Tack! Har tänkt på den länge men inte kommit på titeln!Tips: "Konsten att lyckas med sina studier", av Bosse Angelöw.
Jag har värdelös studieteknik och är en prokrastinerare av rang, så några andra tips undviker jag nog att ge.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tack! Har tänkt på den länge men inte kommit på titeln!Tips: "Konsten att lyckas med sina studier", av Bosse Angelöw.
Jag har värdelös studieteknik och är en prokrastinerare av rang, så några andra tips undviker jag nog att ge.
Jag har efter vissa medicinska problem fått jättesvårt med inlärning. Tidigare behövde jag aldrig nöta in kunskap men nu är det hopplöst. Nu har jag insett att det enklaste sättet för mig är den otroligt tidsineffektiva metoden att sammanfatta all min kurslitteratur i ett dokument och använda mig av det till tentaplugget en arbetsterapeut kompletterade dock det med att säga att jag borde berätta om det jag läst under dagen för någon eller något samtidigt som jag är ute och rör mig. Om det är maken, hunden eller vägen jag går på är inte så noga men det blir ofta lättare att komma ihåg när man rör sig och pratar samtidigt av någon märklig anledning.Halloj!
Jag ska börja plugga på universitet!
Det är något jag verkligen, verkligen kämpat för och jag så peppad på utbildningen. Drömyrke sen barndomen.
Men till mitt, eventuella, problem. Jag vet inte hur man pluggar. Alls. Jag har haft otroligt lätt för mig i skolan, fått högsta betyg utan att behöva plugga alls. Tills jag drabbades av psykisk ohälsa och inte en gick färdigt grundskolan. Efter det har jag läst upp min behörighet på distans, men samma där, jag har typ inte behövt plugga.
Det enda jag har haft svårt för är matte, och det låste sig så mycket när jag inte förstod direkt att jag fick panikattacker. Alltså en 30åring som sitter och gråter och skriker "jag fattar ingentiiiiiing". Jag klarade det till slut, men mest för att jag hade en väldigt snäll lärare tror jag.
Så, vad har ni för tips för att klara universitetsstudier på bästa sätt? Vad använder ni er av för studietekniker osv?
Och omöjligt? Jag tänker om man läser statsvetenskap t ex, det kan ju vara tusentals sidor text i en kurs. Jag tror inte det är fysiskt möjligt att hinna skriva av hela litteraturen.Studieteknik. Vi behöver alla olika. Det svåra är o hitta SIN variant. Vilket sinne lär du dig med?
Jag är sådan som måste skriva..o då handlar det om att skriva av kurslitteraturen. Ordagrant. Då fattar jag. Inga sammanfattningar funkar. Sjukt strävigt o tidskrävande!
Angående gamla tentor: Många studenter fokuserar helt på gamla tentor, och pluggar in gamla tentasvar snarare än kurslitteraturen. Såvida inte läraren alltid har exakt samma frågor varje tenta, gör inte det. Händer alltsomoftast när man rättar att studenter svarar med gamla tentasvar som de memorerat, snarare än på den fråga som faktiskt står på tentan. Det blir i regel väldigt låga poäng, just eftersom det leder till att man svarar på fel fråga.Jag har efter vissa medicinska problem fått jättesvårt med inlärning. Tidigare behövde jag aldrig nöta in kunskap men nu är det hopplöst. Nu har jag insett att det enklaste sättet för mig är den otroligt tidsineffektiva metoden att sammanfatta all min kurslitteratur i ett dokument och använda mig av det till tentaplugget en arbetsterapeut kompletterade dock det med att säga att jag borde berätta om det jag läst under dagen för någon eller något samtidigt som jag är ute och rör mig. Om det är maken, hunden eller vägen jag går på är inte så noga men det blir ofta lättare att komma ihåg när man rör sig och pratar samtidigt av någon märklig anledning.
Finns det anledning att anpassa sina studier med diverse hjälpmedel har du även rätt till det. En av dessa anpassningar är "biblioteket" Legimus. Där hittar man kurslitteraturen, kan få den uppläst samtidigt som man läser texten och den är sökbar på specifika ord (ctrl+f). När man som jag har behov av en så dålig studieteknik är den rätt tacksam måste jag säga. Annars hade jag väl aldrig blivit klar om jag missat något!
Just det, kolla även på gamla tentor så bör du få lite hum om vad de brukar fråga efter.
+ 1 på den här.Som universitetslärare skulle jag säga att mitt bästa tips är att göra det du ska när det är meningen att du ska göra det. Vanligaste anledningen till att studenter kör är att de hoppar över undervisningen (det är ju i regel frivilligt att närvara) och inte läser kurslitteraturen.
Jag tycker i regel att det är tentafrågorna som är det mest användbara i gamla tentor, inte äldrekursarnas svar. Själva frågorna är ofta utmärkta som instuderingsfrågor, och kör man dessutom i grupp brukar det kunna bli en hel del följdfrågor och diskussion. Har man dessutom tillgång till ett antal tentor (t.ex. om samma kurs haft 3-4 tentatillfällen per år under 4 år) brukar tentafrågorna täcka in kursen ganska bra.Angående gamla tentor: Många studenter fokuserar helt på gamla tentor, och pluggar in gamla tentasvar snarare än kurslitteraturen. Såvida inte läraren alltid har exakt samma frågor varje tenta, gör inte det. Händer alltsomoftast när man rättar att studenter svarar med gamla tentasvar som de memorerat, snarare än på den fråga som faktiskt står på tentan. Det blir i regel väldigt låga poäng, just eftersom det leder till att man svarar på fel fråga.
Som lärare är det ett otyg att studenterna tyvärr kan få ut gamla tentor. Det är otroligt svårt att se till studenterna lär sig kursinnehållet, snarare än att bli experter på att svara på tentafrågor.Jag tycker i regel att det är tentafrågorna som är det mest användbara i gamla tentor, inte äldrekursarnas svar. Själva frågorna är ofta utmärkta som instuderingsfrågor, och kör man dessutom i grupp brukar det kunna bli en hel del följdfrågor och diskussion. Har man dessutom tillgång till ett antal tentor (t.ex. om samma kurs haft 3-4 tentatillfällen per år under 4 år) brukar tentafrågorna täcka in kursen ganska bra.
Tidigare studenters svar kan fungera som diskussionsunderlag (vad borde hen ha skrivit för att få bättre poäng?) eller som någon sorts vägledning på ungefär vad examinatorn förväntar sig.
Det gäller ju dock att man ser till att man FÖRSTÅR svaren på frågorna, och inte bara memorerar dem utantill.
Jag tror det beror lite på ämnet också. I mer lästunga ämnen kan föreläsningarna sällan ersätta litteraturen, utan är mer ett komplement. När jag läste litteraturvetenskap t ex hade det aldrig funkat att inte faktiskt läsa romanerna vi skulle läsa och bara förlita sig på föreläsningarna.Jag tänker att det beror på hur kurserna är upplagda och vad du själv har lätt och svårt för. I mitt fall (civilingenjör inom miljö) gick jag på alla föreläsningar och tog anteckningar, och lärde mig ganska bra av det. Jag läste i princip aldrig mer än någon sida i varje kursbok - jag köpte dem men läste oftast aldrig i dem, utan använde föreläsningar etc istället för att plugga in sakerna (om det inte var t.ex. övningsbok i matte eller liknande, som man satt och jobbade i på ett annat sätt). De enda två gångerna jag inte klarade en tenta var när jag en termin latat mig och inte gått på de lektioner/övningstillfällen/gjort de uppgifterna som var schemalagda.
Det funkade för mig, men andra har troligtvis andra sätt att lära sig som fungerar bättre. Så mitt tips är att försöka hitta hur just du lär dig bäst, och sedan använda dig av det.
Men vad trevligt, då är vi två med samma utgångspunkt!Åh, vilken bra tråd. Följer!
Jag ska också plugga högskola till hösten. Känner igen mig i den där frustrationen när man inte fattar och har innan jag börjat redan intalat mig själv att alla kommer fatta utom jag (bra inställning ).
Men vad trevligt, då är vi två med samma utgångspunkt!
Jag är även duktig-flicka och är jag inte bäst i klassen så är jag sämst. Tror jag kommer behöva arbeta med mig själv (minst!) lika mycket som med studierna.
Vill också framhålla att vara i en miljö där alla andra är bra är mycket mer främjande för slutresultatet än det omvända . Så att vara bäst i en grupp kan vara ett varningstecken. Ofta skapas den bästa inlärningen i samarbete med andra som gärna får vara mycket ”bättre” på olika sätt.Jag tänker att det är nyttigt att inte jämföra sig med andra i klassen på det sättet. Det som spelar roll är att man själv lär sig sitt yrke, tar till sig kunskap och klarar tentor och uppgifter. Om man är bäst, i medel eller sämst i den lokala gruppen i en av 1235 klasser inom yrket runt om i världen, är irrelevant. Att vara nöjd med att ha lärt sig det man behöver och få godkänt. Men det är kanske inte så lätt om man är lagd att vara orolig för att vara sämre än de man har omkring sig...
Håller med!
Dessutom kommer man alltid vara sämre om man jämför sig själv med hela klassen. Vi var hundra stycken. Det var sååå lätt att jämföra min kunskap med hela klassens kunskap och då är det klart man kan mindre eftersom alla kan olika delar olika bra.
Dessutom är ju folk ofta mer studiemotiverade på högskolan. Det kan vara tufft från början att gå från att vara den ”bästa” i klassen till att komma till en grupp där alla är bäst. Man är ju då fortfarande lika ”bra” fast man kanske hamnar i mitten av den nya gruppen..
(Nämen, citatet blev konstigt efter att jag redigerade inlägget.. Nåväl, är @sjoberga s inlägg ovan jag citerat.)
Begär att ni får förhandsbesked om vad nästa föreläsning mm ska handla om och var ni kan läsa på. Gör jättemycket för motivationen att ha en susning om det som gås igenom.Prokrastinering är jag också jätteduktig på!
Också otroligt bra på att göra superbra planeringar som jag sedan aldrig mer tittar på. Bådar gott det här.
Tack för tips!
Just "på olika sätt" tycker jag är det riktiga nykelordet här.Vill också framhålla att vara i en miljö där alla andra är bra är mycket mer främjande för slutresultatet än det omvända . Så att vara bäst i en grupp kan vara ett varningstecken. Ofta skapas den bästa inlärningen i samarbete med andra som gärna får vara mycket ”bättre” på olika sätt.
Jag tänker att man är olika, jag gick på i princip alla föreläsningar och antecknade det mesta på vanligt papper (inte hand-outs). Då hörde, Såg och skrev jag det samtidigt vilket är ett vinnande sätt för mig. Också ett yrke inom vården som till stor del bygger på att nöta kunskap och sen praktisera den i riktiga möten.Alltså så många bra tips!
Jag TROR (har ju inte direkt pluggat tidigare) att jag är en sån som behöver anteckna med papper och penna. Risken finns att jag fastnar i att det ska vara snyggt, och så slutar det med att jag googlar efter fina överstrykningspennor och post-its som inte är neonfärgade
En annan sak jag funderat på är olika smarta appar som antingen är gratis eller värda att köpa. Jag har faktiskt köpt en samsungplatta med tillhörande penna för att kunna anteckna och rita på ett bra sätt. Jag tror verkligen det kan vara något för mig. Har försökt kolla runt efter bra appar men tycker det är svårt, man vill ju gärna testa innan man lägger pengar på det.
Men, jag tänker att det reder sig när man kommer inte lite mer i det också.
Grupparbeten.... brrrrr..
Kanske det jag ser minst fram emot! Har oerhört jobbigt i sociala sammanhang och svårt att få kompisar, samtidigt som jag lätt känner mig ensam och utanför och blir därför ännu mer inbunden och konstig. Gissar också att jag kommer vara äldre än de flesta.