Struplocksförlamning

V

vigmir

Är det någon som vet hur vanligt är det med struplocksförlamning? Ni som har hästar med det hur mycket tränas hästen? Är den opererad? "Låter" hästen/ponnyn mycket när den arbetar?

Sv: Struplocksförlamning

Jag red en häst för mer än 20 år sen som sen blev en duktig FT-häst.

Den lät mkt.
Om den skulle fortsätta som FT måste den opereras i om det var- stämbandet eller struplocket:confused:
Vet inte om det blev gjort, för de hittade en annan allvarlig sak.
Hästen blev dock gammal o reds både i lätt hoppning o dressyr.

Jag har två. De är släkt så jag antar att det är ärftligt. Den äldre låter mycket men den lilla tycker jag inte låter lika mycket. Vad kul att din kunde tränas mycket. Min stora verkar inte ha några direkta problem. Han kunde kuta runt täby galopp utan problem och den lilla är lite för liten än för att ansträngas så mycket

Jag tävlade den till msv dressyr när den var 9-10 o sen vann den sina enda 2 starter i FT på nationell nivå. Så rätt bra gick den trots felet.

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 927
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
684
Senast: tara
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 164
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 942

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka