Strul med fodervärd, hur lösa det?

V

vendelay

Lånade ut min pojk för ca två månader sedan till en tjej som verkade hur trevlig som helst. De skulle betala in pengar för hans försäkring den första varje månaden, men förra månaden blev det försenat nio dagar. Låt gå för den gången tänkte jag då - nu igår när jag skulle ta ut pengar att betala handpenningen på barnvagnen vi beställt så ser jag att hon inte har betalat in hans försäkring!! :confused: Lånade ut hästen för att jag ska ha barn i september.
Hon svarar inte i telefonen och har inte ringt upp heller. Har provat en million gånger känns det som. Gah jag blir så less!
Hon bryter kontraktet när hon gör såhär, jag har dock ingen erfarenhet om hur jag ska gå vidare med detta. Någon med erfarenhet utav sånt här?
Vill verkligen inte bli stående med en häst nu, men verkar nästan som det kommer bli så..

Tack på förhand
Vendelay

Sv: Strul med fodervärd, hur lösa det?

Skulle jag vara du, så skulle jag fara dit och ställa henne mot väggen och fråga vad i h*****e hon pysslar med, samt upplysa om att hon bryter mot ert kontrakt och därefter ta hem hästen på stört. Jösses vem vet vad en sån där människa kan hitta på :eek: Käns det läbbigt, så ta med några kompisar (förslagsvis några stora starka karlar :devil: ) så att du har lite uppbackning.. Lycka till och hoppas att allt ordnar sig

Kontakte de som upprättat de vanliga ridsportkontrakten och hör va de har att säga så har du lite mer kött på benen.

Om hon inte sköter sig så finns det många som vill låna hästar på foder, kolla bara på annonssidan. Om inte annat så kan det vara ett bra argument till fodervärden ;)

Jag får nog göra så att jag tar på hårdhandskarna (vart jag nu gjort av dom, tror inte ens jag någonsin haft några sådana :crazy: ), är alltid så medgörlig när det gäller saker, men jag kan fan inte låta detta gå. UUUUHHHH varför svarar hon inte när jag ringer, jag blir ju hur orolig som helst angående hästen också!
Synd att det är så långt att åka, dryga 20 mil, så det är inget man gör hur som helst >.<
Tack för svaren hörni :P

Ta med dig en lugn och stadig kompis, sätt er i bilen och åk dit!!! (helst igår!!)

Det är för :devil: ligt att folk inte gör rätt för sig när man nu lånar ut det "käraste" man har till dem!!!

Kräv att from nu ska betalningarna komma in i tid, annars hämtar du hem din häst omgående!!!

Folk som har dåligt med pengar/inte vill göra rätt för sig brukar vara svåra att få tag på ....knepigt nog. Verkar som dom alltid är "ute" har "fel på tfn", "ingen mottagning" mm mm Och DET tror man ju såååååå mycket på :angel: Stå på dig bara: Jag :banana: i alla fall på dig :p

Nu har jag pratat med en vän som bor i närheten utav där hästen står, om hon inte ringt mig inom några dagar så åker dom dit och kollar om hästen iaf mår bra. Jag känner verkligen inte för att åka 20 mil i denna värmen och min gigantiska mage :crazy:, men men om hon inte hör av sig och ger mig en BRA förklaring så jäklar. Måste bara hitta en stallplats här hemma med >.<
Baah sicket strul det ska kunna bli.

Vart bor du och vad är det för häst? *nyfiken* ;)

Kram Favina :bump:

Favina skrev:
Vart bor du och vad är det för häst? *nyfiken* ;)

Kram Favina :bump:

Jag bor nere i Småland och hästen är en sjuårig valack, imp. från Lettland. Vad det nu gjorde för skillnad? :p

När jag lämnar en häst på foder behåller jag försäkringen själv, och betalar den. Om hästen skadas får fodervärden betala det som inte försäkringen täcker. Om hästen dör, är det jag som får ersättningen eftersom jag står för försäkringen.

Får din fodervärd ut ersättningen i försäkringen, eftersom den är hon som (förväntas) betala den?

Låter annars som ett krångligt sätt att sköta försäkringen... ska fodervärden stå för den vore det mest praktiskt om hon betalar per år, och sen ska hon naturligtvis vara den som får ev ersättning från försäkringen.

Nåja, nu sitter du i den soppan och det är trist. Kanske inte så mycket pga utebliven betalning som för att hon inte är kontaktbar, det verkar skumt.

Jag har försäkringen stående på mig, för att den alltid SKA bli betald om något sånt här händer, hon ska bara sätta in pengar på mitt konto varje månad. Om något skulle hända hästen betalar hon vården, dock om hästen skulle gå bort får jag ersättningen då hästen trots att hon betalt försäkringen är min, och även förlusten ekonomiskt.
Jag sa som så när jag lånade ut hästen att fodervärden står för allt, och det verkade inte vara några problem för några av spekulanterna, förutom nu.. suck.

Undrar verkligen vart hon har tagit vägen, fortfarande inte ett ljud ifrån henne. :(

Jaha, nu ringde hon mig, det var ju dags. :smirk:
Nu vart det massa strul, inte ens säkert hon kunde ha kvar hästen pga stallplats.
Hur gör man då? Är inte fodervärden skyldig att ha hästen, eller kan de bara lämpa över hästen på ägaren igen hur som helst?
Jag kan verkligen inte ha någon häst nu, varken ekonomiskt eller fysiskt, då jag mår dåligt nog i kroppen. Hon skulle försöka fixa det, men tänk om det inte går. :(
Vad gör man nu? :confused:

om ni har uppsägningstid måste hon ju ha kvar hästen så länge den gäller iallfall!

oseriös skrev:
om ni har uppsägningstid måste hon ju ha kvar hästen så länge den gäller iallfall!
Vill du verkligen ha kvar hästen hos någon som inte vill ha den?? Jag skulle vara nervös att hästen skulle behandlas illa eller rent av lämnas till någon ytterligare person som skall ta hand om den. Det går helt enkelt inte att vinna tyvärr... :cry:

Om hästen återlämnas innan avtalstiden löpt ut kan det bli fråga om att fodervärden får stå för din merkostnad. D v s du inackorderar hästen på fullservicestall och denna kostnad debiteras fodervärden.

Nej jag vet inte alls hur det ska göras om hon inte kan ha hästen då jag själv inte har någon stallplats längre att ha honom på :crazy:
Tack för upplysningen Lovisaleonora_ =)

Ja, du. Jag vet precis vilket strul du går igenom för jag har precis haft samma elände. Du kan läsa om det här på hästverksamhet under tråden "Tvist med fodervärd". jag hämtade iaf hem hästen och han går nu på bete. Stallplats har jag inte hittat någon än men det ger väl sig. Jag har iaf fördelen att min bebis har "ploppat" ut. Verkar inte spela någon roll hur noga man än är med kontraktet, det blir bara blaj av det ändå. :(

Ja, du. Jag vet precis vilket strul du går igenom för jag har precis haft samma elände. Du kan läsa om det här på hästverksamhet under tråden "Tvist med fodervärd". jag hämtade iaf hem hästen och han går nu på bete. Stallplats har jag inte hittat någon än men det ger väl sig. Jag har iaf fördelen att min bebis har "ploppat" ut. Verkar inte spela någon roll hur noga man än är med kontraktet, det blir bara blaj av det ändå. :( Man kan ju fråga sig om det är så att alla dessa trevliga fodervärdar verkligen inser innan de skriver på att ett kontrakt är gällande och att de har fått ansvar för en individ?

Jag hoppas verkligen att allt löser sig för dig för speciellt nrä man är gravid så vill man bara kunna njuta, slappna av och bara se fram emot sitt barn.
Kram från Fillifjonkan

Ja.. förstår knappt varför man ens skriver kontrakt om det inte tas på allvar :(
Har börjat kolla runt efter folk som söker foderhäst utifall det inte ordnar sig (har på känn att det inte kommer göra suck), men jag vill inte att min häst ska flytta runt längre, han har inte ens varit där i två månader och så ska det strula.
Håller med, jag lånade ut häsen för att jag visste att jag inte kan ge honom det han behöver sen, och det var skönt när han åkte för då kunde jag slappna av istället, men nu är det en hård klump i magen istället.
Ska läsa din tråd, tack för svaret!

Det där med stallplats är ju skitsnack, hon måste vetat hur det skulle bli med den saken.
Nä, hon vill bli av med hästen, det är ju uppenbart. Otur för dig.

Det finns många vettiga fodervärdar därute, hoppas du kan hitta en av dem i stället.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er! Jag har en liten hypotetisk fråga. Jag har lite funderingar på att ev låna ut min ena häst på långtidsfoder då jag inte...
Svar
16
· Visningar
4 305
Senast: axel
·
M
  • Låst
Ekonomi & Juridik Hejsan. För tre månader sen skrev jag på ett fodervärds avtal där ja skulle få ha hand om ett varmblod som för det första är...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 375
Senast: Marie_Ozzy
·
Ekonomi & Juridik Hej! För cirka 5 månader sedan sålde jag en utav mina hästar till en tjej. Vi skrev ett avtal (Deckermans färdiga sådana) där vi fick...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
23 463
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 782

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka