Stubben sadlarna

blippi

Trådstartare
Hört mycket olika om dem. Vissa säger hårda, hala o flata att sitta i. Vissa är jättenöjda. Vad tycker ni som har hopp eller allround? Är det dom gamla modellerna som är hala i skinnet? Har läst något om att stubben bytte skinn någongång?

Sv: Stubben sadlarna

De gamla modellerna är hala men sitter man själv bra i dem så är det inte ett problem. Sadlar som är använda mycket har en tendens att bli något halare än en ny av samma modell på grund av att sitsen slits när man rider i dem.

Det är nog en smaksak och beror till största delen hur man är byggd i sin kropp. Jag ogillar starkt hårda sadlar, men jag tycker mycket om Stübbensadlar. De passar helt enkelt bra till min bakdel och jag sitter jättebra i dem. Då blir de inte hårda. Hala har jag aldrig upplevt dem. Nu har jag inte ridit i nya sadlar utan bara äldre.

Vad räknar ni som gamla? Hur många år ska de ha på nacken då? Är de nyare modellerna av stubben isf mjukare eller? Jag har något av en benig bakdel, så kanske den inte skulle trivas i en stubben då? :D Brukar stubben funka i allmänhet på ponnys eller går de bort direkt då för att de sägs vara smala?

Vad räknar ni som gamla? Hur många år ska de ha på nacken då? Är de nyare modellerna av stubben isf mjukare eller? Jag har något av en benig bakdel, så kanske den inte skulle trivas i en stubben då? :D Brukar stubben funka i allmänhet på ponnys eller går de bort direkt då för att de sägs vara smala?

Jag tänker på Stübbensadlar från 70 och 80-talet när jag pratar om gamla. Min beniga bakdel passar i dem och då känns de inte hårda, men det är ju inte säkert din beniga bak passar i dem för det. Du får helt enkelt prova. Passar inte koppen i sadeln så känns de nog hårda.

Jag trivs tex inte i westernsadlar för jag får så in i baljan ont i baken. Det är som att sitta på sten. Men när jag var på ett westernställe och red flera ggr via jobbet så skulle vi ut på en längre tur som avslutning. Jag hade med ett fårskinn för att inte få så ont och fick en häst som enligt ägaren hade den hårdaste sadeln i stallet. Jag behövde inte fårskinnet. Den sadeln är den enda westernsadel jag suttit i hittills som jag inte alls fått ont av. Den passade min bakdel och blev då bara skön.

Senast ändrad:

Ja nu tänker jag stubben som är max 10 år gammal. Undrar om de är annorlunda än de äldre vad gäller det... Aldrig suttit i någon (vad jag vet) Ska kika på sadlar imorn, får hoppas jag hittar någon beg. stubben & se :)

Jag har en Stubben allround från 2009 och den är ganska hård. Kan få lite känning i sittbenen om jag suttit ner och skrittat en längre tur men rider jag en timme i blandade gångarter så går det alldeles utmärkt.

Hört mycket olika om dem. Vissa säger hårda, hala o flata att sitta i. Vissa är jättenöjda. Vad tycker ni som har hopp eller allround? Är det dom gamla modellerna som är hala i skinnet? Har läst något om att stubben bytte skinn någongång?

Jag har ägt ett par Stubben MF.
Stor skillnad på de nya from -94.
De tycker jag är betydligt mjukare och skönare.
Bland de äldre är Romanus och Parzival mjukast.

Var & provsatt en subben edelwiess samt en artus idag. Visst var de lite hårda men absolut inte alls som jag hade trott! Blev positivt överraskad, satt bra :)

Vad är skillnaden på edelwiessen & artusen egentligen? Främst ur passform-på-hästen-synpunkt? Har tittat på stubbenhemsidan men står inte om det.

Jag har en nyare(5-6år) stubben. Den är väldigt bekvämt uppbyggd, alltså stöden och vinklarna om du fattar vad jag menar :). Dock så är den lite väl hård i sitsen för min smak (men är mycket bättre än de gamla som är 15-20år). Efter att ha ridit ett längre pass kan jag känna i sittbenen att det värker lite. Jag skulle inte rekomendera stubben till en ponny med "ponnyrygg" (typ bred/rund och liten manke), men om den är lite smalare över ryggen och har lite manke så funkar de nog bra till ponny också.

Är ett stort fan av Stübben Siegfried allround, har alltid varit. Har iofs bara erfarenhet av de gamla sadlarna där, 80-tal mao.
Fick med en till min första ponny och använde den även till nästa ponny och även första hästen ett tag, sålde den med andra ponnyn sen, som jag ångrade det.
Var i akut behov av en sadel nyligen och hittade en gammal brun Siegfried för 500 kr på Tradera, den passade hästen perfekt och jag är kär igen. Väntar i och för sig på en dressyrsadel jag beställt och då blir Siegfried nog inte använd så mkt av mig dock av medryttaren.

Hade en nyare (-99) Siegfried CS också gillades inte lika mycket.

Har aldrig upplevt Stübben som hårda eller hala sadlar men som någon skrev det är kanske hur man är formad också.
Skrittar man ut en lång runda upplever jag alla sadlar som hårda.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 299
Senast: Edla
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 292
Senast: escodobe
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 959
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då... 2
Svar
23
· Visningar
5 993
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka