Stuterimodell B-kort

allahemma

Trådstartare
Är det någon som kört häst enligt detta system? Hästarna står lösa och äter hö på golvet.....
Synpunkter?

Jag vet inte riktigt vad du menar, är det någon lastbil för B-kort som avses eller hur menar du? Förklara gärna mer =)

Jag har sett nån variant av inredning som ibland verkar kallas stuterimodell, där bilen (transporten) har en hel mellanvägg från golv till tak. Nån tillverkare erbjuder en sådan lösning utan foderbord (motsv), så hästarna äter från golvet och kan vara uppbundna eller inte. (Det förutsätter naturligtvis att de åker baklänges, som i de flesta smålastbilar.)

Ja det är en sådan jag menar. Funderar hur en stökig häst reagerar i en sådan? Blir den lugnare av att inte sitta fast, äta på från golvet osv....eller blir det värre för att den känner att den KAN röra sig mer? Ska köpa ny buss framöver och har en häst som oftast åker bra....men inte alltid

Puttar jag med, hur kör ni som har Stuterimodell B-kortsbil? Vad är för- /nackdelar med att stå lös vs binda upp i en sådan bil?

Den stora fördelen med stuterimodellen är ju att det inte finns någon bom eller halvvägg att hoppa över/krypa under och allt vad de nu kan hitta på. Finns ju Heller ingen anledning att binda upp dom , de kommer ju ingenstans. Så kör lös med hö på golvet i deras naturliga ätställning.

Har kört liten fölunge ensam i stuterimodellen och har aldrig känt mig så trygg. Han stod lös som i en box när vi flyttat mellanväggen och åkte som en kung.

Jag har transporterat häst med lastbilsföretag ett par ggr och dom band aldrig fast hästarna pga säkerhetsrisk, men hur mellanväggarna/övrig inredning såg ut vet jag inte.

Jag har kört ponnyföl lös utan inredning i hästsläp förut, gick mycket lugnt och bra.
Samma ponny har jag kört bak och fram uppbunden i bakbommen och med övrig inredning i släpet pga den hade olat att gå under eller över bommen, men mef bakrampen upp i näsan kunde den ju inte det längre :devil:

Den lärde sig sen åka normalt och inga problem idag..

Jag har transporterat häst med lastbilsföretag ett par ggr och dom band aldrig fast hästarna pga säkerhetsrisk, men hur mellanväggarna/övrig inredning såg ut vet jag inte.

Jag har kört ponnyföl lös utan inredning i hästsläp förut, gick mycket lugnt och bra.
Samma ponny har jag kört bak och fram uppbunden i bakbommen och med övrig inredning i släpet pga den hade olat att gå under eller över bommen, men mef bakrampen upp i näsan kunde den ju inte det längre :devil:

Den lärde sig sen åka normalt och inga problem idag..
Vad hade hänt om du tvingats tvärbromsa, satt den fast så den kunde ta stöd med rumpan eller hade den blivit hängande i nacke och hals? :nailbiting:
Jag har kört med löst föl men då stängt för så den inte kan komma under främre bommen alls.

Vad hade hänt om du tvingats tvärbromsa, satt den fast så den kunde ta stöd med rumpan eller hade den blivit hängande i nacke och hals? :nailbiting:
Jag har kört med löst föl men då stängt för så den inte kan komma under främre bommen alls.

Antagligen samma som om han varit fast åt rätt håll då ponnyn inte var lång nog att uppta hela utrymmet?

När jag hämtade hem min fölunge så hyrde jag en b-kortsbil som var av stuterimodell. Min vuxna häst åkte oxå med.
Jag skapade en tråd kring det hela då jag också hade lite tankar kring det här med stöd vid inbromsning.
Båda hästarna åkte jättebra där bak. Rumpan mot färdriktningen och jag behövde inte oroa mig över att lillaman skulle försöka hoppa över frambommen.
Jag har fortfarande inte riktigt bestämt mig för om jag i framtiden vill ha bom eller hel vägg fram, just för det här med inbromsning... Jag vill dock gärna ha dom baklänges.

En annan grej jag inte riktigt har bestämt mig för ännu med stuterimodellen är just dörrarna vid huvudet. Vill du in till hästarna, utan att öppna på sidan så måste man flyttar runt allt. packningsutrymmet är ju framför dörrarna...

En annan grej jag inte riktigt har bestämt mig för ännu med stuterimodellen är just dörrarna vid huvudet. Vill du in till hästarna, utan att öppna på sidan så måste man flyttar runt allt. packningsutrymmet är ju framför dörrarna...

Det är väl en av anledningarna till namnet, kanske mest praktiskt när man inte har packning för ett meeting, utan bara ett grimskaft och kanske ett hönät.

Det är väl en av anledningarna till namnet, kanske mest praktiskt när man inte har packning för ett meeting, utan bara ett grimskaft och kanske ett hönät.
Så är det :).
Jag vet dock att det finns en del som tittar på stuterimodellen av anledningen att hästen inte har en bom att kunna hoppa över.
När jag åkte, hade jag inte med mer än hö och vatten till hästarna, men jag tycker ändå att det var omständligt...

Så är det :).
Jag vet dock att det finns en del som tittar på stuterimodellen av anledningen att hästen inte har en bom att kunna hoppa över.
När jag åkte, hade jag inte med mer än hö och vatten till hästarna, men jag tycker ändå att det var omständligt...

Mmm, lägg då till sadel, täcken, träns, egen utrustning, lite foder och boxgardiner. Snacka om bök...

Mmm, lägg då till sadel, täcken, träns, egen utrustning, lite foder och boxgardiner. Snacka om bök...
Ja verkligen!
Däremot så tror jag att dom som kör mycket föl eller ovana hästar älskar denna typ av modell..

Jag upptäckte dock när jag kom hem att ovanför hytten fanns det ett litet utrymme för packning. Men det utrymmet kommer man ju inte när det finns hästar i bilen. I den bilen jag hade så fanns det inget nät eller lucka för så jag hade oavsett inte vågat lägga något där -> hade ju kunnat åka ut på hästarna.

Ja verkligen!
Däremot så tror jag att dom som kör mycket föl eller ovana hästar älskar denna typ av modell..

Jag upptäckte dock när jag kom hem att ovanför hytten fanns det ett litet utrymme för packning. Men det utrymmet kommer man ju inte när det finns hästar i bilen. I den bilen jag hade så fanns det inget nät eller lucka för så jag hade oavsett inte vågat lägga något där -> hade ju kunnat åka ut på hästarna.

Ja, det är verkligen en stuterimodell!

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
731
Senast: Amha
·
Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock...
2
Svar
20
· Visningar
981
Senast: tara
·
Anläggning Mina och stallägarens hästar går på lösdrift med en höstation där de äter hö en och en. Förra året fixade vi en stor låda att ha halm i...
Svar
12
· Visningar
1 233
Senast: Marvin
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 385

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka