Strömängd

Sv: Strömängd

Det beror på om du har stengolv eller matta. Men de flesta har vanligt stengolv så jag tycker att det absolut inte ska finnas glesa fläckar när hästen har sovit. Jag säger 2 till 3 dm ungefär :)

Liggytorna ska ge god liggkomfort och vara försedda med strö eller vara
konstruerade på ett sätt som ger motsvarande komfort. Liggytorna ska hållas torra och rena. Strömedel ska vara av lämplig typ och ha god hygienisk kvalitet.

Detta är vad Jordbruksverkets anvisningar för hästhållning säger. Tyvärr inga centimetrar att peka på - men en bädd som är torr även på morgonen lär å andra sidan vara tillräckligt tjock för att ge liggkomfort.

Min tanke går till gästboxar vid tävling. Det kan finnas så lite som 1/4dels bal i dem. Ifs. står hästarna inte över natten. Vad gäller då?

läste i ngn hästbok att det borde vara så djupt att man kunde köra ner en halmgrep utan att den rör vid golvet, i mina ögon är det väldigt djupt om halmen är packad 3dm hög, det är bädd i mina ögon :p. jag har så djupt att jag tycker det är bekvämt att ligga ner i boxen :D. torrt och rent även dagen efter ska det vara, utan synligt kiss och bara skitarna synliga. är det uppdraget kissig halm på morgonen så är det = behov av mer strö och utmockning av kisset. (tar bara skitarna dagligen, och kisset vid behov så blir som en halv bädd. har halm som strö)

åtminstone en bal spån i gäst tältbox som står på gräsvall. är det med betonggolv så är det minst 1,5-2 st.

Finns nog ingen sådan som säger minimum mängd, tyvärr kan jag tycka iom att det finns hästar som egentligen står direkt på betonggolvet ändå..

Min regel har alltid varit att de aldrig ska kunna ha direktkontakt med golvet (liggkomfort) och att det ska vara så pass med strö att det är god uppsugningsförmåga = aldrig blött el fuktigt på något vis

1/4 bal i en box ger knappast tillräcklig liggkomfort. Men det är du som hästägare som är ansvarig för var du ställer hästen.

Inget svar på din fråga, men då jag varit skötare/medryttare i ganska många stall har jag reagerat på att väldigt många har extremt lite strö till sina hästar!
Skulle inte ens kunna ligga skönt där om jag la mig ner med mina 50 kg, tänk då hästen med sina typ 500 kg.... :crazy:

Om det rör sig om daguppstallning tycker inte jag att det är något att gnälla över om det är lite strö. En häst ska ju normalt sett inte behöva ligga ner och vila då, och har man en häst som absolut måste det så får man väl ta med eget strö eller köpa extra.

Jag tycker inte att det behövs mer strö vid daguppstallning än vad som är nödvändigt för att hästarna ska vilja kissa.

Att ha hästen i en box med lite strö över dagen torde vara jämförbart med att ha den i gruspaddock/sjukhage.

Har tyvärr samma erfarenhet, folk är extremt giriga på spånet. :crazy:

Minst 3 dm spån (råspån, hyvelspån får man ha ännu mer av), och man skall kunna slippa en metallgrep i utan att den når betongen, stod det i mina gamla hästböcker och det har jag alltid följt.

Har tyvärr samma erfarenhet, folk är extremt giriga på spånet. :crazy:

Minst 3 dm spån (råspån, hyvelspån får man ha ännu mer av), och man skall kunna slippa en metallgrep i utan att den når betongen, stod det i mina gamla hästböcker och det har jag alltid följt.

För daguppställning på tävlingsplats?! Varför då?

åtminstone en bal spån i gäst tältbox som står på gräsvall. är det med betonggolv så är det minst 1,5-2 st.

Om man tänker som du så kan man inte ens ha hästar på bete utan att spåna upp stora delar av hagen.

Att man ens strör tävlingsboxar vid daguppstallning beror på att man lättare får hästarna att pinka.

Inget svar på din fråga, men då jag varit skötare/medryttare i ganska många stall har jag reagerat på att väldigt många har extremt lite strö till sina hästar!
Skulle inte ens kunna ligga skönt där om jag la mig ner med mina 50 kg, tänk då hästen med sina typ 500 kg.... :crazy:

Håller helt med dig så när jag mockar åt någon så är det ordentligt ströat när jag är klar.:(

Jag kan bli galen på folk som har i princip allt och lite till. Utprovade sadlar hit och dit, kiropraktor en gång i månaden. Sen drar de in på spånet, nä där hästen sover är väl ändå viktigast att den kan vila på ett bra sätt. Annars kan den inte prestera trots sina kiropraktor behandlingar. Nu överdriver jag lite, men lite irriterad blir man väl ;)

Jag kan bli galen på folk som har i princip allt och lite till. Utprovade sadlar hit och dit, kiropraktor en gång i månaden. Sen drar de in på spånet, nä där hästen sover är väl ändå viktigast att den kan vila på ett bra sätt. Annars kan den inte prestera trots sina kiropraktor behandlingar. Nu överdriver jag lite, men lite irriterad blir man väl ;)

Eller som fått hästen och sen inte ströar fast det ingår i hyran :banghead:

Om man tänker som du så kan man inte ens ha hästar på bete utan att spåna upp stora delar av hagen.

Att man ens strör tävlingsboxar vid daguppstallning beror på att man lättare får hästarna att pinka.

så du tycker att bara för att det är gräsvall/jord i boxen så ska hästen inte ha strö? en bal är inte mycket och det är nog inte så mysigt för hästen att ligga mer eller mindre i sitt kiss. jag pratar inte om boxar som bara används dagtid utan övernattnings box på meetings. och där är det ju att många hästar ligger ner och sover = det ska vara rent och mjukt i boxen.

angående strö upp hagen så är det en helt annan sak, i hagen kan hästen välja att inte lägga sig i sin egen avföring. och undvika att lägga sig på stenar osv som garanterat sticker upp lite här och var i en tältbox på en åker.
så nej jag strör inte upp hela hagen, men jag låter inte en häst som ska prestera flera dagar på raken sova i sin egen skit och på knöligt/hårt underlag.

Varför ska hästen kunna ligga bekvämt vid daguppstallning?

I övrigt så är jag en grym hästägare. Mina hästar är inte i närheten av en bädd på 3 dm. Den är nog snarare 1 dm. Jag ser aldrig plankgolvet, hästarna ligger gärna ner, bäddarna är torra på morgonen (förutom hörnet där liten A försöker anlägga jacuzzi). Jag skulle inte vilja ha vare sig 2 eller 3 dm om jag så fick ströt gratis och mockningen ingick. Jag är övertygad om att de föredrar ett fast underlag att stå på som inte blir som kvicksand att kana runt i.

Liknande trådar

Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
413
Senast: Elo
·
Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 355
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
901
Senast: skogaliten
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 962

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka