stuteriprefix på stora hästar (swb eller andra ridhästraser)

ameo

Trådstartare
Moderator
Sedan några år tillbaka är det tillåtet att ha stuterinamn även på halvblod (swb). Det är ju många som haft diverse enstaka bokstäver eller bokstavskombinationer, istället för regelrätta stuterinamn. Men nu får man alltså lägga till hela stuterinamnet, även som prefix.
Jag tycker principiellt att det är bra, men när jag tänker mig framtida swb-föl så vete katten ändå om jag kommer lägga till mitt stuteriprefix, som jag använder i min ponnyavel. På något sätt känns det "ponnyaktigt" med stuteriprefix. Fast det är förmodligen för att man har vant sig vid att det bara är ponnyer som har stuterinamn.
Hur ser Ni andra på detta?
 
Tänker också ponny när jag hör prefix. Eller möjligen oseriös irländsk hästhandlare.
Om man ska ha något helt namn på SWB/halvblod ska det vara suffix (t.ex. "Brunte Hä***ak", "Lucas V*L" osv.). Men prefix känns som sagt helfel på halvblod. Men jag kanske bara är ovan...
 
Jag jag tycker att prefix låter ponnyaktigt. Sen har jag insett att jag ogillar suffix också :o om de inte har en vidare mening än initialerna på uppfödaren eller dens gård. Jag är aptrött på alla Brunte IC
 
Jag gillar stuterinamn oavsett hästens storlek. Jag tycker det ser trevligt ut.

Däremot så ogillar jag både suffix och prefix, en massa extra bokstäver att hålla ordning på och som kan göra hästarna svåra att hitta i vissa sökmotorer. Allra värst är prefixen när det inte hjälper att veta vad hästen heter om man inte minns bokstäverna innan. Nu för tiden känns det som att alla har samma, t ex finns det två stuterier som använt CC samtidigt som privatpersoner också gjort det. Går inte att hålla ordning på och säger ingenting. Eler som alla Robin Z-avkommor som fick ett Z efter namnet trots att de inte var födda på Zangherside (stavning?)
 
Jag gillar stuterinamn oavsett hästens storlek. Jag tycker det ser trevligt ut.

Däremot så ogillar jag både suffix och prefix, en massa extra bokstäver att hålla ordning på och som kan göra hästarna svåra att hitta i vissa sökmotorer. Allra värst är prefixen när det inte hjälper att veta vad hästen heter om man inte minns bokstäverna innan. Nu för tiden känns det som att alla har samma, t ex finns det två stuterier som använt CC samtidigt som privatpersoner också gjort det. Går inte att hålla ordning på och säger ingenting. Eler som alla Robin Z-avkommor som fick ett Z efter namnet trots att de inte var födda på Zangherside (stavning?)

Eller när någon fick för sig att kalla sin häst Brunte Ask. Det är näst intill varumärkesintrång tycker jag.
 
Jag tycker stuterinamn ger starka ponnyvibbar. Sedan avskyr jag prefix/suffix också, det ser bara rörigt ut. Har man fött upp en bra häst kommer seriöst folk att kolla upp vem som är uppfödare.
 
Sedan några år tillbaka är det tillåtet att ha stuterinamn även på halvblod (swb). Det är ju många som haft diverse enstaka bokstäver eller bokstavskombinationer, istället för regelrätta stuterinamn. Men nu får man alltså lägga till hela stuterinamnet, även som prefix.
Jag tycker principiellt att det är bra, men när jag tänker mig framtida swb-föl så vete katten ändå om jag kommer lägga till mitt stuteriprefix, som jag använder i min ponnyavel. På något sätt känns det "ponnyaktigt" med stuteriprefix. Fast det är förmodligen för att man har vant sig vid att det bara är ponnyer som har stuterinamn.
Hur ser Ni andra på detta?
Hade ingen aning om att man tidigare inte fått ha stuterinamn på halvblod. Men jag har alltid sysslat mest med och varit mest intresserad av ponnyer så det är kanske inte så konstigt. :) Jag tycker att både stuterinamn eller prefix/suffix är passande oavsett ras.

Men som finländare är jag van vid bägge oavsett ras, har inte funnits några regler om det här heller. Har för mej att jag läst nånstans att man inte kan "paxa" ett stuterinamn här heller, men eftersom vi bara har ett stort avelsförbund som sköter alla rasers registrering (utom irish cob tror jag..) så har de ju lättare att hålla koll och godkänner knappast om nån annan försöker använda ett redan känt stuterinamn.
 
Det knepiga med gårdsnamn är ju att man kanske flyttar sin stuteriverksamhet.

Så är det - själv fick jag byta namn på mitt företag ;).

Jag har funderat lite på att använda mitt stuteriprefix till SWB-hästarna men bestämt mig för att låta bli, iaf tills vidare. Isf skulle jag vilja döpa om alla uppfödningarna. Mina ponnyuppfödningar (fåtal) har prefix men SWB-hästarna har ett annat system (som jag inte heller följer slaviskt). Jag tror precis som ngn skrev ovan att är det en bra häst så är det lätt att ta reda på uppfödaren ändå. Och det är så otroligt lätt att blanda ihop, man måste isf ha tre bokstäver för att kunna sticka ut.
 
Jag känner till SWB född 1988 som registrerades med stuterinamn, men jag tror det bara var den individen som fick stuterinamnet.
Jag gillar stuteri/gårdsnamn, särskilt när det gäller islandshästar där vissa namn är vanliga.
 
Jag är lite kluven i frågan. Förstår absolut reklamvärdet i att ha prefix/suffix, avkommorna blir hyfsat lätta att hitta/samlade på blup.se, man kan ha en hashtag på Instagram för sig själv och sina hästköpare osv. Men med prefix blir namnen oftast otroligt långa + att det är lite ponnyvarning. Suffix med 2-3 bokstäver tycker jag också "förstör" namnet lite + att nästan ALLA har det (=trist).
Så jag kommer nog fortsätta utan, dock har jag ett tema som jag följer med själva namnen och som kanske ger liite samhörighet iaf. :)
 
Nu måste ni förklara för mig. För mig är suffix eller prefix bara var man sätter stuterinamnet.

Brunte stuterinamn eller stuterinamn Brunte.

Vad är det för er?
 

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 170
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp