Studiebidrag till 16 åring

Winni

Trådstartare
En kille som är 16 år funderar på om han kan få halva studiebidraget. Ni som har barn som bor hemma och pluggar i gymnasiet, hur gör ni med studiebidraget?

Om han får hälften för egen del, vad ska de då räcka till tycker ni? Vad "brukar" :crazy: ingå i det som hör utanför bidraget, som han ska få ändå och vad räknar ni på att han ska köpa själv med ett studiebidrag?

Lite rörigt skrivet det här märker jag, men ni fattar kanske vad jag menar.

Sv: Studiebidrag till 16 åring

Jo jag sökte först på gamla trådar så jag läste den här med. Men när det står "det skulle räcka till allt" så blir det lite luddigt för mig. Vad är allt?

För den här killens räkning var det så att han inte skulle få något alls, för maten han åt och medecinerna (mot acne) skulle i så fall betalas av honom. Men för mig låter det orimligt att en 16 åring ska betala hemma för en vanlig portion mat t ex.

Halva studiebidraget, räcker det då även till lite dyrare grejer som kommer periodvis, som t ex vinterjacka och sånt?

Det beror väl väldigt mycket på hur familjens ekonomi i övrigt är . En ensamstående förälder kan säkerligen inte släppa till hela studiebidraget till sonen/dottern att bara ha till kul saker, men ett gift par där båda tjänar bra kan kanske göra det.

I det här fallet är föräldrarna separerade men båda har nya stadiga sambon och alla jobbar. Delad vårdnar, varannan vecka hos mor och varannan far, men studiebidraget (tidigare barnbidraget) går till en av föräldrarna.

Men rent generellt (stavas :confused:) vad räknar ni med att barnet ska ha pengarna till? Det förstår jag att de inte ska slösa bort dem som lyxpengar, men vad är rimligt att betalas av studiebidraget och vad ska "ingå" i ett hemmaboende?

Jag köper det mesta själv och får då hela studiebidraget.
Äter med familjen utan att betala något men som min vardag ser ut just nu har jag oftast inte tid och då köper jag egen mat jag bara kan slänga i mig lite snabbt tex yoghurt eller något speciellt bröd för egna pengar.
Duschar jag så brukar jag ta det shampoo/tvål som finns, vill jag ha något speciellt får jag köpa det själv.
Tycker det är funkar jättebra, får inga extra pengar alls förutom att mina föräldrar betalar terminsavgiften till ridningen.
Tar mina pengar slut är dom slut och då lär man sig helt enkelt.

Att han är villig att betala mat själv trots att han får halva studiebidraget
tycker jag låter bra även fast det är lite tidigt egentligen eftersom han bara är 16,
det kanske kan införas när han har större möjligheter att flytta hemifrån.
Men han verkar åtminstone seriös och villig att ta ansvar för pengarna, han kommer inte
komma efter en vecka och vilja ha mer alltså.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har en nu 18-åring, som inte bott hemma under gymnasietiden. Han har bott i egen lägenhet på annan ort, och han har fått hela studiebidraget till mat, hushållsartiklar och nöjen. Vi betalar allt annat som hyra, el, telefon, hemresor etc.
När vi besöker honom brukar vi handla lite kläder åt honom, och samtidigt fylla upp frysen och kylskåpet lite.

Sen har vi en 16-åring som bor hemma och går på gymnasiet på pendlingsavstånd.
Hon får 500:- av bidraget. Det ska räcka till allt kul som hon vill göra. Köpa smink, gå på bio, och shoppa etc.
Vi betalar allt hemma precis som vanligt, och det vi som vuxna anser är kläder hon behöver. Typ vinterjacka, vinterskor, några tröjor, 2-3 par jeans, underkläder osv. Vi lägger ut för resor, som vi sen får tillbaka från kommunen. Sen handlar hon blusar och annat hej vilt, men det går som sagt på hennes eget konto.
Hade hon behövt ngn typ av medicin, så hade vi köpt den också. Nu inhandlar vi ansiktsrengöring, schampo och balsam enligt hennes önskemål, eftersom det synkar bra med det vi ändå använder, min gubbe och jag.

Ungarna är nöjda med det här arrangemanget, och det fungerar för oss ekonomiskt. Visst blir det skönt när grabben pluggat klart och vi slipper den extra boendekostnaden med allt vad det innebär. Men det får gå fram till dess. Det är bara drygt halvåret kvar nu.
Varje familj måste väl känna sig för vad som är rimligt. Om jag jobbat mer och har en slant över, så kan jag ju överraska ungarna med att dom får en slant extra. Lika som att när jag inte har nåt över, så blir det till att vara utan, om dom satt sprätt på sin del. That´s life liksom. En del av uppfostran tycker jag.

Nu är jag inte förälder men jag är 17 år och tar mig friheten att svara ändå. :p

För ett par år sedan fick jag till att börja med halva mitt barnbidrag (det var barnbidrag då för mig) och det skulle räcka till det jag ville göra. Handla kläder, smink osv. Saker som inte var allt för dyrt helt enkelt. Då sköt pappa in pengar om jag var tvungen att köpa en ny vinterjacka/skor och liknande, saker som kostar en del. Kunde även få pengar om jag skulle göra något speciellt självklart.
Men nu och sedan något år tillbaka får jag nästan hela studiebidraget. 200 (tror jag det är) går till kusen men resten får jag insatt på mitt konto. För dessa pengar får jag köpa det jag vill, hushålla om det finns något dyrt eller om jag vill resa någonstans. Jag får stå för allt utöver hus, mat osv.
Men även här så kan pappa lägga till pengar (eller om jag lånar, beror på vilket humör han är på.. :angel: ) om det finns något jag behöver eller vill göra.

Genom att jag fått del av pengar och därmed fått ansvaret att sköta dessa så har jag lärt mig att det är inte billigt att leva. Jag har fått insikt i hur man överlever en månad (på ett ungefär i alla fall eftersom jag inte handlat mat osv) och det kommer gynna mig i framtiden.

Så jag tycker definitivt att din son kan få en del av bidraget. :)

Nu är min dotter inte på långa vägar i den åldern än ;)

Men jag kan svara för egen del.

När jag var 16 år så fick jag hela mitt studiebidrag, det skulle räcka till mindre nöjen ( bio, smink, kläder/skor jag ej var i behov av m.m )
Större klädinköp + sådant jag var i behov av samt hästens kostnader osv stod mina föräldrar för.

Men självklart är det som Meriona skriver, det är ju lite beroende av hur den ekonomiska situationen ser ut i sin helhet inom familjen :)

kl

På gymnasiet fick jag hela studiebidraget (då 950 kr) som gick till allt utom busskort, mat och ridlektioner.
Djuren (ett antal kaniner+akvarium), fest, kläder, biobesök, mobilräkning osv betalade jag själv. Mat fick jag hemma men om jag skulle vara borta fick jag välja mellan att ta med matsäck hemifrån eller köpa mat själv (dvs, fick inte matpengar för att gå ut och äta eller så).

Tack för alla svar. Jag är inte pojkens mamma, men sambo sedan flera år med hans pappa. Jag tycker att han kan få halva studiebidraget.

Han har aldrig fått en summa regelbundet att sköta, utan fått pengar när han behövt. Men jag tycker det är ett moget steg inför vuxenlivet att få en viss summa att planera för. Han är heller inte den som vill ha en massa grejer, eller ber i alla fall inte om det för flera gånger har jag hört och förstått att han inte vill "tigga" pengar till det eller be att någon vuxen ska köpa det år honom.

Jag tycker inte att den maten som ligger på hans tallrik ska betalas med studiebidraget, inte heller det vanliga som finns i schampo och tvålväg heller. Mediciner ska han inte heller betala tycker jag. Om han nu bara får halva ska väl den andra halvan räcka till sånt, tycker i alla fall jag. Han har inte några fritidsintressen som kostar. En moppe som han redan idag med födelsedagspengar skjuter in pengar till, som reservdelar eller nya däck och sånt. Mat äter han som en myra, så där kostar han nästan ingenting. När kompisarna åker in till stan, går på bio eller sånt kan han inte följa med för han har inte några egna pengar till sånt.

För självkänslan och träning inför vuxenlivet tycker jag att han skulle må bra av att få hantera en del av studiebidraget. Nu när jag också läst det som ni har erfarenheter av så har jag fått lite mer kött på benen. Ska ta ett litet seriöst snack med de övriga och se vad vi kommer fram till.

Är det någon som har mer att berätta om det här med studiebidrag till hemmaboende tonåringar, så berätta :bow:

Han har aldrig fått en summa regelbundet att sköta, utan fått pengar när han behövt. Men jag tycker det är ett moget steg inför vuxenlivet att få en viss summa att planera för.
QUOTE]

Du tänker så rätt.
Jag är gift med en man som aldrig behövde lära sig detta. Han fick alltid pengar när det behövdes. Ibland inget alls, men alltid när han sen ville. Det fanns inget stopp liksom.
Behöver jag säga att han behövde lära om när vi blev ihop för 28 år sen? Hans mor tyckte jag kunde ta över pengabrunnen åt hennes son, men tji fick dom bägge.
Men med god vilja så har han lärt sig. Men det ÄR jag som sköter ekonomin i familjen. Vi tycker båda det är bäst eftersom det fortfarande är lätt att det rinner pengar mellan fingrarna på honom. Är man vuxen så får det ju liksom inte bara " ta slut" i mitten på månaden när familjen ff ska äta.

När jag gick på gymnasiet fick jag hela mitt studiebidrag. Det skulle räcka till kläder, skor, nöjen, bio, fika, mat på stan, mobilräkning, bensin till moppen och sånt. Om jag t. ex. behövde köpa en ny vinterjacka fick jag spara ihop till den själv. Dock hade jag en del extra pengar från sommarjobb och liknande.

Det mina föräldrar betalade var boende, mat, tvål/schampo/toapapper, mediciner, ridlektioner, träningskort (de ville uppmuntra mig till att träna:))och allt som hade med skolan att göra om det blev några kostnader där.

När jag var 16 år fick jag hela studiebidraget vilket skulle räcka till nöjen (typ bio/konserter/fika på stan etc.) kläder och skor samt smink och mobilräkning. Resten så som mat, hygienartiklar, mediciner, fritidsyselsättningar så som ridlektioner, samt ibland även stora klädinköp, finansierades inte med studiebidraget.

Självklart ska killen inte behöva betala för mat, förbrukningsvaror eller liknande. Som förälder är man försörjningsskyldig tills barnet är 18 år eller 21 år om barnet studerar och det kostar betydligt mer än 1050 kr/månad. Halva bidraget täcker bara kostnaden för kläder, inte mat, boende, resor, nöjen eller liknande. Studiebidrag är inte direkt barnbidrag. Barnbidraget är ett bidrag till föräldrarna. Studibidraget är ett bidrag till den som studerar, även om det utbetalas till målsman till barnet är myndigt.

Det finns väl ingen som på fullt allvar kräver att barnet ska börja betala mat bara för att denne får en femhundring av studibidraget?

Dessutom tvivlar jag på att man kan äta, klä sig och sköta hygien och hälsa (inklusive mediciner och tandläkare etc) för 500 kr/månad. Nöjen ska vi inte tala om. Jag skulle nog inte klara det, inte i längden i alla fall.

Man kan lära sig hantera pengar ändå, även om de 500 bara går till nöjen, extra kläder, etc.mycket pengar är nu inte en femhundring.

Mina grabbar på 16 resp 17,5 år får hela studiebidraget samt att de har egna pengar från sommarjobb/födelsedagar mm. De köper kläder, nöjen, mat på stan, fika, bensin mm, medan jag betalar deras mobiler (fast de borde göra det själva) samt ger bidrag till fotbollsskor, vinterjackor mm. Det beror såklart på vilken ekonomisk situation man har, men lite nöjen måste en 16-åring få ha.
Mina ungar har rätt gott om pengar eftersom de får rejält med pengar av mormor, morfar, farfar resp farmor som ger var för sig eftersom de är skilda.
Jag skulle aldrig drömma om att de skulle betala för mat, mediciner och övriga förbrukningsvaror.
Jag tycker att det låter som en otroligt snäll 16-åring som aldrig kräver/ber om något så han kan hänga med sina kompisar på nöjen.

Min dotter är 17 år och får hela studiebidraget.
Hon betalar 100 kr i symbolisk summa till hästen, resten som hästen kostar står jag för.
Hon betalar sin mobilräkning själv utom på sommaren då hon inte får något studiebidrag.
Hon betalar smink, kläder, skor, nöjen, resor utöver skolresor men inte schampo och tvål, däremot om hon vill ha dyrare specialkrämer får hon betala det själv men inte vanliga ansiktscremer och bodylotion, jag brukar säga att allt vi köper i vanlig mataffär betalar jag, resten betalar hon själv;).
Hon sparar 200 kr till framtiden vilket jag skjuter till på sommaren så att sparandet kan fortsätta även då.

Ev. mediciner, mat hemma, boende, telefon och bredband betalar jag.

Mina flickor får sitt barnbidrag när de är 12. Då ska det räcka till kläder, nöjen osv. Jag betalar "normala" teleräkningar och fritidsintressen.
Hos oss har det fungerat bra, har två vuxna flickor som "facit" och en 13-åring som tränar för fullt i hur spara pengar. Snart kommer nästa, i november.
Tjejerna har haft ganska vettiga önskelistor till jul och födelsedagar. Strumpor och sånt tråk har stått högt i kurs, samt så har de lärt sig att hitta begagnat i mycket.
Idén hos mig att ge barnbidraget så tidigt är att då finns tid att träna och jag har bra argument om det tenderar till att spåra ur (åldern).
Men barn är i regel duktiga!.. om de vuxna orkar vara konsekventa :D
De vuxna tjejerna tycker att det varit skitbra då de lärt sig att trolla med knäna när pengarna tryter i slutet på månaden.

Jag tycker absolut att han bör få en summa pengar varje månad.
Vad den ska räcka till och hur mycket den är, är ju egentligen mindre viktigt. Huvudsaken är att han lär sig hantera/hushålla med pengar.
Självklart ska han inte betala mat på 500 kr, på halva studiebidraget kan det nog behövas skjutas till pengar för större inköp som vinterjacka etc också (vilket aldrig behövdes när jag hade hela mitt).

Nu har jag inga barn själv men jag insåg för ett par år sen att alla borde vara studenter en period i livet- för att inse att man kan klara sig på relativt lite pengar.

Någon skrev att studiebidraget utbetalas till målsman innan man är myndig- stämmer verkligen detta? Jag vill minnas att jag fick gå till banken och hämta ut mitt första (dvs när jag började gymnasiet) och sedan anmäla till vilket konto jag ville ha de i fortsättningen. Dvs, studiebidraget har aldrig kommit till min mamma om jag minns rätt (däremot barnbidraget, men det är ju till föräldrarna och inte för att barnet pluggar).

Liknande trådar

Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 517
Senast: Lejanna
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 845
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 214
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
16 568
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar