stuteriprefix på stora hästar (swb eller andra ridhästraser)

Nu kollade jag upp betydelsen och det betyder att man ändrar ord med ändelser i början eller i slutet men inte har betydelse i sig själv.

Men, jag vet att man ju kallar det så när de lyser stuterinamn. "Den och den söker stuterinamn xx som suffix. Protester ska var inne före....."

Hur gör ni suffix och prefix i hästnamn? Enstaka bokstäver med mellanslag bör egentligen vara lika fel som att ett stuterinamn kan vara suffix eller prefix.

Sån´t här hade jag ingen aning om.
 
Nu måste ni förklara för mig. För mig är suffix eller prefix bara var man sätter stuterinamnet.

Brunte stuterinamn eller stuterinamn Brunte.

Vad är det för er?

Det vanliga i ponnyvärlden är ju ett Prefix med stuterinamnet. I storhästvärlden har det istället blivit vanligt med ett suffix som består av max tre bokstäver som då ska "visa" vem som är uppfödare - oftast är det initialer på uppfödaren. I islandsvärlden är det väl vanligast med suffix på formen Brunte från Nissehult eller möjligen Brunte av Nissehult

Edit:

Stuterinamn ansöker man om, men inte de där intialvarianterna - därför kan det finnas massor av hästar med samma 2-3 initialer efteråt. Och dessutom folk som snor kända varumärken som ASK eller LUX N
 
Men tex brunte från mellangården har väl varit tillåtet innan? Jag har iaf sett en hel drös.

Jag valde siffror, en kombination jag tyckte var finurlig och lustig.
 
Prefix är klart jobbigast om man måste söka i bokstavsordning. GSB Celia är ju omöjligt att komma ihåg men Celia GSB hittar man om de är i bokstavsordning. Ska man ha suffix är det lättast att komma ihåg något som är ett ord som Tau eller Lux, inte bara en massa bokstäver som t ex GSB.
 
Varför har det inte varit tillåtet med stuterinamn på halvblod i Sverige? Det är ju helt vanligt i Danmark och Norge, tror faktiskt alla jag känner i Norge som föder upp mera än 1 föl vart 10. år har antigen stuterinamn eller nån bokstavskombination.

Jag använder Infra's på mina föl efter vårat stallnamn (Stall Infra). Ser det som reklam att det ska vara enkelt att veta vart hästen kommer ifrån, det är nog extremt sällsynt att någon kollar upp vem som är uppfödare om man inte är en riktigt inbiten avelsnörd... :p Gemene man kollar ju knappast upp stammen, oavsett hur bra hästen är... ;)
 
Varför har det inte varit tillåtet med stuterinamn på halvblod i Sverige? Det är ju helt vanligt i Danmark och Norge, tror faktiskt alla jag känner i Norge som föder upp mera än 1 föl vart 10. år har antigen stuterinamn eller nån bokstavskombination.

Jag använder Infra's på mina föl efter vårat stallnamn (Stall Infra). Ser det som reklam att det ska vara enkelt att veta vart hästen kommer ifrån, det är nog extremt sällsynt att någon kollar upp vem som är uppfödare om man inte är en riktigt inbiten avelsnörd... :p Gemene man kollar ju knappast upp stammen, oavsett hur bra hästen är... ;)

Jag tror argumentet varit att man inte ska blanda ihop det med sponsornamn.

Däremot tror jag (vet jag) att folk kollar upp stammen. Det har skett otroligt mycket där på bara några år.
 
Mina SWB uppfödningar har HQS efter sina namn, har även HQS registrerat hos ASRP som stuterinamn så om jag föder upp fler ponnyer (har bara en ponnyuppfödning än så länge) så kommer de oxå ha HQS efter sina namn. HQS står för Henriques, mitt efternamn. Min gudmor förkortade alltid efternamnet så, därför valde jag det. Vill visa vem som är uppfödare. Än så länge är det ingen annan som har använt den kombinationen, men det finns liknande.
 
Har också funderat på gårdsnamn eller mitt eget namn på ett eller annat sätt förkortat på hästarna.Men så fick min idag treåriga häst Lucky namnet Lucky Loser när han var föl o sen dess har jag bestämt att de hästar som föds hos oss ska heta Lucky ....,,, nått .För det är ju en lycka att få föl :banana:
 
Jag tycker att det är trevligt! Tyvärr så hade vi inte vårt klart till vår förste uppfödning och iom att han heter Garcon En Rouge JE så är det svårt att byta då det blir för många bokstäver även om ägarna skulle gå med på det..
Mina heter OnTheRocks i efternamn.
 
Jag har en med stuterinamn (Langs, efternamnet på uppfödaren) innan och en med suffix (QRE, vilket är en kort omskrivning av uppfödarens efternamn och nu ett stuterinamn), jag gillar båda!
 
Jag tycker att det är trevligt! Tyvärr så hade vi inte vårt klart till vår förste uppfödning och iom att han heter Garcon En Rouge JE så är det svårt att byta då det blir för många bokstäver även om ägarna skulle gå med på det..
Mina heter OnTheRocks i efternamn.

Lillasyster till hästen med stuterinamn heter Fenestra, har du med henne att göra?
 

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 170
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp