Stundtals istadig unghäst

Sabara

Trådstartare
Jag har en vän som för ett par månader sedan köpte en 4-åring. Hästen är inriden och utbildad i höstas hos förra ägaren och har som jag förstått det under den perioden blivit tränad och hanterad rätt mycket.

Problemet hon har är att hästen ibland stannar och vägrar gå framåt. Hon har inga problem när dom rider på banan utan det är främst när dom rider ut och när hon leder hästen. Om man i det läget går på hästen med skänklar/spö så reser den sig.
Jag har varit ute och promenerat med hästen några gånger och haft samma problem, försöker jag dra i grimskaftet så blir det oftast bara värre och hon "tjurar ihop" och börjar backa.

Bäst resultat tycker jag att man fått när man stått i boghöjd med slakt grimskaft, näsan åt samma håll som hästen och ett spö i vänster hand som man petat på rumpan samtidigt som med röst och kropp drivit framåt. Och om hästen försöker titta åt nåt annat håll än rakt framåt så korrigerar jag med grimskaftet så den har nosen framåt innan jag släpper efter igen och försöker driva på.

Det där man läser ibland om tryck och eftergift verkar som sagt inte fungera så bra. Drar man i hästen så protesterar den bara ännu mer istället för att ge efter.

Någon som har tips och idéer om hur man ska tänka och hantera en sådan här häst?

Sv: Stundtals istadig unghäst

Jag tycker du är inne på rätt spår. Var bara konsekvent och beröm när den går fram igen. Att behålla lugnet är också viktigt, hästen kan ju ha nån form av stallmodighet och genom att vara lugn och konsekvent förstärker man inte det obehagliga. Ibland hjälper det att man vänder hästen om och backar ett antal meter tills man känner att hästen är med en igen, men på vissa hästar funkar de inte alls då när man vänder tror de att problemet är "löst" och vill sticka hem. Men det är bara att prova er fram.

Hästen verkar inte rädd iaf, den försöker inte heller vända utan den stannar helt enkelt bara och står. Och det är oftast vid uteritter/promenader men även när man bara ska ta in eller ut från hagen.

Problemet är att få hästen att gå fram utan att det blir bråk, för hon är som sagt "tjurig" och börjar man dra i och gå på henne så blir det ofta bara värre. Man vill ju gärna undvika att det går så långt att hon börjar stegra/bocka..

Hästen är inte tjurig, den är introvert.
Och då funkar det sällan att dra framåt. Kan hända att man kan få dem att "släppa" genom att be dem ta ett steg åt sidan istället för rakt fram.
Islänningar är känsliga för ens energi, om man bara "ska släpa in hästen från hagen" så kan det hända att de inte tycker att man är tillräckligt "med dem" och så kan de stanna i protest.

På uteritt är det troligast pga osäkerhet, om man fortsätter som du gör så kommer det släppa framöver, ut och gå mycket i skog och mark.

Nu har jag bara hanterat hästen ett fåtal gånger men det är lite den känslan jag får också. Lite som att hästen säger "kommunicerar du inte med mig så tänker jag minsann inte kommunicera med dig heller" :D

Att ta ett steg åt sidan funkar dom första två, tre gångerna men inte mer än så. Dom gånger jag har varit ute och promenerat med henne så har hon hållt på så här dom första 200-300 metrarna och då har hon en blick som säger "jag tänker minsann inte följa med dig nånstans så det så och det är ingenting du kan göra åt det om jag bara bestämmer mig för att stå här", men sen är det som att det släpper efter ett tag och då både startar och stoppar hon när man själv gör det och ser riktigt tillfreds ut helt plötsligt.

Lite kortfattat: ignorera dåligt beteende, och uppmuntra bra beteende.

med andra ord, gör ingen grej av det hela, du kan aldrig vinna över hästen med råstyrka eller då en konflikt redan skapats. Om hon stannar och fryser fast, låt henne stå där och glo om hon vill det, låtsas som det regnar, håll inte på öht, utan vänta bara. Nöj dig med att hon står still, dvs såfort den slutar backa osv och bara står still, gå in i viloläge själv och låt den stå.
När den sen blir uttråkad eller gör ansats att gå vidare, låt den göra det och beröm direkt. Upprepa efter behov.
har aldrig varit med om att det inte fungerar och har haft mååånga olika hästar genom åren. Men som sagt, krävs konsekvent hantering och att man aldrig ger upp utan följer samma metod hela tiden. med andra ord, ha inte bråttom. det kan ta lång tid vissa stunder i början. ta med en mental bok eller lyssna på fågelsången typ ;)

Min islänning hade en medryttare en gång som var ganska disträ, om hon satt och sjöng eller pratade i telefon för mycket när hon red så gick han och ställde sig med pannan mot ett träd :D
De kan ha höga krav på engagemang och närvaro.

Hästen är tidigt inriden och behöver en lång viloperiod.

Nu har jag inte så bra koll på när man brukar rida in unghästar och hur fort man brukar gå fram.

Men som jag har förstått det så har hästen gått från att vara insutten till att dressyrtränats upp till LC-nivå samt blivit inkörd under hösten som 3-åring. Jag har för mig att den har ridits/körts upp till 5 dagar i veckan under den perioden, hur långa pass åt gången vet jag inte. Hästen är en lite kraftigare C/D-ponny.

Nuvarande ägaren köpte den alltså nu i vintern när hästen just skulle gå in på sitt fjärde år. Hur mycket/ofta är det lämpligt att rida/köra hästen i den åldern den är just nu? Du föreslår en lång viloperiod, menar du att hästen bara ska stå då eller är det okej med tömkörning och annan aktivering från marken?

Oj, då skulle jag låta hästen vila, vila helt och hållet och bara låta den smälta allt i huvudet. Vanligtvis när man rider in en häst så brukar man ge den flera kortare viloperioder och när man kommit så pass långt att hästen är riden i alla gångarter och t.ex. visad på treårstest så brukar man ge dem sommarbete 2-3 månader bara för att kropp och knopp ska återhämta sig, de ska smälta allt som hänt och kroppen ska hinna läka ut eventuella små överansträngningar som naturligt kommer av att belastas.

Om hästen under hösten har jobbats ca 5 dagar i veckan och ännu inte haft någon längre sammanhängande vila så skulle jag låta den vila, gå i hage och bara vara häst i minst 4 v. minst, gärna dubbelt så länge. Vila gör underverk för en unghäst. Ofta kommer de tillbaka från vilan bättre än de var innan.

Jag har ett sto som kan ha en tendens att "stänga av" och vara ovillig att gå fram ibland. Med henne är det lönlöst med spö eller att gå på med en hård skänkel. Hon bryr sig inte ....Däremot fungerar en kort sporre bra. Ett eller vå snabba tryck med sporren om hon stannar och sedan omdelbart beröm så snart hon reagerar fungerar bra på henne. Det är dock jätteviktig att du har bra balans och verkligen kan kontrollera din skänkel - du får inte bli kvar med sporren mot hästen när den lyder och går fram.

I övrigt håller jag med om att hästen verkar ha blivit ganska hårt tagen tidigt .... En kraftig ponny växer i regel tills den är åtminstone 6 år. Tumregen för en häst upp till 5 år är att man rider / tränar den så många dagar i veckan som den är år gammal. Det betyder att en treåring rids eller körs tre dagar i veckan och om den rids inte mer än ca 30 minuter åt gången ....Att rida eller köra en treåring fem dagar i veckan är mycket. Det behöver inte betyda att den har tagit skada, men att ta det lugnt med den en längre period och bara hanera den typ borsta, kela, gå ut och gå små rundor utan stress, lastträna, vänja vid klippmaskin etc kan vara lagom om du inte vill låta den vara helt ....När du sedan sätter igång igen så backa några steg i utbildningen och ta den lugnt framåt igen ...

Senast ändrad:

Jag tycker den reagerar fullt normalt för en unghäst. Det är typiskt skulle jag vilja säga - är med på allt och plötsligt blir det tvärstopp och de stänger av. Att i det läget pressa dem leder ofta ingen vart möjligen just till protester. Resa sig, dra iväg eller helt enkelt stå orubblig. Min erfarenhet säger att det bästa är att i det läget vänta ut dem. Låt hästen stå och titta och tänka en stund sedan brukar den signalera att det är ok att gå en bit till.

Vem har inte haft en unghäst på sin första gruppträning? Första kvarten är det skitkul och den går som om den aldrig gjort något annat och sedan - stopp - inte ett steg till vad du än gör. Vår tränare (en duktig unghästutbildare) säger alltid att gå och ställ hästen i ett hörn och hoppa av en stund. Låt den stå och titta på allt och kolla lite senare om den vill vara med ett tag till eller sluta för den gången.

Det har hänt mycket i ponnyns liv det sista året, inridning och flytt.
För min del hade jag nog också låtit den vara minst en månad.

Hästen är knappt 4, bytt miljö, kompisar you name it....
Den kanske aldrig är riden ute i skogen ensam. Troligen inte.
Detta är INTE istadighet! Okunskap o ovant.

Gå ut o gå med den med sällskap några gånger o ha en ängels tålamod så är det nog snart löst.
Beröm så fort den gör ngt bra.
Det är via gemensamma erfarenheter som man bondar o den får tillit o förtroende.

Alltid bra med lite nya infallsvinklar, min kunskap om unghästar är som sagt närmast lika med noll sedan tidigare och det är nog lätt att glömma bort hur ung och grön en nyligen inriden 4-åring egentligen är då den ändå kan så mycket :) Den har förutom första flytten även hunnit med ett till stallbyte under vintern så det har blivit ett par miljö-/kompisbyten.

Jag har tagit upp det här med att låta hästen vila en period med ägaren men denna var inte alls av samma åsikt. Hen anser att så länge hästen inte regelrätt utbildas eller tränas för att tävlas utan bara uppfostras, motioneras och tränas på det den redan kan några gånger i veckan så behövs inga viloperioder. Utan att viloperioder bara behövs om hästen tränas hårt och att det i det här fallet bara skulle vara elakt att ställa av hästen och låta bli att motionera den.

Som sagt, det är inte min häst och jag har aldrig hållit på med unghästar tidigare så det är väl inte min sak att lägga mig i. Jag har i alla fall delat med mig av den info jag hittat, sen är det inte mitt beslut vad som är bäst för just den här hästen, ägaren känner den trots allt bättre än vad jag gör.

Du har ju gjort vad du kunnat, synd att ägaren inte har någon koll på unghästar.. För en unghäst är det en hård påfrestning att börja ridas, speciellt om man inte förberett den noggrant innan. Dessutom så är vilan superviktig för huvudet därför att grundarbetet är ju nytt för hästen. Genom att låta dem vila, fundera över vad som hänt och bara få vara hästar i perioder så förebygger man problem och får en glad och arbetsvillig häst.

Och att ställa av och inte motionera så är det inte elakt om hästen har mycket utevistelse i bra hagar med kompisar. Har man inte det är man elak mot hästen oavsett om den tränas eller ej.

Håller med om att du verkar ha gjort vad du kan ....
OM du ska göra ytterligare ngt så är det nog att försöka få ägaren att förstå att det på lång sikt faktiskt kan vara skadligt för en ung och inte färdigväxt häst att överbelastas. Ryggmusklerna på en häst är t ex inte färdiga för att bära en ryttare fullt ut förrän hästen är ca 5 år. Om hästen får ont i sin rygg kan detta i sin tur leda till problem med t ex hältor ....Om hästen ska tävlas eller inte är i sig inte relevant - den ska inte belastas för hårt på grund av sin ålder

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 176
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 036
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 177
Senast: liiinnea
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 309
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2