"studsig" och taggad häst!

loote

Trådstartare
Hej!
Jag skulle behöva lite tips för hur jag ska få bättre balans när en häst blir studsig och mer "uppåt än frammåt". Jag red min nya medryttarhäst idag tillsammans med ägaren, och en galopp blev väldigt snabb och okontrollerad. Hästen är ett äldre varmblod som använts som ridhäst länge, men det jag behöver hjälp med angår inte bara denna häst utan tar denna som exempel. Vi red på en lång äng, första galoppen gick jätte bra, lugn kontrollerad men ändå mycket framåtbjudning från hästen. Kändes verkligen jätte bra! Men nästa galopp var hästen mer taggad och det gick väldigt fort och var studsigt. När jag försökte dämpa tempot blev det jätte studsigt och jag flög uppåt och tappade verkligen balansen, jag kände verkligen att nu ramlar jag av men lyckades som tur var hålla mig kvar.... Så hur ska man göra för att ha kvar balansen och inte tappa stigbyglarna när det här händer??

:)
 
Sv: "studsig" och taggad häst!

Har du kontroll över hästen i skritt och trav? Annars får du nog nobba lite på det :)

Gamla travare eller galloppörer vill ju gärna vinna och ligga först.
Kan du inte prata med ägaren?

Denna lär väl veta mer än vi här på buke ;)
 
Sv: "studsig" och taggad häst!

Rid med korta stigbyglar, hopplängd helst så du kan stå upp ordentligt. Ha en halsrem du kan hålla i så du inte blir hängande i tyglarna.

Titta på hur galoppryttare rider när de träningsrider hästarna. De står upp och står lite i bakvikt med fötterna lite framför sig. Det gör att man får bättre balans. Står man upp som man ofta gör inom vanlig engelsk ridning är risken mycket större att man gör en kullerbytta över hästens hals ifall den skyggar eller snubblar när man rider.
 
Sv: "studsig" och taggad häst!

Träna dressyr på hästen för tränare.
Träna din egen balans. Balans är färskvara och måste övas upp. Du kan t.ex. rida övningar som att trava i valstakt (sitt en, stå två), rida barbacka samt träna på att stå i tvåpunkts- och trepunktssits i alla gångarter.

/V
 
Sv: "studsig" och taggad häst!

Tack för svar!
Jag är ganska ny på denna häst och har inte riktigt hittat alla knappar än men att trava och skritta är inget problem mer än att han kan vara lite stark. Jag tror mer att mitt problem är att jag har svårt att ta stöd i stigbyglarna när det blir skumpigt. På vissa hästar tycker jag att det är mycket lättare att bara släppa stigbyglarna och galopperade utan dem. Och nu när det blev väldigt skumpigt och jag lättade ut sadeln när han gjorde som små skutt upppåt så tappade jag
stigbyglarna och hade svårt att sitta ned. Ägaren tyckte det var bra att dem fick springa lite nu när det gick att galoppera som det inte gjort på ett tag på grund av underlag. Hon sa att jag inte skulle bli arg på hästen när den blev sådär pigg eftersom han har mycket energi nu. Men jag måste ju kunna kontrollera hästen ändå!
 
Sv: "studsig" och taggad häst!

Min häst gör likadant när hon vill iväg men inte får.
Jag har bäst balans i dressyrsadeln, sätter mig ned tungt och bara följder med.
I hoppsadeln med kortare läder studsar jag lätt med och tippar framåt, har nog med det iNHALE skriver, fast jag får lättare fram fötterna om länderna är långa ;)
 
Sv: "studsig" och taggad häst!

Min häst gör likadant när hon vill iväg men inte får.
Jag har bäst balans i dressyrsadeln, sätter mig ned tungt och bara följder med.
I hoppsadeln med kortare läder studsar jag lätt med och tippar framåt, har nog med det iNHALE skriver, fast jag får lättare fram fötterna om länderna är långa ;)

I dressyrsadeln blir du lätt ett paket på ryggen på hästen utan att kunna hålla emot. Det kan sluta rätt illa om hästen "sticker". Det är då du behöver halsremmen, hoppsadel och kortare läder. Du kan då lättare få mer bakvikt genom att trycka fram fötterna och hålla emot med hjälp av halsremmen.

Tänk dig att du stller dig med näsan mot en vägg. Då har du ju även tårna mot väggen eller vägglisten. Börjar du vika dig då och låta baken komma ut från väggen så ramlar du baklänges. Men har du ett handtag (eller halsrem) i väggen att hålla dig i kan du lugnt ha kvar fötterna utan att ramla bakåt.

Halsremmen gör att du kan trycka fram fötterna i stigbyglarna utan att dra hästen i munnen och det även om man rider jockeykort. Du får dessutom ett bra stöd för balansen.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 458
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 685
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 834
Senast: __sofia__
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 595
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp