Struppipning samt kronisk infektion?

nexxa

Trådstartare
I juli fick jag hem min 4 åria travhingst som inte kunde gå på banan mer då han lungblött i våras, ingen hade kollat upp detta och jag märkte när han kom hem till mig att han var tungandad. Först trodde vi det berodde på de stora ytorna han fick springa på - att han hade dålig kondis då han gått i en liten ruta och inte gjort något mer än gå fram och tillbaka till boxen och nu gick han på ett par hektar och lekte med sina nya kompisar, efter en tid tyckte jag det borde varit bättre med tanke på omständigheterna så jag åkte iväg med honom till klinik

Man lyssnad på honom och han hade jobbigare att andas på vänster sida, sedan gjordes även endoskopi som visade struppipning och fullt av tjockt slem :( blodprov + prov i "näsan" togs och de röda blodkropparna var något låga i värde, efter en vecka fick jag svar på det andra provet som påvisade en infektion (jag varken kan uttala eller stava till) och just min häst var resistent mot alla pencillinsorter mot detta utom 1! Han fick pencillin modell rejälti 4 dagar direkt in i blodet och han gick undertiden också på slemlösande totalt 14 dagar, men ingen förändring har skett!

Nu börjar vi tro att det är kroniskt och jag ska hämta ut ytterligare en rejäl laddning slemlösande (han har fått både morgon och kväll) och veterinären tror vi ska reda ut detta...:crazy:

Efter denna omgång slemlösande hoppas vi alltså på resultat om inte måste vi titta på det igen..risken är dock att inget händer nu heller!

Ville mest skriva av mig och höra om någon varit utsatt för samma? Finns det hopp? Givetvis - som ni läste - har vi ständig kontakt med veterinären.

Tack på förhand

Sv: Struppipning samt kronisk infektion?

Så trist :(

Har ingen större erfarenhet att sånt här, antar att han går ute så mycket som möjligt, det borde ju underlätta för honom att läka.
Tyvärr kan sånt här ge skador som blir kvar delvis, iaf på människa. Min läkare sa att efter en lunginflammation så blir lungorna i framtiden svagare och mer mottagliga för annat trassel. Stämmer på mig iaf.

Mitt tips är att ha honom ute, gärna på lösdrift, medan han läker. Det finns också en hel del naturmedicin och homeopatmedel som hjälpt en del. Rådgör med veterinär först såklart, innan du börjar behandla med sånt samtidigt som han får veterinärens grejer. Men om veterinären ger upp, ge en duktig homeopat en chans också innan ni ger upp helt.

Håller tummarna att hästen snart blir frisk!

Sv: Struppipning samt kronisk infektion?

Tack för ditt svar ! :bow:

Han går ute i största möjliga mån men jag är väldigt försiktig med att han ska utsättas för "dåligt väder" i och med infektionen - är rädd att han får en förkylning mitt i allt. Det är en svår balansgång! Han har också en del problem med ryggen så han får inte heller bli kall (täcke på alltid) Han har gått på lakritsrot ett tag, äter hösilage, står i luftigt och friskt stall.

Jag hoppas också det går vägen, min veterinär är inte den som ger upp, snarare tvärtom, hon envisas i motvind tills jag får sätta stopp nästan :p

Liknande trådar

V
Hästvård Mardrömsproblemet Luftvägsbesvär har blivit min nya rynka i pannan. Vad har ni för erfarenheter av behandlingar? Mitt 17-åriga...
2
Svar
27
· Visningar
3 853
Senast: veronican
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar