Strömedel

Sv: Strömedel

I dagsläget spån.
ca 4 balar/månad ingår i hyran.

Snart blir det torv och spån ca 4 balar ihop per månad. runt 400kr/månad

Jag använder spån.

Till den stora hästen går det åt 1 bal i veckan (4 st/månad) =160 kr/månad
Till shettisen 1/2 bal i veckan (2 st/månad) =80 kr/månad

Använder halm, det ingår i hyran. Hämtar löst i IKEA påsar o det blir nog 4 stycken varannan/var tredje dag. Ibland slänger jag in en bal spån i botten o då kostar den 55 kr.

Halm finns knappt att få tag i till bra kvalité
Spån 3 bal i månaden 266 kr
Torv 2 bal i mänaden 177 kr

Vad använder ni? Spånbädd med ett tunt lager halm över
Hur mycket gör ni av med? 3-4 spånbalar, 2 balar halm
vad kostar det totalt per månad för en häst? spån 65 kr/st = 300 kr. halm 1 kr/kg = 30 kr

OJ! nu är jag verkligen övertygad om att ströet ska bytas.. min halm är ju jättedyr och odryg när jag ser vad er kostar och hur mycket ni använder:O.. hoppas det kommer bli lite besparingar med torven som anländer snart åtminstone:)

Det lär nog vara för att vissa har bädd och vissa inte.

För mig går det ungefär 6 balar i månaden, och spånet här har höjts något enormt (från 59-79.- på nåra månader).

Vad använder ni?
Hur mycket gör ni av med?
vad kostar det totalt per månad för en häst?

Min lilla polla står på torv och eftersom att jag inte vill ha bädd blir det ½ ny torvbal varje dag ungefär, beror på hur mycket hon stökat ned, ibland kan det gå några dagar utan att jag behöver lägga in nytt och ibland kan man få slänga in kanske 2 hela :)

80kr per torvbal x 15 dagar = 1200. "På en höft räkning"

Så ca 1200kr i månaden!

Vad använder ni?
Använder torv, står på bädd

Hur mycket gör ni av med?
1 bal/vecka, men har en ovanligt renlig häst :)

Vad kostar det totalt per månad för en häst?
Vi köper en pall med balar (osäker på hur många det är på en pall, 18?)
och en sådan brukar kosta runt 1200 kr.

Senast ändrad:

Använder spån. Ingår 3 spånbalar i månaden i stallhyran. Kostnad 67 kr/bal. Räcker oftast, men köper till 1 i månaden så att man kan göra av med lite extra :D

Har en tjock och härlig "spånbädd" , det mesta mockas ut varje dag, kisset ca varannan. Grundspånade upp boxen ordentligt med 3 balar så då räcker det gott och väl med att fylla på ca 1 i veckan.

Har dock en väldigt renlig häst kanske jag ska tillägga!

Senast ändrad:

Torv, ca 1-2 balar i veckan. Kostar skjortan, men en av mina små hästar är ett matmonster och skulle inte ha någon halm kvar på morgongen. Hon får ca 1-2 kg om dagen att äta, och den försvinner bums. ;)

Använder spån, ljust och luktar gott.
Föredrar det framför torv
Går knappt 1 bal/veckan.
Betalar 70kr/bal.
Så ca. 280 i månaden.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 926
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
506
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
734
Senast: matson
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Hudvårdstråden 2
  • Headset

Hund, Katt, Andra Djur