Styngflugefrågor igen.....Magdalena!!

S

snofflan

Vill bara höra om det är alldeles för sent att avmaska mot styngflugan den 1 november. Då har det nämligen gått 90 dagar sedan jag senast avmaskade samtliga hästar med cydectin.

Finns det någon risk med att väcka blodmaskarna i början av november eller de har kanske inte hunnit gå i dvala då?? (Vill ju absolut inte att dom j*vlarna ska vakna om dom väl slumrat till.)

Har bara upptäckt ägg på shettisens ben men det kan ju ändå finnas ett och annat på dom andra också som jag kan ha missat. Visst ska jag väl avmaska ALLA hästarna (även om jag bara sett ägg på en av dom), eller??? (Har tänkt använda ivomec till denna avmaskningen eftersom det är en aning billigare än cydectin.)

Snälla, hjälp mig!! :)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Styngflugefrågor igen.....Magdalena!!

Jag köpte novomectin, 87 kr sprutan, likvärdigt med ivomec/cydectin (enligt apoteket)

ankans skrev:
Jag köpte novomectin, 87 kr sprutan, likvärdigt med ivomec/cydectin (enligt apoteket)

Ja, just det :idea: ! Det hade jag inte en tanke på. Brukar av gammal vana använda ivomec :p . Tack så mycket för att du påminde mig :bow: !

Ett tips till alla, be en veterinär skriva ut en 10-pack. Då blir styckepriset för Noromectin 62 kr. Oftast känner man ju folk så att man dela på en stor förpackning.

ankans skrev:
Det är likvärdigt Ivomec, INTE Cydectin.

Nej det är ingen risk att väcka blodmaskarna i borjan på november. Överhuvudtaget har risken att "väcka" blodmaskar med en avmaskning fått överdrivna proportioner på det här forumet.
PL

peter_lundin skrev:
Nej det är ingen risk att väcka blodmaskarna i borjan på november. Överhuvudtaget har risken att "väcka" blodmaskar med en avmaskning fått överdrivna proportioner på det här forumet.
PL

Tack! Det var ju skönt att höra. Då kör jag nog en avmaskning med något ivermectinmedel den 1 november sen får det vara bra för denna säsongen.

Följdfråga

Är det någon som har bra tips på att få bort äggen från styngflugan i pälsen på hästen?

Shettisar skrev:
Tänk bara på att man inte ska ge föl under 4 månader av cydectin.

Jo det vet jag, men min yngsta häst är 2,5 år så det är inga problem.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
164 284
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept behöver du visa att du...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
259 619
Senast: sassiball
·
U
Hästvård Hej jag börjar bli riktigt förvirrad när det gäller avmaskning. Alla säger så olika och dessutom står det olika på olika ställen man...
Svar
19
· Visningar
2 152
Senast: Totola
·
B
Hästvård har inte avmaskat under sommaren då träckprov visade mycket lite EPG. Har sett styngflugans gula ägg på hästarna och tänkte därför...
Svar
18
· Visningar
7 010

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka