studera, jobba och att ha häst

mausan

Trådstartare
Hej hästmänniskor! Har länge gått och funderat på en sak som jag kommer att behöva tackla om några år, och skulle älska om jag fick lite tips.
Jag är 16 år nu och har inte ridit på 9 månader då min delfodervärds-häst var tvungen att flytta med ägaren. Sedan dess har min mamma haft det sämre med pengar och jag haft skola m.m att tänka på, så jag har inte skaffat något nytt. Jag planerar att vara utan häst tills jag kan köpa egen och betala allt själv, vilket skulle kunna vara direkt efter studenten, förutsatt att jag bor hemma och jobbar fulltid, vilket jag helst inte vill.
Efter studenten vill jag börja studera så snabbt som möjligt, och så kommer det förmodligen att bli. Om jag vill ha häst samtidigt som jag studerar så måste jag ju jobba, vilket kommer kräva tid det med.
Tror ni att något sånt är möjligt? Häst, jobb och skola samtidigt. Är det någon här som haft det så? Och hur funkade det :p?
Tacksam för alla svar! :)
 
Sv: studera, jobba och att ha häst

Hej ! Allt är möjligt om man bara vill ! Själv har jag en son på 8 mån, pluggar till undersköterska, jobbar som timvikarie , samt att hästen står 7 km bort utan bussförbindelse ( har inget körkort ännu ) så cyklar ibland . Det är lite stress ibland , men i det stora hela är det helt klart värt det :)
 
Sv: studera, jobba och att ha häst

hej, tack för svaret! Är det dyrt med stallplats i blekinge? Bor i stockholm så måste räkna med 4-5000 på endast stallplatsen :(
 
Sv: studera, jobba och att ha häst

Mitt råd är att börja på universitetet och skaffa jobb först innan du köper häst så att du ser hur mycket du hinner och orkar med. Du ska ju hinna plugga en hel del också och beroende på vad du ska läsa så kan det ta väldigt mycket tid. Min dotter har precis avslutat sitt första år på universitetet och för henne finns det ingen chans att hinna jobba också. Hon precis som jag anser att sålänge man pluggar så ska man satsa på det. Det finns ingen anledning i värden att gå en utbildning och låna en massa pengar om man ändå inte gör sitt bästa och det kan man knappast om man gör en hel massa andra saker också. Jobba hinner man göra resten av livet och man ska faktiskt kunna bara vara ibland också för att hinna återhämta sig. Det är stor skillnad på att läsa på gymnasienivå och att läsa på universitetet. Visserligen är det på vissa utbildningar inte föreläsningar varje dag och det kan luras när man ser ett schema men det är mycket att läsa in själv istället och väldigt ofta är böckerna på engelska eller något annat språk.

Du behöver ju inte vara ifrån hästarna helt ändå. Du kan ju bli medryttare sålänge. Skaffa häst kan du göra senare i livet. Jag var 33 år innan jag hade möjlighet att köpa min första egna häst och det var värt att vänta på. Innan dess tog jag hand om och hjälpte till med andras hästar och det fungerade det också. Framför allt är det väldigt mycket billigare att ta hand om och hjälpa till med andras hästar. Man slipper riskera att stå där med en veterinärräkning på en massa tusenlappar för att hästen har skadat sig eller blivit sjuk eller att hästen behöver en ny sadel. Det kan det vara väldigt svårt att få ihop pengarna till det som student även om man jobbar extra.

Var sak har sin tid. Passa på att leva studentliv under de åren och köp dig en häst senare när du verkligen har tid och råd.
 
Senast ändrad:
Sv: studera, jobba och att ha häst

Jag måste hålla med, tack för att du tog dig tid till att svara :) Uppskattat :D
 
Sv: studera, jobba och att ha häst

Nej det är ju inte dyrt om man jämför med Stockholm
. Jag betalar 1300 på lösdrift och då ingår allt . Vi har en helt nybyggd anläggning och där tar dem 2500kr/mån och då ingår hö,torv, utsläpp och fordringar . Sen betalar man 1000kr om året för att få vara på anläggningen . :) så nej det kan jag inte säga är så dyrt
 
Sv: studera, jobba och att ha häst

Är rätt många som har det så och visst går det. Men man får ju räkna med att tiden inte räcker till alla gånger, ett hyfsat välbetalt jobb och ett bra läshuvud underlättar. Men det finns sällan tid för vänner eller så mycket annat än jobb, studier, häst, hemmet och träna.

Lyssna dock på TinyWiny. Jag hade häst redan innan jag började studera och det är enda anledningen till varför jag har det just nu. Dör han inatt (gud förbjude...) kommer jag inte skaffa någon ny förrän jag är färdig med skolan. Även om jag gillar min levnadsnivå så skulle det kännas rätt skönt att bara få vara student...
 
Sv: studera, jobba och att ha häst

Jag pluggade heltid i tre år, de sista 2.5 åren jobbade jag ca 50 timmar i månaden. Oftast jobbade jag två dagar i veckan ca 6 timmar per dag. Det var nästan bara kvällar och helger. Däremot hade jag ett väldigt bra jobb, jag kunde för det mesta lägga schemat själv så att det passade med skolan. Det var egentligen bara sista halvåret som jag var väldigt bunden till särskilda dagar eftersom min dåvarande kollega inte kunde följa med på allt. Men när jag hade praktik till exempel kunde jag lägga några arbetspass på helgen istället och jobba lite mindre för att det inte skulle krocka med skolan.

Visst var det knapert ekonomiskt, jag bodde själv och hade ganska långa transportsträckor, både till jobb, stall och skola så det blev ju ganska stora bensinkostnader. Jag jobbade dessutom väldigt mycket under sommaren för att få ihop lite extra. Jag har dock inga andra intressen och lägger i stort sett inga pengar på att festa, däremot gärna på god mat och fika med kompisar.

Men för min del så var det väl värt alla pengar och tiden! Jag kan ärligt säga att jag hade inte klarat mig igenom alla åren om det inte hade varit för hästarna och stallet! Stallet var min återhämtningsplats, min frizoon där jag kunde koppla av ett par timmar, det var tack vare hästarna som jag orkade med stressen överhuvudtaget. Jag tycker absolut att man måste prioritera studierna, för gör man inte det så hamnar man lätt efter och då är man rökt. Inga resultat- inga pengar! Men samtidigt så är det väldigt jobbigt att gräva ner sig i studier och många behöver ha något vid sidan av där man kan tänka på något helt annat en stund och koppla av. För mig var det hästarna. För någon annan kanske det är gymmet, skogspromenader, matlagning, kompisar eller familj...

Självklart spelar det roll vad man pluggar, vad man jobbar med och var man har sin häst. Men för många går det alldeles utmärkt att kombinera.

Jag kan dock ärligt säga att hade jag inte haft egen häst innan (jag köpte min häst ett halvår innan jag började plugga på högskolan) så hade jag nog hellre haft en foderhäst 3-4 dagar i veckan. Det hade blivit mycket lättare ekonomiskt och tidsmässigt. Men att inte ha häst alls hade blivit jättetufft för mig, hade troligtvis fått stora problem med stress och hade kanske inte klarat av mer än ett par terminer.
 
Sv: studera, jobba och att ha häst

Jag har haft häst, studerat på universitet och haft ansvarspost inom ett studentspex samtidigt. Det gick inte ihop. Men då var jag tvungen att spendera varje kväll i stallet minst 1,5 timme plus ca 1 timmes resväg tur och retur (cykel). Då hann jag inte rida, skulle jag rida kom jag lätt upp i 3 timmar i stallet, med resväg blev det en halv arbetsdag...

Studietiden är en speciell period i livet som jag absolut tycker man ska ta del av när man väl har chansen. Det skiljer sig så oerhört mycket från gymnasiet, det går inte att jämföra. Det är en annorlunda liten värld i välden skulle man kunna säga och jag tycker verkligen man ska ge den en chans. Det är så mycket mer än bara studierna, det är den speciella student-gemenskapen, föreningar, nationer, fester, massor av nya människor och så vidare. Det tar sin tid. Som TinyWiny säger, prova först och studera ett tag innan du tar beslut om hästägandet.

Men om jag skulle ge mig på att kombinera häst, plugg och jobb skulle jag se till att hitta ett stall där in-/utsläpp samt mockning och alla fodringar eller majoriteten av fodringarna ingick. Utöver det hade jag försökt engagera hästkunniga kompisar som kanske känner för lite häst-kontakt i att hjälpa mig emellanåt i utbyte om ridturer. ;) På så sätt kan man stanna hemma vissa dagar och ändå vara försäkrad om att hästen blir omhändertagen. Dessa "lediga" dagar kan du plugga, jobba, umgås med vänner eller festa. Att du inte träffar hästen exakt varje dag är inget den mår dåligt av utan den mår nog gott bland sina kompisar i hagen. Sen får ju hästen givetvis inte försummas helt, jag hade nog ändå räknat med iaf 4-5 dagar i stallet.
 
Sv: studera, jobba och att ha häst

Det går om man vill. Absolut. Själv har jag varit student med 5-6 hästar.
MEN du missar mycket annat i livet.
Något studentliv har jag inte haft så mycket får jag påstå. Nöjen och resor kan jag glömma. Billigt boende och billig mat är det som gäller. Träningar med hästen och utrusning eller dylikt som man vill ha för att det är fint har jag inte haft råd med. Vänner har jag försummat, vilket är kanske det jag mått mest dåligt av, men sen så är jag inte så social av mig heller. Det har varit en livsstil som jag inte ångrar, men nu vill jag egentligen dra ner på antalet hästar ;)

Så egentligen förstår jag inte folk som säger att dom knappt har råd med en häst, hade jag bara haft en känns det som jag hade haft pengar över. Men sen är det ju så att man lever efter de tillgångar man är van att ha :)
 
Sv: studera, jobba och att ha häst

Jag valde att för ett par månader sedan att sälja mina sista hästar då jag helt enkelt inte kände att tiden räckte till och på grund utav att tiden inte räckte till gjorde det att intresset för hästarna svalnade. Jag har en dotter på 3 år, jobbar nästan heltid och pluggar på Komvux på distans. Jag kommer säkert att skaffa egen häst igen men nu tänkte jag plugga färdigt på Komvux och sedan har jag för avsikt att söka in till universitetet så egen häst för min del får nog vänta 3-4 år till.

Jag tycker att du ska vänta tills du gått klart skolan och skaffat dig ett jobb för en häst kostar mycket pengar. Så mitt råd är, att även om du vill skaffa häst just idag så råder jag dig ändå att vänta och se hur ditt liv ser ut efter studenten. Du kanske har svårt att få jobb direkt? Kanske får du flytta för att få jobb? Då är det svårt att ta med sig en häst i resväskan kanske?
 
Sv: studera, jobba och att ha häst

Var sak har sin tid. Man kan inte göra allt samtidigt, då blir nånting lidande. Ekonomin hälsan studierna vännerna, välj vilket.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 105
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 098
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
978
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 271

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fästa huva
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp