D

dragonlady

Fick i dag en förfrågan om jag kunde tänka mig att sitta med i ridskolans styrelse men känner mig lite tveksam :confused: .

Hur är det att sitta i en styrelse?
Hur mycket jobb är det (medelstor ridskola)?
Vad gör man?
Vilka är dom olika uppdragen?
Ni som redan sitter i en styrelse är det intressant och kan ni rekomendera det?

Sv: Styrelse

Jag har suttit i en föreningsstyrelse i flera år, dock ingen ridskola. Hur det är? Det beror ju lite på de andra i styrelsen och vad man har för roll. Det är emellanåt ganska mycket jobb, och ofta får man inte något betalt. Ibland kan man få ta mkt "skit" från andra medlemmar, det är många som tycker saker och ting men själva inte vill sitta i någon styrelse.

Fast prova du, jag höll ut i 4-5 år! :)

jag sitter med i styrelsen nu...
Hur mycket det är att göra beror nog helt på hur de gör på din klubb/förening.
Fråga någon som sitter med nu vad de brukar/måste göra?
Jag tycker att det är intressant att sitta med då man själv kan vara med och påverka besluten man annars bara får höra har fattats.
Plus att man har möjlighet att lägga fram/diskutera förslag och idéer man själv tycker är bra på ett annat sätt än om någon annan ska framföra dem.
Oftast är det iaf inte så mycket jobb med tanke på att det brukar vara många vuxna heltidsarbetande och kanske med häst osv..så det ska ju inte vara så enormt tidskrävande.
Men är man inte beredd att satsa någon tid eller kraft på det tycker jag personligen inte att man ska sitta i någon styrelse. Där platsar personer som VILL göra något ..men sedan självklart i den mån de kan.
Hoppas du blev lite klokare... ;)

Jag har suttit i styrelsen på tre klubbar nu och jag tycker att det är roligt att kunna påverka och utveckla föreningen. MEN det är mycket jobb vi har delat upp våra ansvarsområden där vi är huvudansvarig för var sin grej tex personal, miljö och anläggning osv. Man får ta det onda med det goda, styrelsen tar inte angenäma beslut så det kan bli slitningar med tex privathästägarna om man höjer hyran tex. Många glömmer att man måste verka för hela föreningens bästa och framför allt ridskole verksamheten. Tyvärr är det så att inte alla jobbar lika hårt för föreningen varken i styrelsen eller medlemmar, men det är något man får jobba med hela tiden. Styrelsemedlemmarna är ekonomiskt ansvarig för klubben så det är ett stort ansvar, men roligt som sagt var. Jag tycker definitivt att du ska prova om du är villig att lägga ner lite tid. Personligen lägger jag ned för mycket tid och håller på att lära mig säga nej och prioritera de frågor jag brinner för extra mycket.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
625
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 112
Senast: Emro
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
809
Senast: Tuvstarr
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 122
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar