Till slut fick jag nog och inom några dagar kommer den nya sidan att lanseras
Heja!
(... även om jag verkligen avskyr den dansande bananen. )
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Till slut fick jag nog och inom några dagar kommer den nya sidan att lanseras
Heja!
(... även om jag verkligen avskyr den dansande bananen. )
Om jag kunde gilla 1000 gånger, så skulle jag göra det
Om jag kunde gilla 1000 gånger, så skulle jag göra det
Ni som är engagerade i BK, hur funkar det hos er med medlemsmöten?
Hos oss finns det en stark tradition av att de flesta beslut av lite större karaktär MÅSTE gå genom medlemsmöten där alla sura 100-åriga bakåtsträvare kan sitta och rösta nej till förändringar. Om styrelsen fattar beslut på egen hand kan det bli ramaskri om det inte varit uppe på medlemsmöte innan.
Det här är helt främmande för mig som varit engagerad i andra klubbar inom SKK-organisationen innan.. Funkar det så på alla BK? Måste det funka så?
Jag tänker att man ju har valt en styrelse och gett dem förtroende, att de då inte får fatta beslut blir ju oerhört galet.
Egentligen gillar jag ju transparens och att medlemmar får vara med och delaktiga, men när det blir nej-sägare som mest tycker och inte gör så blir jag irriterad..
Hos oss finns det en stark tradition av att de flesta beslut av lite större karaktär MÅSTE gå genom medlemsmöten där alla sura 100-åriga bakåtsträvare kan sitta och rösta nej till förändringar. Om styrelsen fattar beslut på egen hand kan det bli ramaskri om det inte varit uppe på medlemsmöte innan.
Det här är helt främmande för mig som varit engagerad i andra klubbar inom SKK-organisationen innan.. Funkar det så på alla BK? Måste det funka så?
Jag tänker att man ju har valt en styrelse och gett dem förtroende, att de då inte får fatta beslut blir ju oerhört galet.
Egentligen gillar jag ju transparens och att medlemmar får vara med och delaktiga, men när det blir nej-sägare som mest tycker och inte gör så blir jag irriterad..
Sitter i styrelsen för rasklubben, mycket intressant och roligt men inte enbart. Vi har stora problem med att det sprids osanningar både om nuvarande styrelsen arbete och vad som hänt tidigare i klubben. Finns flera välkända namn som är mycket snabba på att skriva negativa saker som styrelsen på Facebook, inte sällan innehållande direkta felaktigheter.
Det verkar otroligt svårt för en del att först ta upp en sak men den/de det handlar om istället för att direkt spy ur sig på sociala medier. En del verkar tro att man får betalt för arbete och ifrågasätter varför ingen gjort ditten eller datten. All tid är helt gratis och för vissa som engagerar sig är det mycket tid men det är ju inte så kul när det alltid är någon som gnäller. Mycket trist när man endast försöker arbeta för rasens bästa
Det har vi regelbundet, väldigt träligt..Vår klubb (ej BK) har medlemsmöten som ren trivselgrej och för att jaga fram lite mer ideella krafter. Vi har aldrig haft någon omröstning på ett medlemsmöte.
Ja jag tänker också som du! Men flera av våra medlemmar menar att medlemsmöten ska användas på detta sätt enligt stadgarna, men jag tror inte det stämmer?Om det är beslut som i hög grad påverkar verksamhetsplanen eller budgeten så lyfter vi detta på medlemsmötena. Men annars nej. Vi som styrelse måste ju kunna fatta en del snabba beslut utan att varenda medlem fått chansen att påverka in i detalj. Jag tycker att ni ska lyfta frågan på nästa årsmöte så ni får chansen att jobba lite mer i fred nästa år.
Ja gammalt groll är ju en sak, men att det ska röstas hela tiden blir man ju galen på.Jag tror det är ganska vanligt med gammalt groll som minsann ska krypa fram varenda chans det får, det är inte så överallt men som sagt inte så sällsynt som man skulle önska. Vet inte riktigt varför, men en del odlar verkligen sin bitterhet som en hobby...
Jag har samma erfarenhet som du från tidigare styrelse och det är väl därför jag reagerar så mkt på detta.Nu har jag ju ingen erfarenhet av BK, men väl rätt så mycket erfarenhet av styrelsearbete. Det är helt orimligt att medlemmar ska kunna sitta och rösta om alla beslut. Det är väl toppen om medlemmarna får tycka till under medlemsmöten om sådana går att ordna, men styrelsen har fått medlemmarnas mandat att besluta om det bästa för klubben och klubbens medlemmar, och det är också de som har ansvaret och får skulden om något blir dåligt. Därför måste styrelsen kunna fatta beslut utan att medlemmarna får direkt möjlighet att påverka.
Just det, en annan fråga:
Jag tänker lämna in en skrivelse till årsmötet om att kassören ska få ett arvode. Förslagsvis baserat på antalet verifikationer i bokföringen, så att det anpassas efter arbetsbördan.
Det är ingen styrelseledamot på vår klubb som lägger så många timmar på sitt uppdrag som kassören, och hen är nära nog oersättlig - samtidigt som det är svårt att avlasta någon som har den positionen.
Jag har tänkt föreslå 10 kronor per bokfört verifikat. Är det rimligt?
(I år hade vi cirka 400 och klubben har mycket god ekonomi.)
Just det, en annan fråga:
Jag tänker lämna in en skrivelse till årsmötet om att kassören ska få ett arvode. Förslagsvis baserat på antalet verifikationer i bokföringen, så att det anpassas efter arbetsbördan.
Det är ingen styrelseledamot på vår klubb som lägger så många timmar på sitt uppdrag som kassören, och hen är nära nog oersättlig - samtidigt som det är svårt att avlasta någon som har den positionen.
Jag har tänkt föreslå 10 kronor per bokfört verifikat. Är det rimligt?
(I år hade vi cirka 400 och klubben har mycket god ekonomi.)