Struktur och ordning i vardagen-hur gör ni?

Uttern

Trådstartare
Hej på er alla!
Kan ni inte tipsa och råda mig hur man får ordning i vardagen? Känner lätt panik över att allt bli kaos och att jag ej kommer igång med saker och ting! Exempelvis:

- hushållssysslor, hur gör ni där? Vilka rutiner har ni?
-handla mat, var och hur gör man? Hur många gånger i veckan? Kostnad?
--ekonomi, hur lägger man upp det? Räkning ar betalas när o hur?

Det var allt jag kom på nu, kommer säkert på nåt mer sen:)
Tack på förhand!

Jag tänker att var sak har sin plats. Använder jag någonting stoppar jag tillbaka det där det ska vara, eller jag borde. Även jag kan stöka till det ibland. ;)

När det kommer till att handla så tror inte jag på idén om att storhandla och äta det jag har hemma. Mitt liv ser inte ut så att det är hållbart. Då köper jag saker som jag inte hinner äta upp innan det blir dåligt. Jag handlar därför lite dag för dag, eller ett par dagar i taget.

Ekonomin är väl inte svårare än att man inte kan spendera mer än man får in. Grundläggande tänker jag. Jag försöker spara och investera också, så min lön behöver räcka till mer än bara mina utgifter.

Jag tänker att var sak har sin plats. Använder jag någonting stoppar jag tillbaka det där det ska vara, eller jag borde. Även jag kan stöka till det ibland. ;)

När det kommer till att handla så tror inte jag på idén om att storhandla och äta det jag har hemma. Mitt liv ser inte ut så att det är hållbart. Då köper jag saker som jag inte hinner äta upp innan det blir dåligt. Jag handlar därför lite dag för dag, eller ett par dagar i taget.

Ekonomin är väl inte svårare än att man inte kan spendera mer än man får in. Grundläggande tänker jag. Jag försöker spara och investera också, så min lön behöver räcka till mer än bara mina utgifter.
Tack för ditt svar!
Hur gör du med pengar? Är det med kontanter eller kontokort du använder dig av?

Vi är två vuxna och två barn (snart 3 och 6 år), två katter och en stor hund i det här huset så det blir stökig rätt ofta :p Vi har tre hästar (en inhyrd och två är våra) och en kanin ute som ska ha sitt varje dag också.
Jag och maken försöker hålla ordning och plocka rätt när det behövs och försöker lära barnen att plocka bort när dom lekt färdigt. Ibland ser det ut som en bomb slagit ner och då kör vi ett ryck alla fyra och det blir bättre ordning snabbt. Så att gå och plocka, dammsuga och torka bord, bänkar och spis är sånt som händer ofta. Storstädning försöker vi köra en våning varannan vecka (har stort hus), men ibland hinns inte det heller :p Vi försöker hålla det hyffsat iordningplockat men kliniskt rent kommer det aldrig bli i det här huset.

Vi storhandlar varje helg. Skriver en matsedel för kommande vecka och handlar efter den + annat som vi behöver till frukost, hygien etc. Sällan vi småhandlar. Matkostnaden landar på strax över 6000 i månaden och i den summan ingår schampo, tvål, tvättmedel, diskmedel, kattmat och mat.

Räkningar betalas när vi fått lön. Alla inkomster och utgifter läggs in i ett excelark löpande under månaden för att hålla koll på budgeten och vart allt tar vägen.

Hej på er alla!
Kan ni inte tipsa och råda mig hur man får ordning i vardagen? Känner lätt panik över att allt bli kaos och att jag ej kommer igång med saker och ting! Exempelvis:

Tack på förhand!
1: Vi städar "på riktigt" (alltså dammar, dammsuger, torkar golv m.m.) en gång i veckan, oftast på söndagar. Vi är rätt ordningsamma, har endast en innekatt som husdjur och plockar & torkar av där det behövs under veckans gång, så det är sällan som det är riktigt mycket att ta i på helgen men jag tycker ändå att det är skönt att åsidosätta ett par timmar av helgen där vi liksom kan komma ikapp lite och få rent mer på djupet. Ibland går det åt tre timmar, ibland räcker det med en.

2: Mat beställer vi på nätet varje söndag från vår motsvarighet till ICA, och så levereras den hem till dörren under måndagskvällen. Ibland blir det att vi åker och handlar själva ifall vi ändå ska iväg någonstans, men oftast sker det online. Utöver detta blir det kanske 1-2 besök på mindre butiker under veckans gång; jag går förbi 11 (!) matbutiker på väg till & från jobbet så det är lätt att "kompletteringshandla". Ofta går det att komma över färskvaror till reducerat pris framåt eftermiddagen, vilket är en annan anledning till att vi brukar försöka titta in i lokala butiker nån gång i veckan i alla fall. Vi är två vuxna och lägger ca 2000 kr på mathandling (inklusive kattmat) varje månad, men det är rätt mycket billigare med mat här jämfört med Sverige.

3: Vid varje löning läggs en budget upp för den kommande månadens planerade utgifter (allt från hyra och mathandling till resor och födelsedagspresenter). Räkningar har vi autogiro på och pengarna går ut den 1 varje månad.

Vi är två vuxna, en bebis och en katt.

Vi storstädar en gång i veckan tillsammans. Det går fort när man hjälp åt och inte bor så stort. Jag är föräldraledig så jag lägger 10 min varje dag på att plocka undan kläder, leksaker osv. Eventuellt att jag dammsuger någon mer gång, beror på tid, lust och hur mycket grus barnvagnen kört in.

Vi storhandlar en gång varannan vecka och sen köper vi frukt och grönt någon mer gång. Vi äter upp det vi har tills det är slut.
Vi lägger ungefär 4000kr i månaden på mat, disk, tvättmedel, blöjor och sånt.
Vi betalar alla räkningar efter den 25 och innan månadsslut. Gör det tillsammans så att båda vet hur mycket räkningarna gått på och vad det varit för räkningar under månaden.

Hej på er alla!

Tack på förhand!

Jag är inte så mkt för rutiner som ser likadana ut jämt. Jag jobbar konstiga tider, är borta mkt etc. Så jag får köra lite friare.

Städar när det behövs och finns tid, samma med handling.

Räkningar betalar jag en gång i månaden om det inte är några fakturor med kortare tid.

Jag har däremot lite saker jag absolut inte vill bli utan, som jag har reserver av hemma ifall jag inte skulle hinna handla/glömma.
Så tex deo, tvål, schampo, balsam, hudkrämer, smink, toapapper, tandkräm etc finns alltid reserver.
Hundmat/hästmat ser jag till att köpa innan det är slut.
Mat har jag alltid lite kvar i frys och skafferi om jag typ skulle bli assjuk och inte orka åka till stan och handla(bor på landet).

Ekonomin tänker jag inte så mkt mer på än att planera in viktiga och större inköp som måste göras, sparande och sen gör jag vad jag vill med resten.
När jag hade mindre pengar in fick jag givetvis planera mer.

Vi betalar räkningar så fort dom kommer in, handlar mat och städar när der behövs och vad vi är sugna på. Ingen struktur och det funkar bättre än med struktur :)

Vi betalar våra räkningar separat och när det passar oss. Tror vi båda två betalar alla räkningar den 25:e förutom de som dras via autogiro den första varje månad. Och så sätter över en viss summa till vårt genensamma sparkonto den 25:e varje månad också.

Vi gör våra egna budgetar och sköter vår egna respektive ekonomi.
Vi lägger cirka 4000 på mat per månad och för båda över 2000 till vårt matkonto den 25:e. Vi handlar online på Coop ungefär två gånger per månad, där i mellan handlar den som har tid och lust och kommer ihåg.
Vi tvättar varje onsdag, tillsammans oftast eller den som kan.
Städar när vi känner att det behövs.

Vad är det du känner blir kaos? Bor du ensam eller delar du ansvaret för hemmet med någon? Jag är sambo så hur jag gör kanske inte alls fungerar för dig. Städar gör jag när jag orkar och hinner, dammsuger ett par dagar i veckan och skurar och dammtorkar i snitt en gång under veckan. Diskar vid behov, tvätt är inte min avdelning men det görs också en gång i veckan.

När jag får lön betalar jag räkningar och lägger undan det jag vet kommer gå åt under månaden på olika konton. Tex. hovslagare, hö, veterinärbesök, nya bromsklossar. Storhandlar också vid lön och köper hem kött och rotfrukter mm så det finns och räcker. Det kan bli lite svinn på så vis men det är viktigt för att kunna "slappna av" och veta att det mesta är fixat.

Hej på er alla!

Tack på förhand!

Mitt absolut främsta tips är att räkna med att allt tar mer tid och energi än vad man vanligtvis tror. Att "klämma in" saker och ting skapar ofta stress och då tappar man lätt kontroll.

1. Jag storstädar en dag i veckan. Städar/diskar 15 minuter varje kväll innan jag går och lägger mig. I vardagen blir det lite "out of sight - out of mind" med andra ord klämma in lite saker i skåp och garderober.
2. Har butik runt hörnet så det blir lite när behovet faller sig på.
3. Jag betalar alla räkningar när lönen kommer in samt sätter över pengar på sparkonto. Den slanten som är kvar får jag leka och äta för.

Tack för ditt svar!
Hur gör du med pengar? Är det med kontanter eller kontokort du använder dig av?
Jag köper allting på mitt Circle K-kort då jag får så bra rabatter, samt poäng vilket jag kan köpa bränsle för.

Jag får ca 2000 kr/år i bonus på kortet och det köper jag diesel för. Plus att jag får 25% rabatt på min diesel. Normalt är väl 15% rabatt på bränslet, men jag har extra rabatt genom mitt förra jobb.

Sen har jag andra bonuskort, tex ICA, så att jag får bra rabatter och kontanter tillbaka. Jag är ensamstående och ensam i mitt hushåll så jag får inte speciellt mycket tillbaka, men det blir kanske 200 kr/år numer. Det är pengar jag inte hade innan, och det är pengar jag får för att jag drar kortet när jag handlar.

Vi bor två vuxna ihop utan barn och djur, varje kväll går vi en runda och plockar undan vad vi tagit fram, till exempel en tröja i soffan eller en bok på soffbordet. Städar hela lägenheten gör vi varje torsdag, men det kan givetvis bli en annan dag om vi råkar vara upptagna på torsdagen.
Handla försöker vi göra en gång i veckan men det lyckas vi sällan med, istället blir det rätt mycket småhandling på väg från jobbet. Vi sätter av 2000 kr var på ett gemensamt matkonto och handlar för det.
Räkningar lägger vi i en speciell låda när de kommer och betalar dem när lönen kommer.

Jag gillar inte när städning och dylikt blir stora tidskrävande projekt så jag brukar göra lite i taget. varannan helg städar jag badrummet och varannan helg dammsuger jag, t ex. Då blir det inte så betungande eftersom det går fort.

Sedan har jag haft med mig att jag vill ha det lättstädat när jag inreder. Så inte allt för mycket öppna hyllor där damm kan samlas och skåp och hyllor är vägghängda så att det är enkelt att komma åt med dammsugaren under.

Sedan så får man ju prioritera. Jag bor ensam utan husdjur eller barn - då känns det här med våttorkning av golv inte särskilt viktigt så det gör jag ganska sällan.

För att hålla ordning på grejer så ser jag till att ha genomtänkt förvaring. En hylla för räkningar som ännu inte betalts. En pärm där alla viktiga papper sorteras in efter kategori. En låda med alla sladdar/laddare/teknikgrejjer, ett skåp med alla målerigrejjer, en skål med alla nycklar etc. Börjar någon låda bli alltför full är det dags att rensa den, eller om det är viktiga grejer så behöver jag ändra på förvaringen så att det får plats - kanske genom att rensa nån annanstans.

Jag tänker att man får anpassa sina rutiner till sin livsstil och sin personlighetstyp. Just nu storhandlar jag var 14:e dag för att jag bor en bit ifrån affärer. När jag bodde i stan handlade jag ett par gånger i veckan eftersom det var så nära och jag hade så lite förvaringsutrymmet för mat. Fundera över vilka rutiner som kan råda bot på just ditt kaos.

Vi är två vuxna och två barn, 5 och 3 år, båda jobbar heltid (vi vuxna alltså, barnen jobbar inte utan tillbringar vardagarna hos dagmamma) och har ca 1 timme resväg till jobb, så hushållssysslor och plock känns som ett jäkla evighetsprojekt. Vi går ett varv och plockar leksaker, smutsiga kläder och grejer varje kväll, plockar iordning det värsta i lekrummet, plockar in disk och kör igång diskmaskinen, kör någon maskin tvätt de flesta dager, hänger upp tvätt, sorterar tvätt, viker tvätt. Hänger upp blöta overaller och vantar på tork över natten osv osv. Lagar middag och gör matlådor. Dammsuger runt matbord och i hallen. Vi hjälps åt om båda är hemma, ibland jobbar den som haft lämning av barn sent och då får den andra plocka i ordning hjälpligt så fixar vi iordning bättre nästa dag eller på helgen.

Vi gör en större städinsats varje söndag då vi kör flera maskiner tvätt, städar köket lite mer noga, städar badrum, dammar, sköter växter, städar lekrum mer noga, dammsuger hela huset, byter eventuellt lakan och torkar vid behov golv. Vi hjälps alltid åt numera, har märkt att det mest effektiva är att bara sätta igång för då får mannen dåligt samvete och börjar städa han med :angel: eller tvärtom, han börjar fixa och då får jag dåligt samvete. Vi tjafsar sällan om hushållsarbete :)

Vi gör en matsedel och handlar middagsmat och frukostmat för hela veckan på lördag eller söndag, skulle aldrig få ihop vardagen annars. Vi kollar bäst före-datum och planerar så att maten ska hålla tills vi lagar den, t.ex. färskvaror i början på veckan och frysvaror mot slutet. Frysvarorna kan tom bli middag veckan efter om någon annan rätt skulle räcka fler dagar än beräknat. Vi lagar mat 3-4 ggr i veckan så att det räcker till både lunch och middag ett par dagar.
Ibland kompletterar vi på fredagen om vi vill ha något extra smarrigt då.

Allt betalas 27:e. Om det dyker upp någon räkning som förfaller innan betalas den när den dyker upp.

Vi delar upp det gemensamma (amortering, ränta, drift för huset, gemensamt sparande, barnomsorg) så vi betalar procentuellt med avseende på inkomsten den månaden. Vi tjänar rätt lika men om den ena t.ex. vabbat kan den ju få mindre någon månad. Resten har vi kvar och kan använda fritt till våra intressen, eget sparande, egna inköp och matinköp. Kostnader för Matinköp skriver vi upp på en lista som vi jämnar ut några gånger per år och då får den som handlat minst betala till den som handlat mest.

Hej på er alla!

Tack på förhand!
Allting på sin plats använder jag nåt lägger jag tillbaka det när jag är klar.

Storhandlar en gång i veckan, handlar lite smått där emellan.

Dammsuger, torkar av golven och tar badrummet på torsdagar.
Övrigt när det behövs.

Räkningar har jag dom vanliga på autogiro, för över pengar til matkontot nånstans runt sista. Köper inte saker på nätet om jag inte har råd att betala fakturan på en gång när jag får sakerna. Beställer jag från ett ställe jag vet jag kan lite på tillexempel där jag köper kattmat tar jag förskottsbetalning.

Vad är det du känner blir kaos? Bor du ensam eller delar du ansvaret för hemmet med någon? Jag är sambo så hur jag gör kanske inte alls fungerar för dig. Städar gör jag när jag orkar och hinner, dammsuger ett par dagar i veckan och skurar och dammtorkar i snitt en gång under veckan. Diskar vid behov, tvätt är inte min avdelning men det görs också en gång i veckan.

När jag får lön betalar jag räkningar och lägger undan det jag vet kommer gå åt under månaden på olika konton. Tex. hovslagare, hö, veterinärbesök, nya bromsklossar. Storhandlar också vid lön och köper hem kött och rotfrukter mm så det finns och räcker. Det kan bli lite svinn på så vis men det är viktigt för att kunna "slappna av" och veta att det mesta är fixat.

- hushållssysslor, hur gör ni där? Vilka rutiner har ni? :):D:p:laugh::confused: Är glad om jag kommer ihåg att sparka igång Roffe the robot.
-handla mat, var och hur gör man? Hur många gånger i veckan? Kostnad? Vi veckoplanerar mat och storhandlar en gång i veckan, oftast på helgen. Det brukar landa på 1000-1500 kr per gång (2 vuxna och 2 barn). Sedan blir det kanske en mindre handling för att fylla på med frukost och grönsaker.
-ekonomi, hur lägger man upp det? Räkningar betalas när o hur? De betalas när lönen kommit in. Fotar med telefonen. Plättlätt. Vissa saker ligger på autogiro typ lån.

Tack för era svar alla!

Jag bor just nu tillsammans med familj en , men kommer flytta inom snar framtid.
Märker att jag inte har några rutiner för hushållsarbete, min stackars mor får sköta allt. Jag glömmer bort det eller så kommer jag inte i gång. Har märkt att listor gör det lättare, men mor orkar inte göra listor på saker som behövs göra. Förstår henne!
När jag flyttar kommer jag få mer hjälp av boendestödet av att planera mat o sånt, men jag är en sådan som vill veta var,nä n o hur:)

Tack för era svar alla!

Jag bor just nu tillsammans med familj en , men kommer flytta inom snar framtid.
Märker att jag inte har några rutiner för hushållsarbete, min stackars mor får sköta allt. Jag glömmer bort det eller så kommer jag inte i gång. Har märkt att listor gör det lättare, men mor orkar inte göra listor på saker som behövs göra. Förstår henne!
När jag flyttar kommer jag få mer hjälp av boendestödet av att planera mat o sånt, men jag är en sådan som vill veta var,nä n o hur:)

Jag tänker att städning etc är sådant som inte egentligen kräver nya listor varje gång. Ha en städlista liggande på datorn.Gärna med veckodagar och markering för vad som ska göras när. Varje söndag skriver du ut listan, sätter upp den på väl synligt ställe och bockar av vartefter sakerna blir gjorda. När veckan är slut slänger du den ifyllda listan och skriver ut en ny. Din mor och du kan kanske komma överens om vilka sysslor som är dina så kan du sköta listan själv?

Det går att göra likadant med matsedlar och storhandling sen när du flyttar hemifrån. Välj ut maträtter för de närmsta sju dagarna och häng upp recepten på kylskåpet. Då har du också större koll på ekonomin.

Boendestödet kommer annars ha full koll på allt sånt och ha tips och tricks för hur det kan bli enklare för dig. Det är ju det de är till för :)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 821
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 128
Senast: lundsbo
·
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 603
Senast: Voeux
·
Kropp & Själ Är det någon här som har varit med om liknande eller har några tankar? Jag tror att jag börjar bli utbränd av "bara" vardagen. O_o Och...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 528
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sellpy?