Hallucinationer.

Ok, då krävde de remiss (vilket inte var fallet i mitt gamla landsting). Kräver även de andra minnesmottagningarna som den på Sabbatsberg eller i Bromma remiss?

Om du behöver bråka med VC så diskutera om det går att "tillgodoräkna" den skallröntgen och de blodprov som gjorts, då behövs bara ett MMSE (vilket är vad de beskriver) för remiss vilket går ganska fort att göra.

Om absolut INGET annat hjälper så kan ett alternativ vara att ta med din anhöriga när den är jätteförvirrad och åka till akuten/akutpsyk. Ganska många kommer in den vägen i utredning.
Det verkar som om den minnesmottagning som är aktuell för personen (är visst uppdelat efter kommun i Sthlm) kräver remiss iaf. Men tack för tipset om att räkna med de kontroller som redan gjorts! De är så nya att de borde ses som aktuella fortfarande kan jag tycka, framförallt med tanke på att ingenting förändrats märkbart efter att de gjordes.

Hur hittar man akutpsyk? Genom att åka till "vanliga" akuten på sjukhuset eller genom att åka till något speciellt ställe?

Det knepiga med de är "utbrotten" är att de kan vara så tillfälliga, det slår om FORT åt alla håll och personen kan ena sekunden tro att det sitter en katt på en kartong för att en minut senare säga "jamen, det är klart att det är en plastpåse där! Det vet jag ju!".

Likadant så verkar hen förstå att det är hallucinationer det rör sig om i många av fallen. Flera gånger har jag fått höra "Ja, jag tyckte att jag såg en person som satt i sängen, men det är väl bara mitt täcke som ligger lite konstigt där". Och det är ju de tillfällena han nämnt vid det fåtal tillfällen som något kommit på tal i samtalen med vårdpersonal (hemtjänsten undantaget, den personen är ju där för mycket för att han ska kunna maskera något). :banghead:

@Red_Chili finns det möjlighet att ta med någon ur hemtjänsten också (med lite skin på näsan) utöver dig till både VC och senare till minnesmottagningen?

Har personen någon egen insikt alls?

Precis som @vallhund skrev så finns det akutpsyk på St Göran. En vanlig akut skulle kunna funka också om de släpper vidare till geriatriken, det hände många gånger på mitt förra jobb men de hade längre konfusioner.

Om absolut INGET annat hjälper så kan ett alternativ vara att ta med din anhöriga när den är jätteförvirrad och åka till akuten/akutpsyk. Ganska många kommer in den vägen i utredning.
Skriver under på detta. Vi har fått in personer som gått den vägen, via akutpsykiatrin. De har slutligen hamnat på demensavdelning hos oss, trots att minnesutredning och MR inte visat några tecken på demens. Då har de haft vanföreställningar, stora problem med minnet och ej kunnat sköta sin egen hygien t.ex. dvs att de kan inte bo hemma och de kan inte bo på en vanlig avdelning på äldreboende heller.

Skriver under på detta. Vi har fått in personer som gått den vägen, via akutpsykiatrin. De har slutligen hamnat på demensavdelning hos oss, trots att minnesutredning och MR inte visat några tecken på demens. Då har de haft vanföreställningar, stora problem med minnet och ej kunnat sköta sin egen hygien t.ex. dvs att de kan inte bo hemma och de kan inte bo på en vanlig avdelning på äldreboende heller.
Fördelen med Stockholm är att det också finns "vanliga" äldreboenden med en psykogeriatrisk inriktning. Dessutom så är de lite mer atypska demenserna (om det är en sån vi pratar om här) ganska svårdiagnosticerade och det kan ibland gå ganska fort.

@Red_Chili finns det möjlighet att ta med någon ur hemtjänsten också (med lite skin på näsan) utöver dig till både VC och senare till minnesmottagningen?

Har personen någon egen insikt alls?

Precis som @vallhund skrev så finns det akutpsyk på St Göran. En vanlig akut skulle kunna funka också om de släpper vidare till geriatriken, det hände många gånger på mitt förra jobb men de hade längre konfusioner.

Det går garanterat! Jag vet att hon från hemtjänsten (det är samma som kommer varje gång) var med vid senaste besöket, det som blev så tokigt. Då var hon dock dåligt förberedd så det hjälpte inte jättemycket. Hon lär dock vara väldigt bra att ha med nästa gång.

När vi pratar så har personen väldigt klart för sig att det inte fungerar. Det pratas om att flytta, personen tvekade inte att ställa sig i kö till äldreboende tidigare och säger ofta att allt är jobbigt, att hjärnan hittar på egna saker och att det inte går att lita på sig själv längre.

Det svåra är att ta emot hjälp från vårdpersonal, hen verkar tänka att det blir värre eller att någon ska jävlas eller att det ska bli felbehandlingar kring allt. Extrem läkarskräck och allmän vårdpersonalsskräck. Första hemtjänstpersonen blev utslängd med buller och brak eftersom hon "pratade på fel sätt". Samtidigt ansåg personen att personalen på sjukhuset var trevlig, lät dem hjälpa till med all möjlig vård även om det kändes jobbigt osv.

Det går garanterat! Jag vet att hon från hemtjänsten (det är samma som kommer varje gång) var med vid senaste besöket, det som blev så tokigt. Då var hon dock dåligt förberedd så det hjälpte inte jättemycket. Hon lär dock vara väldigt bra att ha med nästa gång.

När vi pratar så har personen väldigt klart för sig att det inte fungerar. Det pratas om att flytta, personen tvekade inte att ställa sig i kö till äldreboende tidigare och säger ofta att allt är jobbigt, att hjärnan hittar på egna saker och att det inte går att lita på sig själv längre.

Det svåra är att ta emot hjälp från vårdpersonal, hen verkar tänka att det blir värre eller att någon ska jävlas eller att det ska bli felbehandlingar kring allt. Extrem läkarskräck och allmän vårdpersonalsskräck. Första hemtjänstpersonen blev utslängd med buller och brak eftersom hon "pratade på fel sätt". Samtidigt ansåg personen att personalen på sjukhuset var trevlig, lät dem hjälpa till med all möjlig vård även om det kändes jobbigt osv.

Insikt är bra, då blir allting enklare. Om rädslan runt vården är ny så bör den även tas upp som ett eventuellt symptom. Hoppas att det går bra med kontakten imorgon.

Fortsätt stå på dig för att personen ska få hjälp. När pappa började bete sig underligt vitades det bort både av vården och buke (gjorde anonymt nick) - vi stod på oss och till sist gjordes en mr och en gigantisk och mycket aggressiv hjärntumör upptäcktes.
Nu menar jag inte att det är så illa för er, men ibland kan man behöva stånga sig blodig för att vården ska ta en på allvar.
Det tråkiga i kråksången är att man måste vara frisk för att vara sjuk .Mår man skit och inte orkar prata för sig själv blir man utan hjälp och man blir bortviftad med att det är inget allvarligt och ta en alvedon och kom tillbaka om tre fyra dagar om det inte hjälper

Det tråkiga i kråksången är att man måste vara frisk för att vara sjuk .Mår man skit och inte orkar prata för sig själv blir man utan hjälp och man blir bortviftad med att det är inget allvarligt och ta en alvedon och kom tillbaka om tre fyra dagar om det inte hjälper
I vårt fall satt tumören till på pappa så han inte märkte nåt själv, men vi närmaste märkte. Han kunde svara på alla frågor osv i vården, framförallt då han själv jobbat hela sitt liv inom vården, så de trodde typ begynnande demens och mamma fick kämpa sig gul och blå för att de skulle göra MR.

Det knepiga med de är "utbrotten" är att de kan vara så tillfälliga, det slår om FORT åt alla håll och personen kan ena sekunden tro att det sitter en katt på en kartong för att en minut senare säga "jamen, det är klart att det är en plastpåse där! Det vet jag ju

Jag kan inte mycket om sånt här...Men min första tanke var om det går att spela in när personen börjar "yra"?
Och/eller försöka anteckna tid, datum, plats och vad personen sagt och gjort.

Även om läkaren då säger att hen aldrig sett personen hallinucera eller att alla värden är bra och personen är frisk så har ni iaf något att visa upp?
Har ni anteckningar så kan ni kanske även hitta någon typ av mönster, se om det något blir bättre eller sämre.

Jag kan inte mycket om sånt här...Men min första tanke var om det går att spela in när personen börjar "yra"?
Och/eller försöka anteckna tid, datum, plats och vad personen sagt och gjort.

Även om läkaren då säger att hen aldrig sett personen hallinucera eller att alla värden är bra och personen är frisk så har ni iaf något att visa upp?
Har ni anteckningar så kan ni kanske även hitta någon typ av mönster, se om det något blir bättre eller sämre.
Det kan vara värt att försöka med. Ska klura lite på hur bara...

Idag berättar min granne att en bekant ca 70 år har precis samma problem. Hittas inga fel på personen som fått problemen efter en stressig tid av ombyggnationer . Nu ska hjärnan scannas /röntgas då barnen har stora problem med mamman. Bytt lägenhet då de trodde att hallucinationerna härrörde från från den, men samma hände i nya lgh.

Om du inte får någon hjälp via VC kan du prata med sköterskan på hemsjukvården, de brukar ha ett demens-team att tillgå. Och h*n vet även vart du ska vända dig. Hade även bett h*n om att ta ett urinprov som en första åtgärd.

Psykiatriska mobilteamet?

antagligen inte, beroende på lokal sjukvårdsorganisation.
Jag håller med @em-pirre om att man måste misstänka kognitiv svikt med psykotiska drag.
Det kan säkert finnas landsting där det finns ett mobilt psykiatriskt team som tar sig an äldre människor utan tidigare psykiatrisk problematik och utan tidigare kontakter med psykiatrin, men jag tror inte det är så vanligt.

Att kontakta egna vårdcentralen och fråga efter minnes-utredning borde vara rätt väg.
Lite märkligt om man på vårdcentralen inte vill nappa på den kroken.
Om det nu inte är så att man lagt fokus så kraftigt på hallucinationerna att vårdcentralen uppfattat det som en primär psykos. I så fall är det ändå märkligt om man inte vill göra en primär bedömning och vid behov remittera till psykiatrin.

antagligen inte, beroende på lokal sjukvårdsorganisation.
Jag håller med @em-pirre om att man måste misstänka kognitiv svikt med psykotiska drag.
Det kan säkert finnas landsting där det finns ett mobilt psykiatriskt team som tar sig an äldre människor utan tidigare psykiatrisk problematik och utan tidigare kontakter med psykiatrin, men jag tror inte det är så vanligt.

Att kontakta egna vårdcentralen och fråga efter minnes-utredning borde vara rätt väg.
Lite märkligt om man på vårdcentralen inte vill nappa på den kroken.
Om det nu inte är så att man lagt fokus så kraftigt på hallucinationerna att vårdcentralen uppfattat det som en primär psykos. I så fall är det ändå märkligt om man inte vill göra en primär bedömning och vid behov remittera till psykiatrin.
I Stockholms län, där TS bor, finns det det, de hade redan varit på VC.

I Stockholms län, där TS bor, finns det det, de hade redan varit på VC.

Jo, såg att man försökt på egna VC.
Dock verkar det ha varit missförstånd gällande orsaken till det besöket. Läkaren verkar ha uppfattat det som rutinmässigt diabetesbesök och fokuserat på det, TS (och den det gäller?) verkar ha uppfattat att det handlade om en uppföljning efter sjukhusvård.
Och inte möttes de två...
och jag har nog uttryckt mig otydligt: jag avsåg att vara tydligt kritisk mot hemmaVC som inte verkade nappa på önskan om bedömning gällande hallucinationerna (skrev märkligt OM men menade märkligt ATT).
Inte lätt att förstå vad jag menade när jag väljer att uttrycka mig luddigt.

Jo, såg att man försökt på egna VC.
Dock verkar det ha varit missförstånd gällande orsaken till det besöket. Läkaren verkar ha uppfattat det som rutinmässigt diabetesbesök och fokuserat på det, TS (och den det gäller?) verkar ha uppfattat att det handlade om en uppföljning efter sjukhusvård.
Och inte möttes de två...
och jag har nog uttryckt mig otydligt: jag avsåg att vara tydligt kritisk mot hemmaVC som inte verkade nappa på önskan om bedömning gällande hallucinationerna (skrev märkligt OM men menade märkligt ATT).
Inte lätt att förstå vad jag menade när jag väljer att uttrycka mig luddigt.
Nu har ju TS pratat med VC igen så förhoppningsvis har bollen kommit i rullning.

Nu har vi varit på VC och gjort en minnesutredning... Med tanke på att personen lyckats glömma varför vi ens skulle dit, så tja, det var bra att den blev gjord.

Det känns utan tvekan som om det här kan vara början på något som går i rätt riktning, men herregud vad tungt det är att höra hur personen får uppgifter som borde vara enkla att utföra och se hur hen verkligen inte klarar av att lösa dem :(

Nu ska jag äta glass och hoppas att det går snabbt att få remiss till nästa del av undersökningen.

Nu har vi varit på VC och gjort en minnesutredning... Med tanke på att personen lyckats glömma varför vi ens skulle dit, så tja, det var bra att den blev gjord.

Det känns utan tvekan som om det här kan vara början på något som går i rätt riktning, men herregud vad tungt det är att höra hur personen får uppgifter som borde vara enkla att utföra och se hur hen verkligen inte klarar av att lösa dem :(

Nu ska jag äta glass och hoppas att det går snabbt att få remiss till nästa del av undersökningen.
Trist resultat men skönt att den blev gjord. Det kan ta tid med remisser men jag tycker att det här borde vara ett hyfsat prioriterat ärende, det borde även kunna vara möjligt att få utökade insatser från hemtjänsten beroende med tanke på det försämrade läget. Ta hand om dig. Njut av glassen och hundarna

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
15 028
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 110
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb 1. Min chef verkar inte kunna skriva ett arbetsgivarintyg, tim-antalet ser inte ut att stämma. På två av månaderna ser det ut att vara...
Svar
0
· Visningar
679
Senast: emma74
·
Skola & Jobb Idag insåg jag att det här inte är hållbart längre. Jag gillar mitt jobb, mina kollegor och är duktig på det jag gör. Tyvärr finns det...
Svar
15
· Visningar
2 045
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama