typisk rävskabbsreaktion?

Min lilla har ett sådant på halsen, och typsikt nog så kliar hon i stort sett bara på natten. Jag misstänker ju som sagt rävskabb, detta sår uppkom efter första behandling med Sebacil och när jag tänker efter har hon haft ett sådant sår innan. Nämligen då hon hade ett Scaliborhalsband....

Ska till min vet. på tisdag, men jag vill gärna ha kött på benen innan. Om de nu ska sprutas, behöver jag då spruta den 14-åriga labben som inte varit i kontakt med räven och är helt symptomfri...?

//E
 
Sv: *suck* rävskabb...

Advocate heter det, jag hittade pappren.

Man skulle droppa i två omgångar med 4 veckors mellanrum, när jag gett den andra omgången droppar och väntat 2 veckor (alltså sammanlagt tid 6 veckor med behandling) utan resultat så fick jag sebacil, och det fick jag bada med direkt då.
Det gav resultat snabbt och hundarna slutade klia sig efter redan några dagar.
 
Sv: *suck* rävskabb...

Sursår(hot spot mm) kan uppkomma av många orsaker. Vid rävskabb har oftast klådan blivit ganska häftig innan man ev får sursår.
PL
 
Sv: *suck* rävskabb...

stronghold droppar man i nacken, för undan pälsen först.
 
Sv: *suck* rävskabb...

Då jag har en collie så fanns det inte några alternativ när mina hundar fick rävskabb. Sebacil var det som fick användas. Det var jobbigt, luktar illa och jag har dessutom tre stora hundar med mycket päls på. Att dom sedan blev smittade mitt i vintern gjorde inte saken bättre.
Men efter två tvättar var alla tre fria och som tur är har vi sluppit det fler gånger.
 
Sv: *suck* rävskabb...

Kan uppdatera med att RÄVEN ÄR DÖD tack och lov. Dog idag lycklig med våt tupp i käften av en kula... Ingen vacker syn vill jag lova, praktexemplar på hur rävskabb ser ut när det har gått långt.

Terriern har definitivt fått skabb, har nu börjat klia på fler ställen, misstänker att weimaranern också har det. Vågar inte bada dem fler gånger eftersom W fick en rätt så kraftig allergireaktion. Vet. på tisdag...

//E
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp