Red_Chili
Trådstartare
Det verkar som om den minnesmottagning som är aktuell för personen (är visst uppdelat efter kommun i Sthlm) kräver remiss iaf. Men tack för tipset om att räkna med de kontroller som redan gjorts! De är så nya att de borde ses som aktuella fortfarande kan jag tycka, framförallt med tanke på att ingenting förändrats märkbart efter att de gjordes.Ok, då krävde de remiss (vilket inte var fallet i mitt gamla landsting). Kräver även de andra minnesmottagningarna som den på Sabbatsberg eller i Bromma remiss?
Om du behöver bråka med VC så diskutera om det går att "tillgodoräkna" den skallröntgen och de blodprov som gjorts, då behövs bara ett MMSE (vilket är vad de beskriver) för remiss vilket går ganska fort att göra.
Om absolut INGET annat hjälper så kan ett alternativ vara att ta med din anhöriga när den är jätteförvirrad och åka till akuten/akutpsyk. Ganska många kommer in den vägen i utredning.
Hur hittar man akutpsyk? Genom att åka till "vanliga" akuten på sjukhuset eller genom att åka till något speciellt ställe?
Det knepiga med de är "utbrotten" är att de kan vara så tillfälliga, det slår om FORT åt alla håll och personen kan ena sekunden tro att det sitter en katt på en kartong för att en minut senare säga "jamen, det är klart att det är en plastpåse där! Det vet jag ju!".
Likadant så verkar hen förstå att det är hallucinationer det rör sig om i många av fallen. Flera gånger har jag fått höra "Ja, jag tyckte att jag såg en person som satt i sängen, men det är väl bara mitt täcke som ligger lite konstigt där". Och det är ju de tillfällena han nämnt vid det fåtal tillfällen som något kommit på tal i samtalen med vårdpersonal (hemtjänsten undantaget, den personen är ju där för mycket för att han ska kunna maskera något).