Sv: stubbman!

skogstomten skrev:
Nä ta ut det på andra det får man inte, fast jag tyckte ju faktiskt att vbl var jätte fin i lång man, så :)
Egentligen kan det ju till och med vara lite kul med fördomar, eller inte ksnake just fördomar som går ut över andra, men att sitta och fundera över det, både positiva och negativa. :idea:

Håller med! Fördomar har alla, man behöver inte vara en dålig människa för det. Och en del är ganska intressanta. Jag har en MASSA fördomar, speciellt om olika raser. Desto roligare när man då hittar nån som är precis motsatsen :banana:

Jag hade också jätteproblen med att klippa manen på min fjording i början, jag provade allt från riktig frisör och frisörsax till att sitta på ryggen på henne med en häcksax! :eek:
Sen fick jag råd av en som kunde. Köp en ordentlig Fiskarssax att klippa med. Sen klipper du en båge i det vita på ena sidan först så att du har en "mall" att klippa resten efter. Då går det jätteenkelt! Du kan också ställa dej framför hästen och dra ner huvudet på den så ser du om du har klippt jämnt. Det svåraste är att få till en snygg båge som passar din häst. Om du inte har en häst med samma man som min andra fjording som jag köpte i våras, en halv meter tjock på vintern... :crazy: Den står som en stor plym runt henne, då finns det inget att göra.. :cry: Men den är fin på sommaren när utställningarna är iallafall! ;)
Linnaistallet.jpg

Senast ändrad av en moderator:

JennyK skrev:
sitta på ryggen på henne med en häcksax! :eek:
en halv meter tjock på vintern... :crazy: Den står som en stor plym runt henne, då finns det inget att göra.. :cry:
:rofl: det där med att sitta på ryggen sdet har jag också gjort :D
Nu era står jag mest på en hink, borde ordna med en stabil pall tror jag....

Min gammeltant har också en mastodont man, mest svart också så det går inte att frisera bort på utsidan. För ett tag sen tog jag och testade att klippa bort lite av pälsen , det som är närmast där manen börjar, då såg manen helt plötsligt mycket längre ut....
Sen tog jag och kapade ner den rejält !!! det blev faktiskt bra mycket bättre av det. Inte så snyggt på nära håll kanske men på lite längre håll ser det bra ut :angel:

Fast jag har sett en arab med stubbman och det såg inte så tokigt ut, konstigt nog, för det låter fel i mina öron med :D

Sindy har också mest svart man så det blir helt hopplöst att klippa! Annars kunde man ju försökt sej på en snygg sorgkant iallafall, men jag har provat och det hjälper inte...
Din gammeltant är inte släkt med Furubäcks Seger eller? Har sett fler avkommor efter han som har såna fruktansvärta tjocka manar.

JennyK skrev:
Din gammeltant är inte släkt med Furubäcks Seger eller? Har sett fler avkommor efter han som har såna fruktansvärta tjocka manar.
Nepp, hon är e. Sindarve Tuff 57 u. Folda 1693 ue. Glimmer 49

Min nya häst är snäll nog att ha en tunn fin man med snällt rakt tagel :D Jätte skönt! Har fungerat bra med hennes man tills häromdagen, då gick klippningen åt h-e, hoppas jag får till det sen för den linje på manen som hon hade när jag köpte var verkligen bra.

Jag har klippt man sen jag var runt 10. Hade två fjordingar då men nu har jag bara en.
Jag försöker ha en vass sax annars är det väldigt jobbigt och då blir det inge bra. Sen börjar jag från manken och gör den väldigt kort där. Sen så klipper jag bara det vita på den sidan jag står och gör en båge så framme vid nacken så är det också kort. Så brukar jag ha "toppen" på bågen där kroppen börjar under halsen eller vad man ska säga bogspettsen liksom. Sen klipper jag resten.
Sen har jag en mindre sax som jag gör lite finjusteringar med. Det går för det mesta bra.. Börjar få in lite snitts nu i början tog det säkert 40-50 minuter men nu tar det 10-20 kanske.. Hoppas du har fått någon hjälp av detta.

Lina

Okej, men dom är släkt iallafall. Sindarve Tuff är min Sindys morfar!

Min connemara har stubb, därför hans man är rent ut sagt skitful annars.. :rofl:När han hade lång man var där ingen ordning på den,stod åt alla håll, o den är så tjock så det funkar inte att rycka den snygg.. han ser busigare ut o sen ser man musklerna i halsen bättre.. :d dessutom är han en skitgris av det värsta slaget..så jag e glad när jag slipper stå o pilla ur stora klumpar ur hans långa man..jag tycker man kan ha stubb på vilken häst man än vill..är en smaksak tycker jag!Men jag blir sur på folk som säjjer att det är bara ponnyryttare som väljer att klippa stubb, att det är smaklöst osv.. :mad: Fördomar som folk kan hålla för sig själv, men givetvis får man ha sin egna stil!;)smaken är som baken"

Haha, nu är jag visserligen för gammal för att vara ponnyryttare och har aldrig haft en ponny i mitt liv:D (räknas inte när jag var 4 och vi fick låna en :p) men jag skulle nog inte ta åt mej om någon tog min kuse för ponny. Jag gillar ponnyer, speciellt lite grövre coola saker :) Om de däremot sa att jag var en ponnyryttare tror jag bara de är ute och cyklar.

Ha ha, kom på en fånig sak, när jag köpte min första fjord hösten/vintern -92 var det... då var jag lite feg på att klippa själv medans min kusin blev eld och lågor och ville göra det. Kallt var det, hon hade stickade tumvantar på sig :angel:
Gissa hur dom vantarna mådde efteråt :o
Hur många gånger tror ni att jag har fått höra talas om dom vantarna?

Får heller aldrig tidd det när jag ska stubba min ponnys man... blit bara hackigt :smirk: och sen så lutar den åt höger...

ett litet tips:... Jag målade först bågen med svart kajal och klippte den efter den.då har man en liten mall till en snygg båge..

ett tips som kan få den svårklippta fjordmanen snygg!
ställ dig på ena sidan, vattenkamma manen. ta en vanlig kökssax, klipp sedan nedifrån och upp, hälften av manen, alltså bara på ena sidan.
sedan ställer du sig på andra sidan och tar bort det på den sidan, sedan är det bara att finputsa. Resultatet blir alltid bra, jämt och fint. Inte som när man försöker klippa hela manen samtidigt. vilket är helt värdelöst. Lycka till!:)

jag har börjat fundera på att klippa stubbman själv, på mammas häst dock så måste förstås övertyga henne först! :rofl:

Om ni tänker er att han ser ut som en blandning mellan frieser och islandshäst så kan ni nog se honom framför sig. Han är svart och har redan en ganska maffig och böjd hals. Tanken med att kapa manen är att den ska se ännu kraftigare ut och att man ska se musklerna på hans faktiskt väldigt snygga hals. (Håller som en annan här på lite med barock och AR så det förklarar ju en del! ^^)

Men nu är det så att han redan har ganska lång man, delad på båda sidor dessutom. När man klipper ståman då, kommer den inte bara lägga sig åt två håll då, som den är van vid? Löser man det eventuella problemet med att klippa den jätte kort i början och låta den växa uppåt sen? :P

Hej!
Åk till närmsta travbana som har butik, gå in och köp en riktig tagelsax som de brukar ha där. Stor, kraftig, med långa skänklar och avsedd för att klippa tagel.

Sedan åker du hem och övar...
ibland blir det bra, ibland inte lika fint...

Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Har haft tur och inte behövt använda förband och därmed Cellona på länge, men nu är det dags att fylla på stallapoteket. Men märket...
Svar
7
· Visningar
541
Senast: CarEr
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 511
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
784
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka