Strömängd

Sv: Strömängd

Jag tror det är mycket från häst till häst detta med mängden spån.

När jag köpte mitt stora sto så sa dom att hon hade ganska mycket spån i boxen för att hon grävde bort allt i mitten och fick sedan liggsår, men när jag fick hem henne så gav jag henne 1-1½dm spån och hon har aldrig tagit bort det i mitten och inte fått ett ända liggsår, hon bajsat och kissar i ett speciellt hör så resten av boxen är alltid torr och fin på morgonen så jag anser inte att hon behöver ha mer fast vi har fri tillgång på spån.

Fast våran shettis har mer spån hos sig för hon bajsar och gräver runt hur mycket som helst så där anser jag behövs mer för att det skall hålla mig så torrt och fint fast hon grisar runt.

Håller med Shaggy helt! Skulle inte förvåna mig om många kotled/hovledsinflammationer beror på att hästarna står ostadigt i en alldeles för lös bädd. Tänk er själva om ni måste stå/gå i sängen 10 timmar per dygn.

Eller som inte strör ordentligt för att det blir så jobbigt att mocka :mad:

Eller som tar hem ströet och eldar med hemma och låter hästen stå i genomblöt "lervälling".. Tom när personen får 6 extra påsar hamnar bara en hos hästen, resten i pannan hemma och hästen står fortfarande i tokäckel. :banghead::banghead:

Själv har jag inte heller 3 dm, det är helt onödigt på min. Oavsett djup vänder hon upp och ner på hela bädden och förvandlar den till äckel, hon är faktiskt värre när hon kan gräva sig ner djupare (jo jag har testat!).

Jag har fått lära mig att det inte ska vara för mjukt, att det inte är bra för lederna, plus att hästar sällan har några mjuka sängar ute i hagarna (där min gärna ligger och sover direkt på marken) och därför inte borde ha det inne heller.

/Lavinia, har nog ca 1 dm strö nu.. Pållan kommer aldrig ner på golvet och har det så mjukt hon vill- hon brukar sova i bajset- även i hagen...

Ja - i en daguppstallning behövs väl inte mer än att det ska suga upp det som blir.. Dvs inte mycket. I Strömsholms hästkliniks gästboxar tex är det inte särskilt mycket spån (2 cm kanske?) - men det behövs ju inte heller mera! Likadant med hästtransporter eller gästboxar på tävling. Det är ju inte meningen att hästen ska ligga ned..

Liknande trådar

Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
413
Senast: Elo
·
Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 355
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
901
Senast: skogaliten
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 962

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka