J

jooosan

hejsan..jag har en fjording hemma..o jag kan inte få stubbmanen jämn..nån som har ngt bra tips på hur man ska klippa för att få den jämn?! vore även kul med lite fjordis bilder(= :angel:

Sv: stubbman!

Hade en fjord förut, å det är träning, träning och åter träning som gäller! Ett tips, börja från manken å klibb uppåt annars kan det bli lite kort därnere och sen ska man ju klippa lite runt som ena halvan på ett hjul... då blir det snyggast!

ha en stor och vass sax attt klippa med, det är mitt bästa tips. jag har en gammal hederlig fårsax, det är det neda som funkar på min fjordings man som är så jättetjock. och att ha gottom tid på sig, när man är stressad kan det inte bli bra...

hej.. mitt råd är väl att öva.. och tänka på att försöka få en båge på de.. titta mkt på andra fjording å kolla hur dom är klippta..

Kanske inte mkt till hjälp men bilder kan du iaf få se..

Munin.jpg

Bild656.jpg

24

e de baar min dator som har ett eget liv.. eller funkar inte bilderna..
jaja här kommer nya..

Muninst.jpg

Muninhoppar.jpg

jagochmunin.jpg

Jag har också lite problem med mina två... den ena lägger sig manen på när den blir 4-5 cm så den måste jag klippa jättekort. Den andra har pyttelite man vid manken och massor upp mot öronen så den ser också lite kul ut. Ett bra råd som du redan fått är at börja vid manken, och klipp inte hela bredden på en gång, utan kanske bara det vita, så du får en bra båge på manen. Sedan klipper du resten efter den första linjen.

:love: Fin fjording! Den var så rund o go..

Hihi, jag funderar på att stubba manen på min varmblodsvalack till våren, vad tror ni om det? Jag vill att han ska se kompakt ut och man ska få ett intryck av att han har tjock hals vilket man inte får när manen ligger ivägen :p

Hur ska man stubba då? Jättekort så den garanterat står upp, eller lite längre så halsen ser tjockare ut? Finns det några nackdelar med stubbad man? Och tror ni det går med en varmblodstravare? :crazy:

min vb. travare har stubbman. han passar mkt bra i det. tyvärr har han rätt tunn man så den har svårt att stå upp, så den måste vara väääldigt kort för att den ska stå helt rakt upp.
nu är den kanske 5 cm och står rätt ok upp, men lutar ändel åt vänster, den sidan han alltid haft manen på (när han hade ryckt eller lång man gick det bara att ha den åt det hållet, den vägrade lägga sig åt höger. så manen är rätt inbiten på att ligga till vänster)
så stubbmanen hans är finare från vänster sida, men men den duger!

här är två gamla bilder från okt/nov, men ser i princip samma ut nu:
208362807DZaLZW_ph.jpg

"Jättekort så den garanterat står upp, eller lite längre så halsen ser tjockare ut?"
blir den för lång står den nog inte upp, men det beror ju på hur tjock manen är.

ser ingen nackdel, utom att den blir förstörd när min häst har halstäcket på sig :P

oftast måste man klippa jättekort för att de ska ställa sig.. men de blir ju fint sen.. :d
så här såg mitt varmblod ut stubbad

melvinsnygg.jpg

och så här me liggande man

Annamelvinsnygg.jpg

de är iofs svårt att jämföra.. men ja tycker de är finare stubbat.. :)

hejhej...jag skulle också vilja stubba manen på min häst just för att hon ska se lite grövre ut då hon är väldigt smäcker...men jag vet inte hur man gör, hon har jättetjock man så det lär inte bli något problem att få den att stå upp, men hur ska jag klippa???

// jessica

beauspirit skrev:
min vb. travare har stubbman. han passar mkt bra i det. tyvärr har han rätt tunn man så den har svårt att stå upp, så den måste vara väääldigt kort för att den ska stå helt rakt upp.
nu är den kanske 5 cm och står rätt ok upp, men lutar ändel åt vänster, den sidan han alltid haft manen på (när han hade ryckt eller lång man gick det bara att ha den åt det hållet, den vägrade lägga sig åt höger. så manen är rätt inbiten på att ligga till vänster)
så stubbmanen hans är finare från vänster sida, men men den duger!

här är två gamla bilder från okt/nov, men ser i princip samma ut nu:
208362807DZaLZW_ph.jpg

"Jättekort så den garanterat står upp, eller lite längre så halsen ser tjockare ut?"
blir den för lång står den nog inte upp, men det beror ju på hur tjock manen är.

ser ingen nackdel, utom att den blir förstörd när min häst har halstäcket på sig :P

Ok, vet inte vad ni anser vara tunn eller tjock man eftersom tjock man på ett varmblod kanske anses vara tunn av någon som har en fjording :D men den "nya" manen som börjar växa upp (en av anledningarna till att jag vill klippa den överhuvudtaget - det ser sjukt ut att ha manen i 3 olika etapper) är mycket tjockare än resten. Ungefär i stil med min pappas kallblodssto :angel:
Hehe, egentligen kanske jag inte BORDE stubba manen, då kanske man inte ser att han är ett vbl längre utan tror att han är ett kbl/ponny eftersom han har fått en massa vinterpäls, fläsk och muskler :banana: Har redan fått kommentarer om att han ser ut som en islänning och en nordis.
Tur att jag gillar grova hästar :p

Hjälp fy mig, jag är tok fördomsfull :o
och fast i gamla spår tydligen :o :o
Fjordingar ska ha stubb ja, men på andra, nä,
jag tyckte nog at travaren på bilden var mycket finare i lång man :love:

Till trådskaparen, så ja träning vass sax och på en del tcker jag att det har gått lättare att klippa bra när manen är blöt eller i alla fall fuktig och så drar man igenom den med en kam.
Fast det fungera ju inte på alla min gammeltant har på tok för tjock man för det.
Sen är det ju en fördel om hästen behagar att stå stilla vilket mina tycker är jätte tråkigt just vid manklippning, annars står dom snällt. :devil:

Hihi, det är ok att ha fördomar bara man inte tar ut det över andra :D

Kallblod tycker jag är fina i stubb. Men överlag tycker jag att hästarna får fin överhalslinje med stubbad man, halsen ser bredare ut och man inbillar sej att den är mer muskulös..
Jag är ju inne på Barock och då vill man ha häst med muskulös överhalslinje, och nu när hästen har vila så han inte får några muskler där kan man ju fuska lite ;) Om inte annat så DÖLJER manen inte de muskler som man förhoppningsvis kommer få..:p

Totola skrev:
Hihi, det är ok att ha fördomar bara man inte tar ut det över andra :D

Kallblod tycker jag är fina i stubb. Men överlag tycker jag att hästarna får fin överhalslinje med stubbad man, halsen ser bredare ut och man inbillar sej att den är mer muskulös..
Jag är ju inne på Barock och då vill man ha häst med muskulös överhalslinje, och nu när hästen har vila så han inte får några muskler där kan man ju fuska lite ;) Om inte annat så DÖLJER manen inte de muskler som man förhoppningsvis kommer få..:p
Nä ta ut det på andra det får man inte, fast jag tyckte ju faktiskt att vbl var jätte fin i lång man, så :)
Egentligen kan det ju till och med vara lite kul med fördomar, eller inte ksnake just fördomar som går ut över andra, men att sitta och fundera över det, både positiva och negativa. :idea:

(Inte riktat till trådskaparen utan till nån som kan svara)
Kan alla hästar ha ståndman? Finns det nån ras som inte får/ska ha det?

Real_Life skrev:
(Inte riktat till trådskaparen utan till nån som kan svara)
Kan alla hästar ha ståndman? Finns det nån ras som inte får/ska ha det?
Tänk dig en frieser med kort man :eek:

En Frieser i kort man? Jag skulle kunna tänka mej det, men inte om den haft jättelång man från början som man klipper av! Man får inte häda mot långa fina manar :p

Haha, hade mitt vbl haft lång, fin man skulle jag aldrig ens tänkt tanken att klippa den, möjligen trimma topparna. Men när jag fick hästen hade han klippt "halvblodsman" som var slitet upptill och på väg att växa ut. Då får man liksom välja om man ska spara ut det eller klippa kort igen. När jag tänker efter så känns det lite sund att inte kunna göra långa ardennerflätor och grejor :p

Liknande trådar

Hästvård Har haft tur och inte behövt använda förband och därmed Cellona på länge, men nu är det dags att fylla på stallapoteket. Men märket...
Svar
7
· Visningar
541
Senast: CarEr
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 511
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
784
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka