Styrelse- och föreningsfolk, låt oss samlas

Just det, en annan fråga:

Jag tänker lämna in en skrivelse till årsmötet om att kassören ska få ett arvode. Förslagsvis baserat på antalet verifikationer i bokföringen, så att det anpassas efter arbetsbördan.

Det är ingen styrelseledamot på vår klubb som lägger så många timmar på sitt uppdrag som kassören, och hen är nära nog oersättlig - samtidigt som det är svårt att avlasta någon som har den positionen.

Jag har tänkt föreslå 10 kronor per bokfört verifikat. Är det rimligt?

(I år hade vi cirka 400 och klubben har mycket god ekonomi.)
Det tycker jag låter mycket rimligt!

Just det, en annan fråga:

Jag tänker lämna in en skrivelse till årsmötet om att kassören ska få ett arvode. Förslagsvis baserat på antalet verifikationer i bokföringen, så att det anpassas efter arbetsbördan.

Det är ingen styrelseledamot på vår klubb som lägger så många timmar på sitt uppdrag som kassören, och hen är nära nog oersättlig - samtidigt som det är svårt att avlasta någon som har den positionen.

Jag har tänkt föreslå 10 kronor per bokfört verifikat. Är det rimligt?

(I år hade vi cirka 400 och klubben har mycket god ekonomi.)

Verkligen rimligt!

De enda besluten som medlemmarna fått vara med och rösta om/lämna förslag om hos oss har varit regelrevidering för jaktproven och synpunkter på RAS. Iofs en rasklubb och ingen BK då men..

Och hos oss har alla i som är engagerade i styrelsearbetet (dvs även jag som bara är med i en arbetsgrupp) arvode, dock bara 500kr/år.

Jag fortsätter med min frågelåda. :)

Det här med skrivelser, har SKK (eller någon av era klubbar) någon "mall" för det?

Ska det alltid vara sådär formellt med ärende, bakgrund och förslag till beslut?

Har ni några bra exempel?

(@tanten?)

Bra att veta om försäkringar:

Många klubbar har tydligen en svindyr olycksfallsförsäkring (Kollektiv olycksfallsförsäkring) som egentligen är helt onödig. Vi håller på att uppdatera klubbens försäkring och insåg att premien tack vare olycksfallsförsäkringen skulle landa på cirka 10 000 kronor om året. O_o:nailbiting::arghh:

Jag pratade nyss med SKK, som ba "Men vi har en kollektiv klubbförsäkring!" (som de tydligen inte informerar om särskilt bra?!).

Jag ska kika på villkoren i SKKs försäkring, men utan den sablarns olycksfallsförsäkringen halverar vi försäkringskostnaden i stället för att fördubbla den om vi byter från nuvarande till annat vanligt försäkringsbolag.

Jag har suttit med i styrelsen i rasklubb, specialklubb och länsklubb, men jag har insett att jag trivs bäst strax utanför styrelsen. I min rasklubb är jag lite av en allt-i-allo då jag är redaktör för tidningen, webmaster, ingår i utställningskommittén där jag även är CUA samt hoppar in och hjälper till där jag behövs. Jag tycker att det är roligt att jobba ideellt för min klubb!

Jag är instruktör på min klubb och får ersättning baserat på antal deltagare och timmar. Klubben betalar skatt för mig och även arbetsgivaravgifter, jag har alltså inte eget företag.
Nu är jag gravid och ska ha bebis till hösten.
Kan jag hålla kurser utan att min föräldrapenning påverkas?

Jag är instruktör på min klubb och får ersättning baserat på antal deltagare och timmar. Klubben betalar skatt för mig och även arbetsgivaravgifter, jag har alltså inte eget företag.
Nu är jag gravid och ska ha bebis till hösten.
Kan jag hålla kurser utan att min föräldrapenning påverkas?

Nej. Eftersom du får lön för kurserna du håller innebär det till exempel att du inte kan vara 100 % föräldraledig när du håller kurs.

Men om jag skulle välja att få ersättning 6 dagar per vecka så kan jag jobba en dag i veckan då jag har kurs?

Ja, så kan du göra. :)
Försäkringskassan delar dessutom dagarna i fjärdedelar (2.4,6 eller 8 arbetstimmar, så du kanske bara behöver ta en halv eller en fjärdedels dag. Ring försäkringskassan och prata med dem, de är hjälpsamma och snälla :)

Ja, så kan du göra. :)
Försäkringskassan delar dessutom dagarna i fjärdedelar (2.4,6 eller 8 arbetstimmar, så du kanske bara behöver ta en halv eller en fjärdedels dag. Ring försäkringskassan och prata med dem, de är hjälpsamma och snälla :)

Tack, då har jag lite bättre koll på hur det funkar!
Jag var osäker på om ersättningen skulle räknas som lön eller arvode och om det i så fall skulle göra någon skillnad. Men jag hittade ett svar på FK'S facebooksida där någon hade ställt en liknande fråga. Och där svarade de att arvode också räknades med och kunde räknas med i SGI.
Så då tror jag att jag har förstått hur jag kan göra :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka