"Struppipare"

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Garagefynd
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 7 184
G

Garagefynd

Jag åkte till kliniken för att undersöka mitt 7-åriga sto som har börjatlåta så himla mycket när hon anstränger sig.
Det låter liksom tungt och stävt när hon andas, det låter väldigt jobbigt så jag ville därför se vad det var.

Vi kollade med en sån här slang som tar in genom näsan och som sedan visar på en liten skärm hur det ser ut inne i luftvägarna.

Det visade sig att hon var en så kallad struppipare, vilket jag inte riktigt kan förklara i text på ett bra sätt vad det är. Men helt förkortat och enkelt innebär det att nerver har bedövats och att utrymmet för andning minskas. (nu blev ni säkert mer förvirrade ändå, förlåt)
Vi måste operera.

Men jag undrar om någon har erfarenhet av det här? Hur gick det med såret efteråt?
Man lämnar det tydligen öppet, för att läka av sig självt eftersom svaljet i alla fall innehåller så mycket bakterier.
Jag tycker det låter så äskigt och skulle bli väldigt glad om någon som har erfarenhet av det är ville dela med sig av den!! =)

Sv: "Struppipare"

Jag opererade min valack för snart 5 år sedan.
Han hade förlamningen på en sida, och den syddes upp, det är stämbanden som hänger ner och stoppar luftvägen i strupen har jag för mig.
Han syddes igen i op såret.

Konvalecensen efteråt är jobbig så till vidaatt de inte får bli upphetsade eller ansträngda.

Men man kanske har ändrat op sätt nu.

Det finns ju något som heter mjuk gom också, och den op är lite lättare och inte lika kompl konv.

På min häst lyckades op bra, men det släppte lite senare till viss del.

Han är nu känslig och kan bli tungandad som nu, ex när det är hög luftighet. Han kan även blir tungandad vid stressade situationer. Om det är ett minne från då han inte syresatte sig tillräckligt eller något annat är svårt att säga.

Däremot tycker jag det var värt att op.

Jag opererade en för några år sen. På honom klipptes den förlamade delen helt enkelt bort. Veterinären rekommenderade det istället för att sy eller nita upp den delen. Då finns ju alltid risken att det senare i livet släpper.
Jag tror han stod på MK i ett par dygn, kanske nåt mer, innan jag tog hem honom.
Han hade två öppna hål. Ett i strupen, och ett längre ner på halsen. Det rann ut både det ena och det andra, och det var riktigt kusligt när han gnäggade, efter som det pös och bubblade överallt.;)

Dock läkte allt ihop snyggt och prydligt. Han kan i stressade situationer börja låta i andningen. Dock verkar det inte bekomma honom i det vanliga arbetet.
Han går nu som distanshäst, och är riktigt lovande. Seger på 80 km.

Det problem han har nu efteråt är att en viss mängd av det vatten han dricker rinner ut genom näsan.:eek: Fast det är kanske inte ett problem egentligen.

Precis så låter vår ena ponny. Hon låter ständigt som om hon flåsar och har dålig kondis, även av att skritta:(
Går en sådan utredning under veterinärdelen på försäkringen?

Just nu går hon med föl och lider inte av det men vi måste kolla upp detta när vi sätter igång henne.

Min häst undersöktes i halsen först på en vanlig ATG-klinik. Där misstänkte de struppipning, men menade på att han måste kollas när han springer på rullband för att veta hur det såg ut.
Då körde vi honom till MK, där de inte alls behövde ha upp honom på rullbandet.
När de hade honom i en tvångsspilta och stoppat ner kameran i halsen så gav de honom nån medicin, som gjorde att han flåsade som attans i nån halv minut. Då syntes det tydligt att arybrosket hängde och dinglade.

Jag hade inte nån försäkring som täckte, tror jag betalade runt 20.000 allt som allt.

CK och Mimus

Vi ska inte sy upp den förlamade delen utan vet. tyckte det var bättre att ta ut vätskan ur slemsäcken som är framför stämbanden liksom. när det läkte skulle det tydligen bli stelt så att det inte åkte inåt när hon andades in. Kanske är den som inte är lika komplicerad..?

Det me att de inte får bli upphetsade kommer verkligen bli svårt, min häst är ganska galen med massa energi hela tiden.

Mest är jag orolig över narkosen.. det är ju alltid en risk.

Vi ska vänta med operationen tills efter augusti i alla fall, när det är kallare och inte så mycket flugor.

Senast ändrad av en moderator:

Jag op min på MK i Sigtuna.
Jag satt och tittade på monitorn under uppvaket för jag var lika rädd som du över narkosen.

Min är en sådan där filur som blir upphetsad för det minsta, och blåser då även rätt ut som en trumpet. Det var skitjobbigt efteråt.

Låter ju som op tekiken gått rejält fram på bara några år.

På min gjorde dem inte test alls, det syntes så väl för blotta ögat.

Jag hade önskat att dem skurit bort på min med, det är skit jobbigt att alltid vara osäker....

När jag op min så betalade jag självrisk och den där procenten. Det blev ca 4 000 kr, försäkringen täckte de resterande 11 000.

*kl*

Usch....fick ett tråkigt minne när jag läste detta...
Jobbade hos en halvblodsuppfödare (dansk) och hon hade en jätte fin, stor dansk dressyrvalack som fick just diagnosen "struppipning".
Vet inte hur det gick med honom om de opererade eller ej då jag slutatde jobba där när hon beskyllde mig för att orsakat skadan för att jag hade slarvart med att torka mellan gallerna där det blir dammigt.

Men jag berättade att struppipning är antigen medfött eller kan uppstår när man inte skött en lugninfalmation ordentligt.
Jag tippade på det senare i detta fall.

Hoppas din pålle blir bättre.

Min systers förra häst var struppipare, förlamad i ena sidan och på väg till det i andra med. Nästan samtidigt så fick hon en hälta bak som ej gav med sej och som ingen visste var det var. Så det blev haparanda för hennes del.

Har en kompis vars häst blev opererad i hbg för ca 6 mån sedan. Man satte in någon slags protes som skulle hålla bort den förslappade delen, efteråt fick han en trachealkanyl för att han skulle kunna andas, togs dock bort efter ett par dagar. Såret var riktigt äckligt, det stank som bara den och rann ut segt var, blev dock snabbt bättre. Hästen mår i dag bra.

Nu är hon opererad och det har gått bra, såret är gigantiskt och rinner hela tiden. Men så ska det ju vara.
Första natten hade hon feber och jag var hur orolig som helst, men nu mår hon bra.
Såret läker fort, men jag fattar inte hur de kan låta bli att få smuts i det. Inte ens en liten spånbit har kommit i!

tack för alla svari alla fall!

btw så har veterinärerna ingen riktig koll på hur det kan stuppipning uppkommer, det fanns visst några teorier men inget säkert svar. Min vet. pratade om vad han hört och det var något om hur hjärtat slog som påverkade.. men allt är ju bara spekulationer.
Ganska otroligt att det skulle uppstå för att någon inte dammat av gallren.. :/

Vi hade en häst som var struppipare, hon lät "hes/pipig" när hon ansträngdes.. Hon opererades och det syddes ev drenage.. men det läkte fort och hon sattes igång efter bara typ en månad och vart en jätte fin tävlingshäst msv dressyr, men låter dock lite ansträngd fortfarande vid hård träning men inget farligt! Lycka till!

låter den fortfarande?
hoppas min inte gör det, då känns det som om det var väldigt onödigt med allt trassel och ont.. Var ju inget farligt innan heller egentligen, bara att de låter...

Liknande trådar

Hästvård En god väns häst har fått diagnosen struppipare och rekommenderats operation. Hästen är väldigt trött och har svårt att galoppera samt...
Svar
1
· Visningar
1 101
Senast: mimus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka