Strö som tål mycket fukt.

Sv: Strö som tål mycket fukt.

*kl* Mitt strö blir blött när det är blötsnö eller regn för att jag har öppet och hästarna går ut och in = drar in snö eller går in och ut med blöta (på utsidan alltså) täcken. Det blir blötast närmast öppningen.


På frågan om hur tre spånbalar räcker till 20kvm så, jag har sand under. Hade jag haft platta så hade det inte räckt.
 
Sv: Strö som tål mycket fukt.

Vi har gjuten platta så det kommer inte underifrån.

Och VILKEN skillnad nu med pelletsen! Lycka. :)
 
Sv: Strö som tål mycket fukt.

Har ni kapillär-brytande lager under, annars suger betongen upp fukt?

Rolle
IpL
 
Sv: Strö som tål mycket fukt.

Har ni kapillär-brytande lager under, annars suger betongen upp fukt?

Rolle
IpL


:banghead: Meh ;) Har du inte läst deras inlägg DET KOMMER INTE UNDERIFRÅN ;)

Fukten bara finns där, deras stall är inte alls felbyggda det är bara vi andra som är korkade och inte fattar det... Så nu använder de mer strö istället för att dölja att de är konstruktionsfel :sneaky:

JA jag är sarkastisk
 
Sv: Strö som tål mycket fukt.

Men hur svårt ska det vara? På plattan har det stått ett hus innan = ingen fukt kommer upp. Bara för att NI inte varit med om detta innan så betyder det inte att det inte existerar....
 
Sv: Strö som tål mycket fukt.

Hej!

Nu gjorde du mig nyfiken. Vad är kapillärbrytande?? Hur länge funkar det, är det nåt man kan byta ut??

/Lavinia, kan ingenting om byggnation, hittar knappt en hammare om nån ber mig.
 
Sv: Strö som tål mycket fukt.

När man gjuter golv så har man först något som inte "suger" vatten. Det vanligaste kapillär-brytande material är tvättad makadam c:a 60 cm. Därefter lägger man isolering ofta tät cellplast och därefter gjuter man golvet.
Nu finns det andra metoder där man inte använder tvättad makadam.

Om man inte har kapillär-brytande och det kommer fukt under så suger betongen upp det och det blir fuktiga golv.

Rolle
IpL
 
Sv: Strö som tål mycket fukt.

kl

Jag slår vad om att många stall blir blöta just underifrån, men såklart även av luftfuktigheten. Är det fuktigt ute och golvet kallt så kondenserar vattnet, konstigare än så är det inte.

Man har ju inte täta stall så som man har "täta" hus och en värmepump som avfuktar luften som körs in tex och husen är ju sällan så kalla på insidan som stall = vattnet kondenserar inte.

Vårt stall är blött av vattennivån, den är typ i höjd med golvet i rengperioder :cool: Syns tydligt i den inte gjutna delen. Men det är inte värre än att golvet är lite fuktig på den äldre gjutna delen - den nyare gjutna är alltid torr och gissningsvis lite bättre gjord för den är tom lägre.

Kolla på saltstenarna tex, har ni hög luftfuktighet blir de blöta. Våra är lika blöta ute (under tak) som inne - vi har samma klimat ute som inne och alltid bra luft.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
395
Senast: Elo
·
Kläder & Bli fin Jag fryser ständigt och ett vanligt senario är att jag jobbar mig varm/svettig (i kläderna) och går in för att äta. Fryser då nästan...
Svar
3
· Visningar
435
Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 960
Senast: Sorgsen
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 785
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp