STS:s rapport om skolösa hästar!!!

ghost

Trådstartare
Är det någon som vet vad den rör sig om??? Jag råkade få syn få att det skulle avhandlas på STC:s styrelsemöte häromdagen.

Jag blev lite nyfiken då jag från ett försäkringsombud hört att hovbensfrakturer har ökat bland travhästar och att han hade en teori in att det har med barfota-tävlandet att göra.

Någon som vet???

/// ghost

Varför skulle det ha med barfotatävlandet att göra? Hade han någon teori om det?

Nu ser jag vad ordblind jag blev i rubriken... :o STC ska det givetvis vara...

Ombudet frågade mig om min häst brukade tävla barfota när jag frågade hur försäkringen funkade vid frakturer. Han sa att han brukade fråga det eftersom han sett en markant ökning av hovbensfrakturer på travhästar de senaste åren och själv hade en teori om att det kanske kunde vara så. Alltså kan man säga att han samlade ett statistiskt underlag antar jag?

Min donna har tävlat barfota fram en gång så jag förmodar att det inte har med det att göra i hennes fall.

Men när jag såg att det skulle finns en rapport om skolösa hästar blev jag givetvis nyfiken på vad den innehåller.

/// ghost

Jag tror att rapporten handlar om hur spelarna ska på information om hästen tävlar/ har tävlat med eller utan skor.

det handlar om det "solros"skrev om hur spelarna skall få reda på när/om hästarna skall tävla barfota eller ej.

Läste följande på travsport.se

Info om skolösa hästar i travprogram!
040416 kl 08.57

STC har beslutat att införa information om skolösa hästar i travprogrammen. Informationen gäller historiken, alltså hur hästarna tävlat i tidigare starter: med skor, fram/bak eller utan skor.
Detta kräver en utveckling av sportdatasystemet, nytt programformat med något bredare program och ny rutin på banorna där information om hur hästarna tävlat inhämtas och förs in på resultatlista.

STC kommer att omgående utarbeta nya rutiner i samarbete med region 3 (Bollnäs, Gävle, Romme och Rättvik). Informationen kommer att införas i hela landet från och med den 1 oktober 2004.

Avseende information om balansering inför tävlingar, gäller fortfarande att tränare/körsven har rätt att ändra i balans fram till defilering av loppet. STC kommer dock tillsammans med ATG och banor se över möjligheten att ta fram information i ett så sent skede som möjligt och sprida denna dels på banan, dels via Internet.

Liknande trådar

Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 738
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 394
Kropp & Själ Nu behöver jag bukehjälp, eftersom jag inte vet hur sjutton vi ska gå vidare med saker och ting. I min släkt finns en person som är...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 023
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jag hade behövt lite idéer så jag vet vad jag ska föreslå när jag åker på återbesök igen nästa vecka. Har en häst som voltade i hagen...
Svar
14
· Visningar
2 238
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama