Sv: Stübben-sitsar?
Så, nu har man köpt en Stübben Tristan DL!
Bomvidd 33,5/XW! Passade hingsten perfekt och var den absolut mest välsittande sadel vi lagt på 5-åringen. Tror den kommer att sitta helt perfekt på honom också när han musklat upp sin rygg lite mer (han är nämligen inte så mycket riden ännu). Det är möjligt att den ligger bra redan nu när han får upp ryggen under ridning. Vågade inte provrida honom i den innan jag hade köpt sadeln, eftersom han har en viss tendens att "explodera" lite ibland, och jag ville inte riskera sadeln, men provred i den på hingsten. Lite hård i sitsen, ja, men inte alltför illa och för övrigt var den väldigt välbalanserad och kändes stabil (min gamla har ju glidit lite i sidled ibland). Trodde inte jag skulle gilla så pass stora knästöd, men måste säga att de inte kändes så stora när man väl satt i sadeln (har väl kanske med den "anatomiska designen" att göra). Och framförallt hade den jättesmal midja!
T.o.m. smalare än min gamla.
Trodde väl aldrig att jag skulle köpa en Stübbensadel igen efter den hemska hoppsadeln, men blev verkligen positivt överraskad av den här! Har dessutom knappt fattat att jag nu äntligen kan lämna "sadel-letar-träsket" bakom mig.
Inte för gott visserligen eftersom halvblodet inte kommer att kunna ha den här sadeln, men han är ju mer normal i sin byggnad och har ett bra sadelläge så det borde inte innebära så stora problem (hoppas jag
).
Har dock lite nya funderingar... Denna sadeln har tre sadelgjordsstroppar, vilket jag inte är så bekant med. Den främre är väl en sk. pointstrap som ska kunna motverka att sadeln glider, antar jag? Min fråga är då hur det är tänkt att man ska använda den, vilken som är den huvudsakliga funktionen? Och finns det sadelgjordar med tre spännen, eller hur gör man med den stroppen som "blir över"? Vill helst inte kapa av den.
Och kan det tänkas att en Stübben-hoppsadel i samma storlek kan passa också? Har ju en Jacson Celine XXW som jag köpte och hade när jag red in 5-åringen (då en tanig 4-åring) och som jag fullkomligt
(mycket bra sadel till ett mycket bra pris tycker jag)! Men nu passar den inte honom alls bra längre, utan behöver en annan hoppsadel (eftersom det verkar som min "dressyrponny" verkligen gillar att hoppa och dessutom gör det väldigt bra). Vet dock att det skiljer en hel del mellan vissa märkens hopp- och dressyrmodeller, så min fråga är vad som gäller för Stübben. Någon som vet...?