Struvitkristaller!

lillebill

Trådstartare
Jag sitter i en lite tråkig sits just nu och är väldigt rådvill.

Min vovve ,JRT, som är 9 år blev dålig runt midsommar då han fick en inflammation i halsen och därför fick göra ett besök hos veterinären. Blod och urinprover togs och då upptäcker dom att han har massor av struvitkristaller i urinen. Hans PH var uppe i 8.0 och det är väldigt högt,det förstår till och med jag. Ingen UV konstaterades och han har inte heller haft några problem alls med att kissa.

Han fick vid besöket Rimadyl & Bimoxyl via injektion och fick tabletter att äta i 10 dagar. Redan efter 4 dagar var han som vanligt igen och nu väntar snart återbesök med urinprov för att se om kristallerna är borta.
Jag har själv kollat hans PH och det är nu nere på 7.0 och min största fasa är nu att behöva byta foder.
Han är allergisk och har ätit RC`s Hypoallergenic i många år men så rasade hans mage för 2 år sedan och vi fick då rådet att försöka hitta ett foder som fungerade. Vi bytte till Eukanubas DailyCare Sterilized och han har aldrig mått så bra som han gör nu.
Jag måste väl börja titta på annat foder om jag ställs inför ett byte men jag vet inte riktigt vad jag ska titta efter. Hans allergiutredning slutfördes aldrig helt eftersom han mått så bra på dessa foder men vad vi vet till 100% är att potatis inte är att tänka på.
Någon som har tips eller råd om vad man ska tänka speciellt på vid förhöjd PH?

Det finns ju speciella urinstensfoder, som löser upp och förhindrar bildningen av struvitkristaller. RC Urinary tex. Men om hns pH är bättre nu så kanske även kristallerna är borta och så behöver ni inte byta foder.

Om jag förstått det hela rätt så är det mycket lättare att hålla ordning på struvitkristaller om man ger rå mat istället för torrfoder. Kan vara värt att kolla upp.

Liknande trådar

Hundhälsa Min flat som blir nio nu i början av hösten, har de senaste månaderna inte varit sig lik. Dragit sig undan lite, varit lite "deppig" och...
Svar
14
· Visningar
2 250
Senast: Ravishing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka