Stubbman??

G

GallantBrook

Tror ni att ett varmblod skulle passa i stubbman? Jag hade gärna viljat testa men vet inte om han skulle passa i det, men hans man ser rent ut sagt för djävlig ut nu :angel:.. I mitten vill manen inte lägga sig utan står rakt upp och om man försöker rycka bort det blir det typ ett stort mellanrum där, lite svårt att förklara men ska se om jag kan få in en bild. Hur lång tid tar det innan manen växer ut och blir till en fin stubb? jag ska tävla nästa vecka (dressyr) och tänkte om jag skulle göra det innan eller vänta tills efter tävlingen? :confused:
pic_show_id6919451.html

Sv: Stubbman??

Hade stubbman på mitt Varmblod, hon blev urgullig, och en helt "annan häst". Hon såg mycket piggare och välvårdad ut, än när hennes spretiga man bara ville vara bångstyrigt. Fick bara positiva reaktioner. Det svåraste var väll att få det stå ordentligt. Men höll man det i trimm, gick det alldelles utmärkt!
Prova! tycker jag. :)

Men hur gör man? klipper man bara rakt av med sax och låter det växa ut lite sen?

Min ponny har stubbman, de längsta på manen alltså i mitten ska vara ca 1 handbredd, jag klipper lite kortare. Sen går de bara en båge neråt så vi öronen och manken ska de vara nästan helt nedklippt.

Lite utväxt stubbman, men där är han i syubbman iaf :)
Ja tycker de är snyggast om hästen har tjock man, annars kan de se lite "töntigt" ut.

Jag har funderat på att klippa stubb på min häst, men vette fan hur det skulle se ut egentligen :crazy: Han har världens maffigaste hals, en riktig hingsthals, så jag är rädd att det skulle se helt förjävligt ut med stubb, typ som om stubben hörde till halsen :p Vi får se om jag vågar, i värsta fall är det väl bara att gömma oss i skogen tills manen har växt ut igen!

Jag använder vanlig sax då tror jag. Annars brukar jag första klippa till den med sax och sen gämna till den "ovanpå" med en rakapparat!
Om de var till mig :o

Jag har funderat på att klippa stubb på min häst, men vette fan hur det skulle se ut egentligen :crazy: Han har världens maffigaste hals, en riktig hingsthals, så jag är rädd att det skulle se helt förjävligt ut med stubb, typ som om stubben hörde till halsen :p Vi får se om jag vågar, i värsta fall är det väl bara att gömma oss i skogen tills manen har växt ut igen!

Lägg ut en bild så kan vi rösta! :D

Jag använder vanlig sax då tror jag. Annars brukar jag första klippa till den med sax och sen gämna till den "ovanpå" med en rakapparat!
Om de var till mig :o

okej men det räcker med sax då? jag har nämligen ingen rakapparat. Ja det var till dig :)

De räcker med sax! :) Jag brukar ha mankam, en VASS sax, och en spray flaska med vatten.

Stubbar ena varmblodet då och då, det klär honom! Han får ett grövre intryck och halsen ser inte fullt så tanig ut.

Det kan jag göra :P Har inga bilder på hans hals nu men kan fixa i morgon :idea: Då för jag skylla på er om det ser förjävligt ut om jag gör det alltså? :D

HIttade en värdelös bild :p Observera att han är brutalt fet här, så halsen är något mindre nu. Och manen ligger på nadra sidan, den är inte försvunnen.

Mitt varmblod har stubbman :D får så mycket vackrare hals i det.

100_4537.jpg

Jag skulle rekommendera att du väntar tills efter tävlingen om manen är såpass kort/tunn att den går att fläta. Blir det misslyckat har man ju då kanske mer tid på sig att låta det växa ut och trimma till det :p

Jag funderade starkt på att stubba manen på mitt förra varmblod. Anledningen? För att kroppen var i ponnymodell och -storlek (dock över ponnymått, men nästan bara pga den höga manken) dvs ganska grov för att vara ett varmblod. Men halsen, HALSEN, den var ett kapitel för sig :p den var väldigt spinkig i förhållande till kroppen. När han fick fri tillgång på hö och musklade sig bättre blev den finare men fortfarande lite oproportionerlig.

Spinkiga/nätta hästar eller som har tunn man tycker jag i regel är fula i stubbman. Den andra travaren jag haft t ex, som egentligen inte var tanig för att vara ett varmblod utan "normal" och med ganska stora rumpmuskler men ädel, den hade jag aldrig i livet stubbat. Dels iofs för att den passade bättre i sin långa naturliga man.

I regel ser ju ponnyer (grova/normalgrova ponnyer) och kallblod bäst ut i stubbman. För att det passar kroppsformen och manen brukar vara tjock nog. Men ibland ser de lite väl breda ut i halsen om den var bred redan innan.

Hästen jag har/hade eller vad man ska säga på prov (kallblodsponny som gick som hingst rätt länge och därmed har hingsthals) ser visserligen tuff ut i stubbmanen, det passar in på typen. Men jag personligen tycker det blir "för mycket". Har dom redan en bred och fin hals så tycker jag det är finare med en man som ramar in och skapar balans. Det gick ju knappat att titta på andra sidan av pållen när man stod bredvid, och det var det absolut inga problem med på varmbloden som var ostubbade och 6-8cm högre :p

Det tar lång tid för man att växa ut, så är hästen inte en sån som ständigt kliar sönder manen eller allmänt sliter hårt på den så är det mycket finare på grövre hästar om den får växa sig lång (tycker jag) de brukar ha så vågig och fin man om man sköter den :)

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
608
Senast: Lillefrun
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 697
Senast: Mia_R
·
Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
1 693
Senast: Jerseyite
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 705
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka