Styrelse- och föreningsfolk, låt oss samlas

Blueberry

Trådstartare
Visst finns det fler styrelseledamöter här? Ibland har jag saknat att ha någon utomstående styrelse- och föreningsperson att bolla med och fråga. Jag vänder mig således till Buke ;)

(Det är egentligen inte så viktigt vilken roll eller vilken sorts klubb/förening vi är engagerade i, och det är helt frivillig information att dela med sig av i tråden.)

Just nu klurar min klubb på försäkring, om vi ska byta till LF eller vara kvar hos vårt befintliga. Försäkringen som omfattar medlemmar på klubbens område, vet ni något om en sån - vad den täcker och när den ska användas? Är det en olycksfallsförsäkring eller skyddar den även utrustning?

• Gilla
Reactions: Is
Jag är ordförande i en dryg månad till, sedan tar jag mammaledigt på obestämd tid :p. Det är roligt att sitta i styrelsen men också ett ganska stort och oftast otacksamt jobb. Många medlemmar verkar ha svårt att förstå att de inte är betalande kunder till ett företag utan att det är frågan om ideell verksamhet där i princip alla jobbar gratis och att ju fler som jobbar desto mindre arbete blir det per person. Men som styrelseledamot är väldigt lärorikt, man får en helt annan insyn i föreningens dynamik och får en fantastisk chans att påverka. Vi har nyss dragit igång ett större projekt i vår förening för att öka engagemanget och hittills har gensvaret varit väldigt bra. Vi är dessutom en väldigt rik förening tack vare kloka företrädare så nu planerar vi dessutom att smälla upp ett tält på vår appellplan så vi kan träna under tak nästa vinter. Sådant hade jag inte kunnat påverka som icke aktiv medlem!

När det gäller försäkringen så är det bäst att ta kontakt med försäkringsbolaget om det inte går att utläsa i försäkringsbrevet vad den täcker.

Jag sitter med i en arbetsgrupp ledd av en kommunikationsansvarig i vår rasklubb, jag är med och fixar med saker som medlemstidning, kalendrar och hemsidan.

Vi har precis gått igenom karusellen med att hitta en byrå som kan göra om vår hemsida, eftersom vår nuvarande är helt ofunktionell, apful och oduglig, samt att leverantören har haft minimal känsla för service :up:
Ska bli underbart när nya hemsidan står klar!

Jag är också föreningsnörd, satt som ordförande i många år i en lokal SHU-klubb. Nu är jag suppleant (men hoppat in som ordinarie direkt) i en rasklubb.
Det är kul, men jag håller med @Milosari om att folk förväntar sig väldigt mycket av ideellt arbetande personer. Vissa kan tillochmed vara oförskämda, det var jag aldrig med om när jag jobbade med ungdomar.

Jag är ordförande i en dryg månad till, sedan tar jag mammaledigt på obestämd tid :p. Det är roligt att sitta i styrelsen men också ett ganska stort och oftast otacksamt jobb. Många medlemmar verkar ha svårt att förstå att de inte är betalande kunder till ett företag utan att det är frågan om ideell verksamhet där i princip alla jobbar gratis och att ju fler som jobbar desto mindre arbete blir det per person. Men som styrelseledamot är väldigt lärorikt, man får en helt annan insyn i föreningens dynamik och får en fantastisk chans att påverka. Vi har nyss dragit igång ett större projekt i vår förening för att öka engagemanget och hittills har gensvaret varit väldigt bra. Vi är dessutom en väldigt rik förening tack vare kloka företrädare så nu planerar vi dessutom att smälla upp ett tält på vår appellplan så vi kan träna under tak nästa vinter. Sådant hade jag inte kunnat påverka som icke aktiv medlem!

När det gäller försäkringen så är det bäst att ta kontakt med försäkringsbolaget om det inte går att utläsa i försäkringsbrevet vad den täcker.
Skulle gärna höra mer om ert projekt för att öka engagemang! Det är ju en ständig svårighet i föreningar!

Jag är inte styrelseledamot men är sammankallande i vår tävlingssektion, i min klubb (lokal BK) innebär det att jag sitter med på alla styrelsemöten även om jag inte har rösträtt vid beslut.
Annars jobbar jag mest med våra tävlingar på olika sätt och det där med att öka antal aktiva tävlingsfunktionärer är en ständig utvecklingsfråga.. Jobbar också mycket med att jämna ut ev olikheter mellan grenarna som mest finns av historiska skäl. Vi har tidigare haft problem med "vi och dem" och jobbar stenhårt med att få gamla bruksgubbar och nya agilitytjejer att trivas tillsammans ;)

Tidigare har jag suttit i valberedning i både denna BK och i en rasförening, även varit sekreterare och ordförande i rasklubb innan. Nu försöker jag hålla mitt engagemang på en lagom nivå, tenderar att hamna i "likabra jag gör allt själv eftersom ingen annan gör det lika bra" och kan periodvis känna mig väldigt ideellt slutkörd..

Jag har inte tagit mig tiden till någon hundknuten förening på sista tiden men jag är med och petar i tre andra föreningar, eller vänta fyra är det ja... :rofl: Fast en ska jag göra mig av med så fort säsongen är avslutad, där har jag en efterträdare men å andra sidan så kommer jag nog få rätt stor ansvar i en annan förening efter årsmötet... :cautious: :D

@Blueberry när det gäller försäkringar så skulle jag se till att boka tid med ett par stycken olika och be dem komma och berätta vad försäkringen täcker och inte och hur mycket det kostar. Dels är det bra att ha en personlig kontakt med försäkringsbolaget och dels brukar det bli lite enklare för försäkringsbolaget att svara på vad de faktiskt täcker.

Min klubb är liten, med ganska precis 100 medlemmar. Vi har faltiskt rätt många engagerade (sett till %) och många aktiva medlemmar. Eftersom det inte är någon anrik (antik :D) brukshundsklubb då klubben dels är LKK, dels bara är 10 år gammal finns det inga gamla grupperingar eller klyftor, utan snarare en skön stämning och förståelse gentemot varandra och olika inriktningar.

I helgen hade vi prova-på-drag-dag och det dök upp så överraskande många olika ekipage. Det ska bli skitkul för klubben att utveckla draget, vilket är en helt ny satsning för oss. :up:

Vi lät medlemmarna svara på en enkät i höstas, över hälften av dem svarade på den och den visade att en klar majoritet kände till åtminstone en styrelseledamot, visste vem de kunde vända sig till om de undrade över något och skulle rekommendera klubben till andra. Vi är mycket stolta över enkätsvaren, för vi har fattat en hel del svåra beslut de senaste åren - bland annat delat ut en skriftlig varning till en medlem som inte var snäll mot sin hund, och som gjorde allt för stt svartmåla klubben efter det, och en ägare vars hund attackerade andra hundar och som därmed blev rapporterad till SKK, det var inte heller en rolig uppgift. Nu kämpar vi med att BK-distriktet har höjt priset för grundmodulen med 100 % för klubbar som inte är brukshundklubbar, vilket gör det jäkligt dyrt för oss att utbilda instruktörer :(

Jag har suttit i olika föreningsstyrelser på lokal, regional och nationell nivå samt är med i valberedningar på lika många nivåer. Detta inom en rätt bred spännvidd av organisationer.... Jag är tyvärr rätt bra på krishantering t.ex. :(

Vad gäller försäkringar tror jag att det bästa är att först bestämma vad man vill ha, vad som är nödvändigt och vad som kan vara bonus. Sedan frågar man runt.

Väldigt många organisationer har medlemsförsäkringar så det torde vara bra att kolla med några andra organisationer. Ridsporten, bygdegårdsrörelsen - what ever.

Skulle gärna höra mer om ert projekt för att öka engagemang! Det är ju en ständig svårighet i föreningar!

Vi har bjudit in till en serie möten där vi diskuterar hur vi vill att klubben ska vara i framtiden. Först identifierade vi det som är bra och mindre bra med just vår klubb, och sedan hur vi ska behålla det som är bra respektive förbättra det som är sämre. Alla deltagarna delas in i smågrupper och sedan redovisas resultaten av gruppdiskussionerna. Detta för att alla ska ha en chans att komma till tals, på stora möten är det annars lätt hänt att ett fåtal personer babblar i ett och ingen annan får chansen att säga något. En del är inte heller bekväma med att prata inför många personer.

Vi är rätt så pushiga när det gäller att kalla folk, det går ut massmail, vi lägger upp det på Facebook och på hemsidan + att vi i styrelsen har nästlat oss in i alla grupper på Facebook som rör klubbens medlemmar och där är vi också och trycker på lite. Vi kräver inte heller någonting nu i början, det går bra att komma dit och ha massor med idéer men ingen tid att genomföra dem. Del 2, att faktiskt genomföra det vi vill ha kommer senare. Men förhoppningsvis har det på mötena samlats tillräckligt många som brinner för ämnet för att det ska bli snabbt och lätt att sätta ihop arbetsgrupper.

Visst finns det fler styrelseledamöter här? Ibland har jag saknat att ha någon utomstående styrelse- och föreningsperson att bolla med och fråga. Jag vänder mig således till Buke ;)

(Det är egentligen inte så viktigt vilken roll eller vilken sorts klubb/förening vi är engagerade i, och det är helt frivillig information att dela med sig av i tråden.)

Just nu klurar min klubb på försäkring, om vi ska byta till LF eller vara kvar hos vårt befintliga. Försäkringen som omfattar medlemmar på klubbens område, vet ni något om en sån - vad den täcker och när den ska användas? Är det en olycksfallsförsäkring eller skyddar den även utrustning?
Jag har suttit i styrelsen i två olika vallhundsklubbar, men är så less på intrigerandet så nu har jag paus;)

Inte har vi föreningsägda lokaler/mark heller, så kan inte hjälpa till med frågan.

/Dagens mest nödvändiga inlägg.

Jag sitter med i styrelsen i rasklubben och kommer också börja engagera mig i rallysektorn hos min BK. Tycker att det för det mesta är sjukt kul, förutom när folk inte förstår att man gör det gratis och har ett lov utanför styrelsen också.. :angel:

Jag hatar föreningsarbete, det enda jag tycker sämre om än människor är människor i grupp som ska försöka komma fram till ett beslut. :cautious:

Men å andra sidan, engagerar man sig inte så måste man ju tåla att den där irriterande gruppen fattar alla beslut, så som regel är jag mer aktiv i föreningar än jag trivs med. Om det är på gott eller ont vet jag inte riktigt ärligt talat. :angel:

Håller med många av er - styrelsearbete är ibland ganska otacksamt. Man jobbar och sliter för att göra så många som möjligt nöjda, på sin egen fritid och utan någon ersättning, och ändå får man ibland skäll för att man gör fel saker, gör dem för långsamt, och på fel sätt. Det är också svårt att få en styrelse att jobba tillsammans - det ÄR tidskrävande och i perioder i livet har man mindre tid och ork. Om då fler personer i styrelsen går ner i engagemang så blir det väldigt tungrott för de andra, men man måste ändå stå för det som görs eller inte görs i klubben. Knepigt.

Sen är det hemskt roligt också, och man får möjligheten att faktiskt påverka verksamheten i den klubb man brinner för, så jag ångrar verkligen inte mitt styrelseuppdrag, och vill gärna fortsätta om jag får. :)

Jag har varit aktiv i styrelsen i lokala brukshundklubben, men kände att det blev för mycket för ett par år sen med uppdrag i flertalet olika styrelser. Är kvar som suppleant i jaktvårdsföreningen, men har inga andra styrelseuppdrag längre. Saknar det till viss del, men håller med många av er andra kring diskussionen att det ibland känns som ett otacksamt jobb.

Flyttade i samma veva som jag avslutade uppdragen, och i den nya brukshundsklubben försöker jag hjälpa till så mycket jag kan vid tävlingar mm. för att inte helt sluta vara lite ideelt aktiv.

Styrelsearbete ska vara roligt och under många års tid tyckte jag det, tyvärr slutade det med otrevligheter kring ekonomin i brukshundklubben och det gjorde att jag helt tappade intresset. Men en väl fungerande klubb och styrelse kan verkligen vara hur kul som helst att jobba med!

Jag är vice ordf i lokal BK samt sitter i en av sektorerna. Älskar att vara engagerad i klubben, men ogillar att det är många som tycker, men få som gör.

Jag ansvarar just nu för ett byte av hemsida. Det är en punkt som legat på vår lista i två år men ingen har tagit tag i. Till slut fick jag nog och inom några dagar kommer den nya sidan att lanseras :banana:

Vi precis gjort en organisationsförändring som jag tror kommer att underlätta en hel del. Vi lägger ner mycket arbete på att få fram rutinbeskrivningar så att det ska finnas tydliga instruktioner för allt som ska göras inom klubben. Det är ett rejält omfattande arbete och tar lååååång tid. Men det kommer att bli så bra när det väl är klart.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka