Stroppar på ut- eller insida av gjorden?

Sv: Stroppar på ut- eller insida av gjorden?

Haha vad lustigt, jag har inte sett en enda gjord med stropparna på det sättet som visats i den här tråden (t.ex anna liljas bild). Alla mina gjordar har stropparna påsydda på utsidan. Men min spontana tanke är att klämrisken borde öka med den typ av gjord där "stropphålen" sitter direkt i gjorden. Med gjordar som har stropparna på utsidan blir det ju ett litet luftutrymme istället för att ligga helt emot. Och mina stroppar har aldrig glidit åt sidan som någon sa..

det du inte räknar med är att den delen av gjorden som hamnar utanpå stropparna inte ger något som helst tryck.. det är lösa tunna flärpar och trycker inte om stroppen något.. man skulle likagärna kunna vara utan dem.. de enda dom gör är att hålla stropparna raka, de håller inte in dem något alls..

se på bilden nedan som är i genomskärning och ren fakta, inte något påhittat.. den lilla rosa biten är den flärpen som ni tror trycker in stropparna jättemycket, men vart kommer trycket ifrån menar ni? är sadelgjorden av stål?

sadelgjord med hål i till vänster, vanlig sadelgjord till höger
(blå=sadelgjord, gul=stroppar, rosa=lilla flärpen, brun=häst(ej genomskuren))

Senast ändrad av en moderator:

ööhh nä, jag skulle aldrig komma på tanken att det var DEN flärpen som skulle skapa ngt tryck, det var därför jag inte fattade vad du pratade om.

Så som bild nr två ser ut tycker jag överensstämmer med hur det blir om man använder en vad jag anser för kort gjord. Det är inte så svårt att inse den skillnad som borde uppstå om gjorden är längre, vilket du ser på min skiss :)

hur skulle stropparna tryckas in mot hästen då?
och nu var det inte längden på gjorden vi pratade om..

och vad jag inte tagit med i beräkningarna är att en häst inte är stenhård utan den formar sig den också.. räknar man med det finns ingen skillnad att tala om..

Suck...genom att man drar åt sadelgjorden kanske?

Ja om du tittar på Anna Liljas bild på förra sidan så ser du vad jag menar, den gjorden tycker jag är för kort, vilket gör att stropparna förmodligen skulle bete sig på samma sätt oavsett om dom går på in eller utsida om gjorden. Du ser hur stropparna ligger an direkt mot hästen, eller hur?

MEN, om vi nu leker med tanken att ha en LÄNGRE gjord, samt att stropparna går på UTSIDAN av gjorden, kan du tänka dig att det blir skillnad då? Att stropparna inte ligger an mot huden på samma sätt?

vad skulle vara fel med att stropparna ligger an mot hästens päls? du har ju massor av annat som ligger direkt emot.. ex sadelgjord, schabrak, träns, benskydd.. kolla hur många "skarpa kanter" och "nyp" det blir där..

vad är problemet?

Nä visst, det är säkert jättebra. Tycker det börjar bli en väl låg nivå, så jag väljer att avsluta här.

Själva trycket som blir av stropparna spelar nog ingen roll. Hela sadeln och sadelgjorden gör ju ändå ett visst tryck, och stropparna ligger ju an någonstans hur som helst.

Det är en smaksak helt enkelt. Jag gillar inte att det finns risk att det åker in päls osv i "hålen" för stropparna, samt som Centaur säger att det blir ökat slitage på stropparna. Därför använder jag en gjord med hållarna på utsidan. Gjorden ska hur som helst vara i lagom längd för att inte klämma mellan sadel och gjord, eller på något annat sätt irritera hästen, men hur trycket blir av stropparna i en lång resp kort gjord spelar ingen roll (som jag förstår det är det dressyrgjordar du bara pratar om i detta fall med tryck?)

Liknande trådar

Utrustning Min underbara dressyrgjord har förmodligen blivit stulen i stallet. Det är den enda jag kunnat använda som hästen varit nöjd med och som...
Svar
2
· Visningar
861
Senast: Domino_s
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka