Studds/Galopphinder/Häst-Ryttar licens.

astridji

Trådstartare
Hellå! Jag har nu ett tag försökt hitta någon sida där det står hur stort mellanrum det ska vara på tex studds eller hinder som endast har få galoppsprång mellan varandra.

Jag har hittat några förklaringer men i alla har det stått för ett normalstort galoppsprång eller liknande. Min häst har ett stort steg, även när han är ihopsamlad.

Jag menar grannens lilla shettis på 110cm och min häst på 170cm måste ju behöva olika.

Även hur många meter (hur ska man tänka) när man bygger upp tex två hinder som ska vara anpassade efter att man måste ha koll på tempot.

Ennu en till fråga är om att tävla. Utan grönt kort kan man klubbtävla på den ridklubb man är medlem på. Med grönt kort kan man fara runt och tävla på riktigt. När man då börjar med det har jag hört att man måste ha ryttar och häst licens, vad innebär det och hur mycket kostar det?

En sak till, är det någon som vill förklara för mig hur det här med tävlandet går till? Jag har aldrig varit så insatt.

Sv: Studds/Galopphinder/Häst-Ryttar licens.

För stor häst:
Studs 2,50-3 m, beroende på hästen (dvs testa vad som passar er).
Kombination 1 språng 6,90-7,30
Kombination 2 språng 10,20-10,50
Kombination gör man olika lång beroende på om det är räcke-räcke, oxer-räcke eller räcke-oxer samt hur högt det är. På lokal tävling är det oftast 7,20-7,30 resp 10,20-10,30.

Oavsett hur långt du har mellan två hinder måste du ha koll på tempot, förstår inte frågan...

För lokal tävling (oftast 80-110) räcker det med ryttarlicens. Priser mm kan du läsa här.

Har du ingen kompis som tävlar som kan visa dig hur allt går till?

Sv: Studds/Galopphinder/Häst-Ryttar licens.

Du behöver hästlicens fr.o.m regionala tävlingar.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 051
Senast: Mia_R
·
Träning Tävling är aldrig något som har intresserat mig. Jag har alltid tyckt,och tycker att det är jättekul att hänga med som hästskötare...
Svar
4
· Visningar
1 411
Senast: svea
·
Körning För ca 4 årsen körde jag in min sadelbräda. (american saddlebred.) Målet då,,, KANSKE någon tävling NÅGON GÅNG. Idag är han 8 år...
Svar
9
· Visningar
1 963
B
Tävling Min dotter som har grönt kort och licens har tävlat lite för en ridklubb. Hon har nu en medryttarponny vars ägare (har ej grönt kort...
Svar
6
· Visningar
1 526
Senast: Deimion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka