Stygg mot hovslagaren!

Docka

Trådstartare
Ja, det är precis så illa som det låter!

Mitt 4-åriga sto är just nu inne i en grym trotsperiod! Hon testar gränser, brunstar, tappar tänder och växer - allt på samma gång!
Dessutom har hon 'tagit över' på gården och bestämmer nu över samtliga valacker (hon är enda stoet), och hon påminner dom om det hela tiden.
Hon har haft mildare versioner av det här innan, och har alltid varit trevlig mot människor, men idag var hon bara vidrig!

Min hovslagare är en ganska gammal man, som pga ett långt liv som hovslagare har ben som inte orkar sko svåra/jobbiga hästar längre - och han tror inte att han kommer kunna sko henne mer om hon fortsätter såhär!

Det hon gör är att hon blir uttråkad, och hon struntar fullständigt i vem hon behöver trampa på för att bli underhållen/få som hon vill! Idag hade hon helt enkelt ingen lust att bli skodd, så hon vägrade lyfta benen, la all tyngd på det benet hovslagaren höll i, gick omkring på de tre ben hovslagaren inte höll i, vägde fram o tillbaka och vevade med huvudet. Hovslagaren är som sagt en försynt gammal man så han kan liksom inte säga till henne heller...
När jag tex broddar sköter hon sig, men honom körde hon över totalt idag!
Det var så jag skämdes över henne..! Jag känner mig som mamman till ett barn som mobbar!

Hon är känslig och lyhörd, men när hon är såhär trotsig får jag liksom ingen respons!
Jag kan försöka vara metodisk och supertydlig = hon står emot
Jag kan bli aparg och skrika på henne = hon ignorerar mig

AAAAAAAAAAAAAAAH!
Hon är verkligen en fantastisk häst, men när hon är såhär sliter jag mitt hår över henne!

Någon som varit med om liknande, och/eller kan ge några tips!?

Sv: Stygg mot hovslagaren!

Haha..

Jag har en precis likadan dam.. Skönt att höra att man inte är ensam i alla fall :laugh:

Hälften av tiden vill jag skicka henne till Kuba med enkelbiljett, eller bara skjuta henne på plats.. Och den andra hälften av tiden älskar jag henne för då är hon världens goaste ponny plutt...

Min är ett treårigt shettissto (fux såklart) som är uppfödd med nappflaska eftersom hennes mor dog i samband med fölningen..
Ofta är jag glad över att hon är en shettis och inte en ardenner..

Min blir mycket bättre om hon fått arbeta ordentligt med huvudet i förväg.. Hon är alltid trevligare att hantera efter ridning/ körning/ aktivering..
Har hon stått några dagar är hon en riktig pest..

Oftast ballar hon ur och hittar på sattyg om hon tycker att det är tråkigt..

Prova att göra nåt ansträngande för huvudet på henne innan hovis kommer nästa gång.. Trötta ut henne lite mentalt, då kanske hon tycker det är rätt skönt att stå lugnt och filosofera lite när hovis är där..
Men trötta inte ut henne fysiskt för då kommer hon bara tycka det är jobbigt att balansera på tre ben och då kanske hon jäklas med hovis av den anledningen..

Men du skriver ju själv att hon *brunstar, tappar tänder och växer - allt på samma gång* så att hon inte orkade med hovslagaren är väll inte sååå konstigt.
I värsta fall hade jag låtigt hovslagaren bara plockat bort skorna och sen fått kommit tillbaka och sko när det lugnat sig lite.
För jag hade ändå inte valt att rida i denna jobbiga period, låter ju som att hon verkligen skulle behöva vila tycker jag.

Sen är det nog bara att vara super konsekvent i alla lägen, ha en lugn trygg hovslagare som kan hästar (inte bara kan sko.) :)

Haha..

Ofta är jag glad över att hon är en shettis och inte en ardenner..

Min ÄR typ en ardenner! Hon lär ha shire eller Clydesdale i sin inte allt för långt bak - hon är som sagt 4 år och 1.71 (OCH växer som sagt för tillfället..!)

Hon kan ju liksom bli farlig om hon fortsätter såhär...! :crazy:

Ska tänka på det du sa om att träna innan Hovslagaren kommer, det kan säkert funka! Balansen behöver jag nog inte oroa mig för dock, igår gick hon utan problem omkring på BARA FRAMBENEN :crazy:

Aramis: Jo, hon har fått vila nu pga hennes 'situation', men hon VILL verkligen bli riden - så hon har blivit mycket värre nu.... Ska försöka hitta på sätt att stimulera henne mentalt, som foxy sa (vilket kan bli svårt då hon är larvigt smart och hittar lösningar direkt!)
Han är en väldigt trygg och lugn hovslagare, den enda som fick komma i närheten av min förra, väldigt rädda häst. Men han har inte så mycket pondus, är mer försynt liksom... Så han kommer inte riktigt för sig att säga till henne när hon dummar sig, och då blir hon bara värre :O

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka