Sv: Studiebidrag till 16 åring
Jag har en nu 18-åring, som inte bott hemma under gymnasietiden. Han har bott i egen lägenhet på annan ort, och han har fått hela studiebidraget till mat, hushållsartiklar och nöjen. Vi betalar allt annat som hyra, el, telefon, hemresor etc.
När vi besöker honom brukar vi handla lite kläder åt honom, och samtidigt fylla upp frysen och kylskåpet lite.
Sen har vi en 16-åring som bor hemma och går på gymnasiet på pendlingsavstånd.
Hon får 500:- av bidraget. Det ska räcka till allt kul som hon vill göra. Köpa smink, gå på bio, och shoppa etc.
Vi betalar allt hemma precis som vanligt, och det vi som vuxna anser är kläder hon behöver. Typ vinterjacka, vinterskor, några tröjor, 2-3 par jeans, underkläder osv. Vi lägger ut för resor, som vi sen får tillbaka från kommunen. Sen handlar hon blusar och annat hej vilt, men det går som sagt på hennes eget konto.
Hade hon behövt ngn typ av medicin, så hade vi köpt den också. Nu inhandlar vi ansiktsrengöring, schampo och balsam enligt hennes önskemål, eftersom det synkar bra med det vi ändå använder, min gubbe och jag.
Ungarna är nöjda med det här arrangemanget, och det fungerar för oss ekonomiskt. Visst blir det skönt när grabben pluggat klart och vi slipper den extra boendekostnaden med allt vad det innebär. Men det får gå fram till dess. Det är bara drygt halvåret kvar nu.
Varje familj måste väl känna sig för vad som är rimligt. Om jag jobbat mer och har en slant över, så kan jag ju överraska ungarna med att dom får en slant extra. Lika som att när jag inte har nåt över, så blir det till att vara utan, om dom satt sprätt på sin del. That´s life liksom. En del av uppfostran tycker jag.