Centaur

Trådstartare
Hur är det nu egentligen... Enligt min sadelmakare så är Stubben ganska raka i bommen, isär dom med kilbossor... Provade en hoppsadel på min häst (en Siegfried tror jag?) och den låg helt okej, dock tyckte jag att den var lite för hård. Men har hört många andra som säger att Stubben är svängda? :confused:

Och vad har ni för erfarenhet av Stubbens dressyrsadlar, är dom verkligen så obekväma som jag fått för mig??

Jag har en hoppsadel (artus) som jag köpte just därför att
bommen var så pass svängd! Jag vet inte om det är likadant
med alla stubbens modeller men jag har hört att det är så..
I övrigt diggar jag stubben :banana:

Jag har precis köpt en Maestoso och den är ganska rak i bommen.
Den är absolut inte hård i sitsen, men den har väl någon typ av gel sits oxå har jag för mig.

Jag har en stübben tristan (dressyr mod lite äldre) och den ligger bra på min pålle som har rak rygg. Jag tycker om den men andra skulle säkert tycka att den är hård ;)

M.

En häst jag brukade rida hade en stubben siegfrid, det var den skönaste sadel jag ridit i :love:

Annars har jag inte mycket erfarenhet från detta märke...
/K

Jag har testat en begagnad Stübben Tristan. Den var iaf ganska rak i bommen. Passade inte min rumpa alls, den var hård att sitta i :(. Dessutom tycker jag att mellanrummet mellan bossorna var alldeles för smalt. Pållen tyckte likadant - vägrade stå still vid sadling/uppsittning. Men det är den enda stübben jag har testat, det kan ju ha varit ett "måndagsex"...

Jag har en Stubben Siegfried mot dressyr.. :bump:
Har alltid tyckt den är härlig att rida i men tyvärr passar den inte hästen längre så den måste säljas.

Det här svaret fick jag från Stübben när jag frågade om skillnaden mellan Siegfried MF(hopp) och Maestoson (dressyr)

"det är ingen skillnad på bommarna , däremot på bossorna , Maestoso har tunnare "närmare" fram och en kilbossa bak , så mitt råd är att du provar MF:n på din häst ordentligt före köp."

Om det säger något :)

Alla stübben jag varit med om har vart "timglasformade" i bommen. Stübben håller länge och har bra kvalité på lädret. Dom har dock inte följt med så bra i utvecklingen hurvuda dom skall passa hästen och ryttaren.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 247
Senast: Hermelin
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
1 187
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 040
Senast: Sasse
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 476
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv