Stuterinamn

hanna_shetland

Trådstartare
Hur är det nu. Jag har bara följt den diskussionen halvhjärtat.

Kan man ha stuterinamn (och då döpa fölungarna med detta prefix/suffix) utan att ha fött upp fem registrerade (stamboksberättigade) avkommor? Stod ju i Ridsport om det för ett tag sen att SPAFs regler inte håller. Så hur är det? :confused:

Tack. :)

mycket intressant, synd att ingen svarat, jag vet fatiskt inte riktigt heller om jag skall vara ärlig, men jag har fått en förklaring av registratorn i föreningen. det var mer än komplicerat och jag kommer bara ihåg det som gällde mig idag så att säga.

jag har inte fått fem föl och kan därmed inte regga namn, så långt allt väl. men jag ville kunna kalla det förstfödda inom "det tilltänkta stuteriet" något speciellt iaf, och då sa hon att det första fölet kunde heta "prefix namn", men att nr 2,3,4 och 5 bara fick heta "namn" för att "prefixet" redan var upptaget. ville man ha med prefixet iaf så kunde man regga sina hästar som handelsbolag och därmed få lov att lägga till namnet på bolaget före, såsom alla sponsorhästar har det. hänger du med? det är knappt jag gör det :crazy:

jag skulle inte ha föl så snart igen så jag brydde mig inte om vad jag skulle kalla nr 2 och framåt, och det dröjer länge tills jag får stuterinamn. Framtiden får utvisa om jag får kalla nr 6 och framåt för det prefixet som jag har på nr1 eller inte... :rofl:

hoppas någon annan har mera konkreta uppgifter att ge

Jag tänker regga mitt stuterinamn i England där man inte har samma regler och de skall gälla även i Sverige när vi är medlem i EU. Då får även första avkomman ha Prefixet.

Loggan

Jag har precis skickat in ansökan till SPAF om stuterinamn. Lilla Sune är ´min 5e ponnyföl då jag inte får tillräkna mig halvblodsfölen. Sune har fått prefixet och jag har skickat in det till NYA registratorn för reg. De andra fölens reg. får vänta tills jag fått svar från SPAF. Har inte hört om någon genväg utan 5 ponnyföl......är också intresserad......vet däremot att man inte kan lägga till prefixet på tidigare uppfödningar from i år. :cry: vill så gärna att vår 1 års hingst skulle ha det om han blev godkänd i framtiden.

Jag lade till mitt prefix på alla tidigare uppfödningar när jag fått mitt stuterinamn godkänt 1994. Det kostade en mindre summa i administrativ avgift, men det var det helt klar värt.

Hlsn Helena

Nu blev jag förvirrad! jag har alltod trott att man kan lägga till prefix efteråt, det är ju samma sak som när man byter namn på hästar, för det får man ju göra. När jag anmälde Highlight i höstas till premieringen så läste man i programmet diverse anmälda hästar som var intressanta (asså welsharna) Då hette en sek A enbart Mei Yen. Han blev ju sedemera gk och samtidigt fick han ditlagt mattens stuterinamn Mälby. Men han var ju född tre år innan stuterinamnet blev reggat. hur går det ihop om man som du säger inte får "efterdöpa" dom till sitt prefix? Minns du vart du har hört/läst det någonstans - för det vill jag gå till botten med! :confused:

jag hade liksom Dimmans tänkt efterregga mina föl till mitt tilltänkta prefix - går inte det längre då... :cry:

Aha i England! hur gör man det? vad kostar det? vore intressant! :idea:

Går att läsa om det i förra numret av Ridsport. Jag fattade det som att SPAFs regler inte håller och att man ska ansöka om stuterinamn hos patentverket istället.

Tråkigt om det inte går att lägga till prefix/suffix :cry: Det skulle jag också vilja göra, gäller det alla raser?

Fick papper från SPAF om detta som vi tog upp på ett styrelsemöte i våras. Kom ihåg att jag tyckte det var synd då jag vill lägga till ev prefix på Ärtan om han blir godkänd. Ska leta runt bland papprena hemma och återkommer.

Då vi har stuteri namn på våra hästar så kunde vi lägga till stuteri namnet på de föl som var födda innan vi fick vårat namn godkänt har även lagt till namn på en gammal märr där den var född från början (dalsgård) inte hade fått stuteri namn , så det har hon fått nu som gammel häst *S* ser ju bra ut nu för uppfödaren när hon ska Elithöjas ju ;-)

:) Vore kul om nån visste hur det är med det här. Skulle ju gärna vilja veta det innan jag reggar årets lillkille, fast det får nog vänta tills mamman är stamboksförd ändå, är ju roligare om hennes RS-nummer finns med. :)

nej :( men jag letar på. har även kontaktat vår SPAF kontakt, Eva borde veta något med. Grattis till den fina titeln i helgen! :)

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 656
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 349
Senast: cirkus
·
Ekonomi & Juridik Hej. Jag har en fråga till er bukefalister. Jag skulle vela ansöka om stuteri/uppfödarnamn, men vet inte hur man går tillväga...
Svar
7
· Visningar
2 562
Senast: Roquepine
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 159
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka