Struppipning -operera eller inte?

B

Blossom4ever

Hej!

Jag har en 3-årig valack som jag har fått diagnosen struppipning på. Eftersom det inte finns någon samlad information/erfarenhet att tillgå hos varken veterinärer eller någon annanstans ber jag er, som läser detta, att dela med er av era erfarenheter.

Jag vill bara ha svar från er som har personliga erfarenheter av antingen egna eller andras hästar med liknande problem. Övriga svar, där bara behov finns att få uttrycka sin åsikt i ämnet, ber jag att få slippa, då de inte kan utgöra någon grund för mitt eget beslutsfattande.

Detta är olika fakta som jag lyckats samla ihop både härifrån Buke samt från annat håll:

Olika operationstekniker:

1.) Skära bort en del av det förlamade arybrosket (arybrosk = stämband)

2.) Nita/sy upp arybrosket till halvöppet läge

3.) Ta ur vätska ur slemsäcken som ligger framför arybrosket

4.) Operera en fast eller elastisk protes som med hjälp av det andra arybrosket kan öppnas och slutas

Komplikationer som kan tillstöta:

1.) Störtblödning under operation

2.) Svalget svullnar så att hästen kvävs vid uppvaknandet

3.) Nervskador som gör att hästen får problem att svälja

4.) Öppningen blir för stor så att foder åker ner i luftstrupen

5.) Stygn som håller upp arybrosket kan lossna och en re-operation kan vara svår p.g.a. ärrbildning

Inklassning av svårighetsgrad:

Klass 1 = normala arybrosk
Klass 2 = någon avvikelse men fortfarande inom normala gränser
Klass 3 = avvikelser från det normala
Klass 4 = stora/större avvikelser från det normala

Jag "har hört att:"

- hästar får värre problem med struppipningen när de blir äldre

- hästar får värre problem vid samlande arbete samt vid galopparbete

- arbete som dressyrhäst kan fungera trots struppipning, men hur högt upp i klasserna kommer de? Och har de klass 4 i struppipning eller har de en lindrigare variant???

Nu till min kärnfråga:

Min häst har klassificerats som 4. Dvs hans vänstra arybrosk är helt förlamat och rör sig inte alls. Utöver detta problem anses han ha lite för stora veck i näsan, vilket också kan bidra till försvårande vid andning. Han är också överkänslig för damm.

Jag behöver hälp med att ta ställning till hur jag ska fatta beslut;

Å ena sidan är hästen bara 3 år och har ännu inte pressats i ridningen. Alltså vet jag inte om hans 4:a påverkar honom negativt i arbete. Han lät mycket vid det arbete som han utförde i våras innan betet (väl förberedd inför samt genomförde 3-års testet). Han låter även mycket vid springlek i hagen. Jag upplever det som att han låter mer vid varm väderlek.

Å andra sidan dröjer det några år innan jag kommit så långt i utbildningen med honom att jag börjar med samlande arbete. Det är antagligen i den högre formen samt vid mer krävande galopparbete som jag kommer att märka om han påverkas av sin defekt.

Ska jag ta riskerna som föreligger vid en operation redan nu i ett försök till förebyggande åtgärd eller ska jag eventuellt "kasta bort" några år på att utbilda en häst som i alla fall inte kan komma längre än till max MSV dressyr? Att hålla honom kostar mig ca 4000 kr/mån plus kostnad för både hovslagare samt träningar/tävlingar mm mm. Det blir väldigt dyrt samt känns mycket omotiverande att försöka satsa på en häst som kanske i längden inte håller för uppgiften. Han har ju fått sämsta inklassningen, dvs klass 4.

Hur stor chans har han att klara uppgiften (MSV eller högre i dressyr) oopererad?
Hur stor är risken för en misslyckad operation?
Hur stor är risken för att eventuella stygn lossnar och vi är tillbaka på ruta ett igen?

Vad hade era hästar för klass på struppipningen?
Hur mycket har de klarat att prestera med/utan operation?
Hur har det gått för dem efter operation?
Vilken operationsmetod använde ni?

Väldigt tacksam för er hjälp och svar i denna svåra, och för mig, komplicerade fråga.
 
Sv: Struppipning -operera eller inte?

Hej!

Nu är det några år sen du postade detta - vore väldigt intressant att höra hur det har gått då jag precis har op. min 7-åriga vallack. Han hade grad fyra, de häftade fast stämbandet och jag har inte hämtat hem honom från kliniken än så jag vet inte mer, men skulle gärna höra dina erfarenheter. De sa till mig att han skulle kunna bli helt bra - men kanske inte OS-nivå, och det hade vi ju inte siktat på i alla fall :D

/Heléne
 
Sv: Struppipning -operera eller inte?

Hej jag har oxå en häst som har en 4 grad truppipning jag har tänkt operera honom nu i höst ,,vore kul och veta hur det gått för er =)
 
Sv: Struppipning -operera eller inte?

Operationen gick bra, var väldigt jobbigt efteråt då det inte var så lätt att hålla min häst från att gnägga/vara lugn, men sen var det inga problem :) Nu orkar han helt plötsligt mycket mycket mer - jag är supernöjd! Jag har dock fortfarande tagit det lugnt med honom, men nu kan jag rida en timme normalt utan problem!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 927
Senast: Twirro
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 649
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 345
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
13 809
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp